دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ماتریالیسم و تخریب نقش تربیتی والدین

No image
ماتریالیسم و تخریب نقش تربیتی والدین

ماترياليسم و تخريب نقش تربيتي والدين

تیم كاسر مترجم: یعقوب نعمتی وروجنی

در جوامع غربی معاصر ارزش‌های ماتریالیستی، بر رفتار پدر و مادر در قبال فرزندان خود نیز تاثیر منفی گذاشته است. به عبارت دیگر وقتی والدین بر مبنای ارزش‌های ماتریالیستی رفتار نمایند فرزندان شان نیز رفتار آنها را مشاهده کرده و آن نوع الگوها را اقتباس می‌نمایند. شواهد نشان می‌دهد که سیستم ارزشی کودکان تا حدود زیادی به واسطه تقلید از ارزش‌های والدین (حال هر چه که باشد) شکل می‌گیرد.

مطالعات موجود در مورد نمونه‌های مختلف، ارتباط چشمگیری بین ارزش‌های کودکان و مادران شان را نمایان می‌سازد. به عنوان مثال نتایج یکی از این مطالعات بدین گونه است: در میان هفتاد مادری که ارزش موفقیت‌های مادی را مهم تر از ارزش‌های مقبولیت فردی می‌دانند، پنجاه تن از کودکان آنها (یعنی 71 درصد) نیز به این سئوال همانند مادران خود پاسخ دادند. در مقابل، در بین پنجاه و نه مادری که مقبولیت فردی را برتر از موفقیت‌های مادی می‌دانستند، سی و سه تن از کودکان آنها (یعنی 63 درصد) نیز به همین گونه اولویت بندی انجام دادند. به هنگام مقایسه موفقیت‌های مادی با ارزش‌های خویشاوندی و اجتماعی نیز نتایج و روندهای مشابهی به دست می‌آید.

انتقال ارزش‌های ماتریالیستی از والدین به فرزندان، مسئله ای فراتر از تعلق خاطر والدین به این گونه ارزش‌های خاص را شامل می‌شود: این امر همچنین به رفتارهای خاص والدین که چنین ارزش هایی را در میان فرزندان اشاعه داده و تقویت می‌نماید نیز وابسته است.

به عنوان مثال، معمولا انتظار می‌رود که والدینِ دارای

ارزش‌های ماتریالیستی، زمان زیادی را صرف تماشای برنامه‌های تلویزیونی نمایند. در نتیجه، فرزندان آنها در معرض هجمه عظیمی از پیام هایی که این گونه ارزش‌های ماتریالیستی را تقویت می‌کند قرار می‌گیرند. این واقعیت که چنین ارزش‌هایی ارتباط بیشتری با روابط متعارضانه و غیر همدردانه دارد، نشان می‌دهد که ممکن است این والدین کمتر به فکر تربیت فرزندان خود باشند.

در مطالعه مادران و کودکان، مادرانی که دارای جاه طلبی‌های ماتریالیستی بودند، در واقع چندان تلاشی برای تربیت کودکان خود از خود نشان نمی‌دهند و بین ایجاد ارزش‌های ماتریالیستی در میان کودکان و همین سبک پدر و مادری ارتباط عمیقی وجود دارد. دیگر رفتارهایی که به واسطه ارزش‌های ماتریالیستی هدایت می‌شوند، این پیام را به کودکان ابلاغ می‌کند که ثروت و جایگاه مادی، مهم ترین مسائل به شمار می‌آیند.

معمولا این گونه است که هر اندازه که والدین، زمان زیادی را برای تداوم سبک زندگی ماتریالیستی خود صرف کنند، در عمل زمان کمتری را در کنار فرزندان خود خواهند بود. البته در اینجا درباره افرادی سخن گفته نمی شود که برای تامین غذا، لباس و سرپناه خانواده‌های خود مجبورند زمان زیادی را مشغول به کار باشند؛ بلکه سخن از افرادی است که صرفا برای برآورده ساختن نیازهای غیر ضروری و تشریفاتی و تجملاتی، زمان زیادی را صرف کار و پول درآوردن می‌کنند. در این صورت وقتی کودکان نیز شاهد این گونه رفتارها باشند، ممکن است به این نتیجه برسند که کار، پول و دارایی، اهمیت بسیار زیادی داشته و در نتیجه شاید آنها را بسیار مهم تر از خانواده نیز قلمداد کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

آیت الله سید محمد نبوی(ره)

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سال 1323 شمسی نزد برخی از علمای شهر از جمله شیخ لطف‌الله توکلی آغاز کرد. سپس در سال 1324 به شیراز مهاجرت کرده و از دروس آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی استفاده کرد. پس از آن در سال 1330 عازم نجف اشرف شده و از محضر علمای آن دیار بهره برد.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

صیانت از دیانت در سیره و اندیشه امام خمینی (ره)

در این بخش به موضوع "صیانت از دیانت در سیره و اندیشه امام خمینی (ره)" در راستای بیان سیره تبلیغی علماء وارسته پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS