دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شرق شناسی و ادوارد سعید

در واقع برای مردم، نژاد مسئله ای است که با بخشی از میراث شان در ناحیه ای از کره زمین گره خورده است و بدان شناخته می شوند، این مؤلفه می تواند در آسیا، آمریکای لاتین، آفریقا و یا حتی خاورمیانه باشد در حالی که اکنون در آمریکا زندگی می کند.
شرق شناسی و ادوارد سعید
شرق شناسی و ادوارد سعید

در واقع برای مردم، نژاد مسئله ای است که با بخشی از میراث شان در ناحیه ای از کره زمین گره خورده است و بدان شناخته می شوند، این مؤلفه می تواند در آسیا، آمریکای لاتین، آفریقا و یا حتی خاورمیانه باشد در حالی که اکنون در آمریکا زندگی می کند. برای مثال، شاعران و یا فعالان اجتماعی آمریکایی آفریقایی تبار، هنگام نوشتن در مورد آفریقا یا خاورمیانه همانقدر غریبه پنداشته می شوند که نویسندگان سفیدپوست. این درحالی است که آنها بارها سخن از جایگزین هایی در برابر هژمونی آمریکا آورده اند. هنگامی که ریچارد رایت دیوار رنگی را که گزارشی قابل توجه، از کنفرانس آسیایی آفریقایی ۱۹۵۵ باندونگ اندونزی بود، به رشته تحریر درآورد. در حقیقت حتی جزء کوچکی از نوشته اش به «نامعقول» و «مرموز» خواندن مردم جهان سومی که جنبش عدم تعهدها را شکل می دهند، نپرداخت بلکه او از تلاششان برای دستیابی به آزادی سخن گفت. او همچنین از حقوق و آزادی های آمریکاییان آفریقایی تبار دفاع و حمایت کرد: هوشیاری و فهم نژادی او، نگاه خیره شرق شناسی را محکوم نکرد بلکه معنی و مفهوم آن را تغییر داد.مادامی که متخصصان تاریخ آمریکا به تحلیل همزمان فرهنگ و قدرت آمریکایی می پردازند، در واقع بر مسیر و زمینه ای حرکت می کنند که توسط اثر شرق شناسی ترسیم شد. این ایده در بین سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ به شدت رایج و مستعمل بود: فعالان اجتماعی و نویسندگان از مادام باترفلای گرفته تا اخبار تلویزیون جنگ ویتنام تا فیلم هایی که درباره تروریسم در خاورمیانه ساخته می شد، همه برای توصیف هرگونه بازنمایی از بخشی از «شرق»، از اصطلاح «شرق شناسی» استفاده می کردند. با این حال همه این کلیشه ها، حتی آنهایی که بر آسیایی ها یا اعراب کار می کنند، شرق شناس نیستند آنها می توانند نژادپرست و یا حتی ناآشنایانی باشند که تصور و تفسیرشان ربطی به منطق خاص شرق شناسی تعریف دودویی، زنانه دانستن شرق و مستبد دانستنش ندارد. برای مثال، در چنددهه اخیر، اعراب در فیلم ها بیشتر نماینده اشخاصی به شدت مردسالارند تا زنانه و شهوتران. در چنین شرایطی که شرق شناسی به اصطلاحی عمومی برای توصیف هرگونه تفسیر و تصویری از هرگوشه نیمه شرقی زمین به کار می رفت، تعریف و توضیح آن نیز به شدت قابل انعطاف شد.با این حال ما هنوز به تحلیل قوی و پیشگامانه سعید مدیونیم. در واقع این اثر اولین و در عین حال بهترین تحلیلی بود که به ورای مطالعات ساده کلیشه ای رفت و در عوض به فهم و تشریح کارها و آثار فرهنگی پرداخت که توسط نماینده های یک تفکر انجام شده بود. البته ما نباید تنها بر این نکته تاکید کنیم که چنین تصاویر و پنداشت هایی، منفی، نادرست و نوعی سیاه نمایی است، بلکه باید بپرسیم که چرا کارهای شرق شناسان، چنین پدیده هایی را به وجود آوردند و چه نوع تغییر و تحولاتی در آگاهی ها و خودادراکی ها می تواند سبب پدیدآمدن چنین نتایج و آثاری شود و دیگر آنکه بدانیم حتی با وجود محدودیت های تئوریک و تاریخی کالبد شرق شناسی، هنوز هم راهی مفید و مناسب برای بررسی فهم و رویکرد نوع نگاه اروپایی و آمریکایی های آن روزگار است. Berger،1977.امروز در عصر جهانی سازی فرهنگ های آشفته فراملیتی و جریان های جهانی جمعیت، می توانیم ظهور دوباره تصورات و انگاشت های جغرافیایی را همچون «جهاد و دنیای مک» بنجامین باربر یا اثر ساده انگارانه و در عین حال گمراه کننده «برخورد تمدن ها»ی ساموئل هانتینگتون مشاهده کنیم. باید توجه داشته باشیم که جمعیت ها کاملا از هم متفاوتند، اما آرزوها، نیازها و امیدهای ما در خطوط واضح جغرافیایی یا حتی با تعهد و الزاممان به «مدرنیته» یا «ضدمدرنیته» نظم نمی یابند. در عوض، اگرچه نوع بشر در سراسر جهان متاثر از مدرنیته زندگی می کند اما در کنار تکنولوژی، جهانی سازی، افزایش جریان اطلاعات و در عین حال توزیع نابرابر منابع صورت های کاملا متفاوتی از مردم زندگی می کنند. باید بدانیم که روابط ما با یکدیگر، همچون فعل و انفعالات سرمایه جهانی، سطح بندی شده است و همانند معابر جهانی مهاجرت، دشوار و لغزنده است. ما در چنین واقعیت عظیم و پیچیده ای، سخن بنیادی ادوارد سعید را نادیده گرفته ایم: «گرایش تقسیم جهان به دو «نیمه نابرابر»، که یکی از آنها با خصوصیات «غیرعقلانی»، «ضددموکراسی» و کاملا برخلاف «ما» مفهوم می گردد، منطق عقیم تفکر امپریالیستی است.»

    برگرفته از: روزنامه شرق، شماره 846

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)6

زمانی در ایام ماه صفر به اتفاق هیأت از قزوین به مشهد مقدس مشرف شده بودم، هنگامی که با هیأت جهت عزاداری به حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام) مشرف شدیم به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کردم آقاجان مدت یک سال است که آقای مجتهدی را ندیده ام، اگر آقای مجتهدی خادم و غلام حقیقی شما هستند امروز که ما به منزل ایشان می رویم در منزل باشند و ما را بپذیرند،در ضمن دوستی داشتم که آقا را ندیده بود، او می گفت: شنیده ام آقای مجتهدی خیلی ادعا دارند، به او گفتم: ایشان اصلاً ادعایی ندارند و مخالف با این حرفها هستند. دوستم گفت: اگر این شخص واقعاً راست می گوید به منزلش که می رویم ما را بپذیرد و یک عبا با سی و پنج هزار تومان پول به من بدهد.
No image

آیت الله سید محمد نبوی(ره)

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سال 1323 شمسی نزد برخی از علمای شهر از جمله شیخ لطف‌الله توکلی آغاز کرد. سپس در سال 1324 به شیراز مهاجرت کرده و از دروس آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی استفاده کرد. پس از آن در سال 1330 عازم نجف اشرف شده و از محضر علمای آن دیار بهره برد.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
Powered by TayaCMS