دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هیأت های مؤتلفۀ اسلامی

No image
هیأت های مؤتلفۀ اسلامی

كلمات كليدي : مسجد امين الدوله، هيأت هاي مؤتلفۀ اسلامي، انجمن هاي ايالتي و ولايتي، دكتر بهشتي، انواري، مولائي، حبيب الله عسگر اولادي،حاج مهدي عراقي،س

نویسنده : مهدی نظرپور , لطفعلی لطیفی

در سال 1341 پس از غائله انجمن‌های ایالتی وولایتی در بازار وبرخی مساجد تهران افرادی با عنوان هیأت‌های مذهبی،‌به فعالیّت‌های سیاسی می‌پرداختند،امام خمینی (ره) تصمیم‌ گرفت فعّالیّت آنها را متمرکز کرده،به قم وصل کند. از این رو،سه هیأت (هیأت مسجد امین الدوله،هیأت اصفهانی‌ها وهیأت‌ مسجد شیخ علی) به قم دعوت کرد و از آنها خواست که ضمن ارتباط با وی، فعّالیّت خود را در تهران متمرکز کنند. این افراد در تهران گروهی به نام هیأت‌های مؤتلفۀ اسلامی را تشکیل دادند.

ارکان هیأت‌های مؤتلفۀ:

الف) شورای روحانیت: این شورا دارای چهار عضو رسمی شامل شهید آیت الله مطهری وشهید آیت الله دکتر بهشتی وحجج اسلام آقایان انواری ومولائی دو عضو غیررسمی آن شامل شهید محمد جواد باهنر وآیت الله هاشمی رفسنجانی بودکه در واقع نمایندگان غیررسمی امام (ره) در این گروه بودند.

وظایف شورا:

1-مشاوره ونظارت بر فعّالیّت‌های هیأت‌های مؤتلفه وانطباق آنها با موازین شرع وخط مشی امام (ره)

2-تهیۀ کتاب‌ها وجزوات آموزشی

ب) سازمان مرکزی یا هیأت اجرایی: که شامل دوازده نفر بود. مهم‌تری وشناخته شده‌ترین اعضای آن،حبیب‌الله عسگر اولادی،حاج مهدی عراقی،سیداسدالله لاجوردی بودند.

عمده‌ترین وظیفۀ سازمان مرکزی،تصمیم‌گیری دربارۀ تعیین خط مشی این گروه وتنظیم امور تشکیلاتی،تبلیغاتی،آموزشی ومالی هیأت‌های مؤتلفه بود.

ج)شورای تصمیم‌گیری: این شورا دارای چهار عضو بود که عبارت بودند از: شهید مطهری،شهید امانی،شهید اسلامی وآقای عسگراولادی.وظیفۀ این شورا این بود که در مواقع ضروری به سرعت تصمیم‌گیری‌ کرده،آن را به تصویب سازمان مرکزی رسانده واجرا کنند

د)شاخۀ نظامی: که عبارت بودند از: سید علی اندرزگو،محمد بخارائی،رضا صفار هرندی،مرتضی نیک‌نژاد،مهدی عراقی ومهم‌ترین اقدام این شاخۀ ترور حسنعلی منصور به دست محمد بخارایی در سال 1343 ه‍.ش پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه بود که در نتیجه،محمد بخارایی،رضا صفار هرندی،مرتضی نیک‌نژاد و صادق امانی دستگیر و به اعدام محکوم شدند. . (برگرفته از کتاب جریان شناسی، مهدی نظرپور و لطفعلی لطیفی)

مقاله

نویسنده مهدی نظرپور , لطفعلی لطیفی
جایگاه در درختواره تاریخ ایران بعد از اسلام

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

ساده زيستي در سيره پيامبر صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ

در جهان سرمایه داری امروز که متأسفانه مبتنی است بر توجه افراطی به نیازها فردی و خودبینی و خودپرستی و هر فرد سعی می کند همه کس و همه چیز را تا می تواند در مسیر اهداف و مقاصد خود به خدمت گیرد و از طرف دیگر شعار مصرف بیشتر و متنوع تر برای لذات بیشتر به نهایت رسیده و مدام توسط رسانه ها و جامعه تبلیغ می شود.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
Powered by TayaCMS