دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال الامام العسکری (ع): «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ».

امام حسن عسکری (ع) فرمودند: «چه زشت است برای مؤمن به چیزی دلبستگی پیدا کند که مایۀ خواری اوست».
قال الامام العسکری (ع): «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ».
قال الامام العسکری (ع): «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ».
  • ۱.جدال مکن تا احترامت برود ، و شوخی مکن تا بر تو گستاخ شوند .
  • تحف العقول ، ص (516)
  • ۲.هر که به نشستن در جاهای معمولی مجلس بسنده کند ، خدا و فرشتگان بر او
  • رحمت می فرستند تا برخیزد .
  • تحف العقول ، ص (516)
  • 3.از گناهانی که آمرزیده نشود این است که گفته شود : کاش به جز بر این
  • گناه مؤاخذه نشوم .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 4.شرک در میان مردم از جنبش مورچه بر روپوش سیاه در شب تار نهانتر است .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 5.نسبت بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم خدا ، از سیاهی چشم به سفیدیش
  • نزدیکتر است .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 6.دوستی نیکان به نیکان ثواب است برای نیکان ، و دوستی بدان به نیکان
  • بزرگواری است برای نیکان ، و دشمنی بدان با نیکان زینتی است برای نیکان ، و
  • دشمنی خوبان با بدان رسوایی است برای بدان .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 7. خنده بیجا نشانه نادانی است .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 8. از ادب همان بس که آنچه را برای خود نمی پسندی ، برای دیگران نیز مپسندی .
  • مسند الامام العسکری ، ص (288)
  • 9.از بلاهای کمر شکن ، همسایه ای است که اگر کردار خوبی را بیند نهانش سازد ،
  • و اگر بدکرداری بیند آن را فاش سازد .
  • تحف العقول ، ص (517)
  • 10.عبادت پر روزه گرفتن و پر نماز خواندن نیست ، عبادت پر اندیشه کردن در
  • امر خداست .
  • تحف العقول ، ص (518)
  • 11.چه بد است آن بنده خدا که دورو و دو زبان است . در حضور برادرش او را
  • می ستاید ، و در غیاب بدگوئیش می کند . اگر عطایی به برادرش رسد حسد برد ، و
  • اگر گرفتار گردد او را وانهد .
  • تحف العقول ، ص (518)
  • 12.رسیدن به خداوند متعال ، سیر و سفری است که جز با شب زنده داری حاصل
  • نگردد .
  • مسند الامام العسکری . ص (290)
  • 13.کم آسایشترین مردم کینه ورز است .
  • تحف العقول ، ص (519)
  • 14.مؤمن برای مؤمن برکت است ، و بر کافر اتمام حجت .
  • تحف العقول ، ص (519)
  • 15.دل نابخرد در دهان اوست ، و دهان خردمند فرزانه در دل او .
  • تحف العقول ، ص (519)
  • 16.هنگامی که قائم (ع ) قیام کند ، دستور به خرابی مناره ها و اتاقکهای مخصوص
  • پیش نمازها در مساجد دهد .
  • الغیبة للشیخ الطوسی ، ص (133)
  • 17.کسی که در طهارت شرعی خود از حد تجاوز کند ، همچون کسی است که آن را
  • باطل کرده است .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 18.هیچ عزیزی حق را واننهد جز این که خوار شود ، و هیچ خواری به حق نرود جز
  • این که عزیز شود .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 19.کسی که با خدا مأنوس باشد ، از مردم گریزان گردد .
  • مسند الامام العسکری ، ص (287)
  • 20.بالای دو خصلت چیزی نیست : ایمان به خدا و سود رساندن به برادران .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 21.فرزند خردسالی که به پدر گستاخی کند ، چون بزرگ شد عاق و ناسپاس او
  • گردد .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 22.شادمانی کردن در نزد غم دیده بی ادبی است .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 23.بهتر از زندگی آن چیز است که چون از دست دهی از زندگی بدت آید ، و
  • بدتر از مرگ آن چیزی است که چون بر سرت آید مرگ را دوست بداری .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 24.پرورش دادن نادان و ترک دادن معتاد از عادتش معجزه آمیز است .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 25.فروتنی نعمتی است که بر آن حسد نبرند .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 26.کسی که پارسایی خوی او ، و بخشندگی طبیعت او ، و بردباری خصلت او باشد ،
  • دوستانش بسیار شوند .
  • مسند الامام العسکری ، ص (289)
  • 27.هر که نهانی برادر خود را پند دهد او را آراسته و زیور بسته ، و هر که در
  • برابر دیگرانش پند دهد زشتش کرده .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 28.هیچ بلائی نیست مگر این که در پیرامونش از طرف خدا نعمتی است .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 29.چه زشت است به مؤمن دلبستگی به چیزی که او را خوار می کند .
  • تحف العقول ، ص (520)
  • 30.پارساترین مردم کسی است که در هنگام شبهه توقف کند . عابدترین مردم
  • کسی است که واجبات را انجام دهد . زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک
  • نماید . کوشنده ترین مردم کسی است که گناهان را رها سازد .
  • تحف العقول ، ص (519)
  • 31.شماها عمر کاهنده و روزهای برشمرده ای دارید و مرگ ناگهانی است . آن که
  • تخم نیکی بکارد خوشی برداشت کند ، و هر که تخم بدی بکارد پشیمانی برداشت کند .
  • هر که هر چه بکارد همان برای اوست . کند کار را بهره از دست نرود ، آزمند آنچه
  • را مقدرش نیست به دست نیاورد . هر که به خیری رسد خدایش داده ، و هر که از
  • شری رهد خدایش رهانده است .
  • تحف العقول ، ص (519)
  • 32.صورت نیکو ، زیبایی ظاهری است ، و عقل نیکو ، زیبایی باطنی است .
  • بحار الانوار ، ج 78، ص (379)
  • 33.تمام پلیدیها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است .
  • بحار الانوار ج 78، ص (377)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
Powered by TayaCMS