دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب نقش رفتار انسان در تغییر سرنوشت

تبیین صحیح اندیشه ی دینی در زمینه قضا و قدر و تاثیر اعمال بر تغییر سرنوشت.
کتاب نقش رفتار انسان در تغییر سرنوشت
کتاب نقش رفتار انسان در تغییر سرنوشت
کتاب یاد شده در راستای تبیین اندیشۀ دینی در زمینۀ قضا و قدر و تأثیر اعمال بر تغییر سرنوشت در چهار فصل تنظیم شده است.

* فصل اول: مفهوم شناسی

در فصل نخست برای روشن شدن مراد از مفاهیم «قضا و قدر» و «فعل آدمی» به بررسی معانی و اقسام هر یک پرداخته شده است تا مبنایی برای فصول دیگر قرار گیرد و ارائۀ معانی آن ها در خلال مباحث بعدی رشتۀ مباحث را از دست خواننده نگیرد و مخاطب به راحتی به ارتباط مطالب با یکدیگر واقف گردد.

* فصل دوم: ادلۀ اثبات وجود سرنوشت و امکان تغییر آن

بعد از بحث مفهوم شناسی، از آن جا که بحث کلیدی کتاب «تأثیرگذاری تلاش انسان در تغییر سرنوشتش» می باشد قبل از هر چیز باید به پاسخ این سؤال پرداخت که: آیا اساساً سرنوشت، وجود حقیقی دارد یا امری خیالی و موهوم است؟ و در صورت اثبات مورد اول، بیان شود: آیا سرنوشت، قابل تغییر است یا نه؟؛ لذا در فصل دوم، ابتدا دلایل عقلی و نقلی بر اثبات وجود سرنوشت، تصریح گشته، سپس بحث ثبات و تغییر در سرنوشت، مورد تفحص قرار گرفته است. با این مَطلع که: آیا سرنوشت، امری ثابت است یا متغیر یا باید گفت: برخی از مراتب آن، قابل تغییر و برخی از آن ها چنین قابلیتی را ندارند؟.

قبل از پاسخ به این سؤال، رابطۀ سرشت و سرنوشت مورد بررسی قرار می گیرد تا معلوم شود آیا سرنوشت، همان سرشت و فطرت آدمی است که قابل تغییر است یا با آن تفاوت دارد؟ بعد از بیان رابطۀ مذکور، دلایل عقلی و نقلی دالّ بر امکان تغییر سرنوشت بررسی می گردد.

* فصل سوم: تأثیر فعل و تلاش انسان در سرنوشت

بعد از وضوح قابلیت تغییر سرنوشت انسان باید دانست: تأثیرگذاری فعل و تلاش آدمی در تغییر سرنوشت خود به چه میزان است؟ بدین جهت در فصل سوم به این مهم پرداخته شده است و برای تبیین هر چه بهتر آن، ابتدا دیگاه های مختلف دربارۀ تأثیر فعل انسان بر سرنوشت (نظریۀ جبر و تفویض و امرٌ بین الأمرَین) مورد بحث قرار گرفته تا بطلان دیدگاه جبریون و مفوّضه، و حقانیت نظریۀ امرٌ بین الأمرَین اثبات و بیان شود؛ در تقدیر الهی دست بشر در نحوۀ انتخاب فعل ، کاملاً باز و آزاد است و از این نظر افعالش مستند به خود اوست ولی از آن جهت که خداوند متعال خالق انسان است و همه چیزش وابسته به اوست، کارهای وی را به خداوند نسبت می دهیم. در نتیجه انسان با اختیار خدادادی می تواند تلاش کند و سرنوشت خویش را تغییر دهد.

سپس نقش عوامل معنوی اعمّ از اعمال صالح، فضایل اخلاقی و گناهان در تغییر سرنوشت بشر، بررسی و در ادامه، عوامل مؤثر در روزی مقدّر بیان می شود.

فصل چهارم: زمینه های شکل گیری فعل تأثیرگذار در سرنوشت

در فصل آخر کتاب نیز زمینه های شکل گیری فعل تأثیرگذار در سرنوشت که شامل: تصور، تصدیق، شوق، اراده، همت و... می باشد، پرداخته می شود تا هر کس تلاش کند این زمینه ها را بر اساس عقل و شرع تنظیم کند و بهترین سرنوشت در انتظارش باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS