دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه اى درباره آیت الله محمد هاشم قزوینی

No image
نظر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه اى درباره آیت الله محمد هاشم قزوینی سلوک اجتماعى

از فرازهاى مهمّ و برجسته در زندگى و سیره اجتماعى شیخ هاشم، معاشرت و سلوک محبّت آمیز با مردم و طلاّب بود. او مى کوشید تا سیره و روش پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) را در رفتار اجتماعى و فردى خود پیاده کند.

این شخصیّت بزرگوار، هنگامى که مرحوم میرزاى اصفهانى براى معالجه به تهران رفته بود، نامه اى به مرحوم میرزا نوشته و میزان علاقه خود را به آن مرحوم ابراز داشته است که عظمت و موقعیّت علمى و عملى آن بزرگور را نشان مى دهد «بأبى أنت و أمّى» صحت و سلامت مزاج شریف را براى همیشه، از حضرت واهب العطایا مسئلت نماید و...[17]

حضرت آیت الله خامنه اى درباره سلوک اجتماعى حاج شیخ هاشم مى فرماید:

«... وقتى در خیابان راه مى رفت، مجلاّت و رنگین نامه هاى آن وقت را مى خرید. اصلاً در بین طلاّب و علما معمول نبود کسى روزنامه بخرد چه برسد به مجله! روى جلد مجله هاى آن وقت، حتماً عکس یک زن برهنه چاپ مى شد. ایشان یک مجله مى خرید و آن را لوله مى کرد در جیب قبایش مى گذاشت و وقتى عبایش کنار مى رفت، مجله پیدا بود... و او اصلاً ابا نمى کرد و اهمیّت نمى داد که مردم آن را ببینند و بگویند حاج شیخ هاشم مجله خریده.»[18]

حضرت آیت الله خامنه اى:

«مرحوم آیت الله قزوینى تنها روحانى بود که بر اساس همان آزادگى و بزرگ منشى اش در مقابل شهادت مرحوم نوّاب صفوى عکس العمل نشان داد و در مجلس درس، از شهادت مرحوم نوّاب صفوى و یارانش، به دسیسه دستگاه حاکم انتقاد شدید کرد و تأثر خودش را از شهادت آنان ابراز داشت.»[29]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

عوامل امنيت را از نظر آيات و روايات

ما در اين بحث عوامل امنيت را از نظر آيات و روايات بررسي مي كنيم و سعي بر ذكر شاخص هاي ثابت و ماندگار در هر عصر شرايط جوامع ايماني در تمام دوران و ازمان مي باشد.
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
Powered by TayaCMS