دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)

امام رضا(ع) در روایتی هنگامی که پیراهن خود را به دعبل عطا می کند می فرماید: این پیراهن را حفظ کن، چراکه در هزار شب، هزار رکعت نماز در آن خواندم و هزار ختم قرآن درآن به جا آوردم. «بحارالانوار، ج49، ص238، باب 17»
عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)
عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)

عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)

قَالَ الرضا(ع):احْتَفِظْ بِهَذَا الْقَمِیصِ فَقَدْصَلَّیتُ فِیهِ أَلْفَ لَیلَهٍ أَلْفَ رَکْعَةٍ وَخَتَمْتُ فِیهِ الْقُرْآنَ أَلْفَ خَتمه

یکی از چیزهایی که در سیره امام رضا(ع) به‌چشم می‌خورد عبادت و ویژگی‌های فردی و اخلاقی آن حضرت است که ما در اینجا به‌عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. از شخصی که مأمون او را از مدینه تا مرو، ملازم و همراه امام رضا(ع) کرده و به او دستور داده بود، که اعمال امام رضا را به‌دقت زیر نظر بگیرد، نقل شده که:

«فَکُنْتُ مَعَهُ مِنَ الْمَدِینَهِ إِلَى مَرْوَ فَوَ اللَّهِ مَا رَأَیتُ رَجُلا کَانَ أَتْقَى لِلَّهِ تَعَالَى مِنْهُ وَ لا أَکْثَرَ ذِکْراً لِلَّهِ فِی جَمِیعِ أَوقَاتِهِ مِنْهُ وَ لا أَشَدَّ خَوْفاً لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْهُ»[1]

از مدینه تا مرو همراه او [امام رضا] بودم، به خدا قسم کسی را پرهیزگارتر از او ندیدم، در همه اوقات به یاد خدا بود و هیچ کس را به اندازه او، خدا ترس ندیدم.

در روایت دیگری نقل شده که:

«کَانَ الرِّضَا(ع) یخْتِمُ الْقُرْآنَ فِی کُلِّ ثَلاثٍ وَ یقُولُ لَوْ أَرَدْتُ أَنْ أَخْتِمَهُ فِی أَقَلَّ مِنْ ثَلاثٍ لَخَتَمْتُهُ وَ لَکِنْ مَا مَرَرْتُ بِآیةٍ قَطُّ إِلاّ فَکَّرْتُ فِیهَا وَ فِی أَیّ شَی‌ءٍ أُنْزِلَتْ وَ فِی أَی وَقْتٍ فَلِذَلِکَ صِرْتُ أَخْتِمُ ثَلاثَةَ أَیامٍ»[2]

امام رضا(ع) قرآن را هر سه روز یک‌ بار ختم می‌کرد و می‌فرمود: اگر می‌خواستم، می‌توانستم قرآن را در کمتر از سه روز ختم کنم؛ ولی از هیچ آیه‌ای عبور نمی‌کنم مگر اینکه در آن آیه و در اینکه در چه موردی و در چه وقتی نازل شده، فکر می‌کنم و به‌همین دلیل اصرار دارم که قرآن را در سه روز ختم کنم.

راوی در توصیف ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع) روایت کرده که هرگز ندیدم امام رضا(ع) با سخن خود، کسی را ناراحت نموده و برنجاند.

هرگز ندیدم که سخن کسی را قطع نماید؛ بلکه صبر می‌کرد تا صحبت خود را تمام می‌کرد.

هرگز ندیدم نیازمندی را ردّ کند بلکه به اندازه‌ای که توان داشت او را یاری می‌کرد.

هرگز پاهای خود را در برابر همنشین خود، دراز نمی‌کرد و هرگز در برابر همنشین خود تکیه نمی‌داد.

هرگز ندیدم کسی از غلامان و کنیزان خود را دشنام دهد.

هرگز ندیدم (در برابر کسی) آب دهان بیندازد.

هرگز ندیدم در موقع خنده، قهقهه نماید، بلکه خنده آن حضرت تبسّم و لبخند بود.

وقتی محفل خلوت می‌شد و سفره غذا را می‌گستردند همه غلامان خود را بر سر سفره خود فرا می‌خواند.

امام رضا (ع) شبها کم می‌خوابید و بسیار بیداری می‌کشید، بیشتر شبها از اول شب تا بامداد شب زنده‌داری می‌کرد.

آن حضرت زیاد روزه می‌گرفت و هیچ وقت روزه سه روز از هر ماه را ترک نمی‌کرد و می‌فرمود:«ذلک صوم الدهر»

روزه این سه روز، مانند روزه تمام عمر است.

آن حضرت زیاد کارهای خیر انجام می‌داد، پنهانی صدقه می‌داد و بیشتر این کارهای خیر را در شب‌های تاریک انجام می‌داد.[3]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

در انتظار شروع | نقدی بر فیلم «برف روی کاج‌ها»

مخاطب تا آخرین لحظه در انتظار یک رویداد یا کنش است. رویدادی که نه محصولِ خواست کارگردان، بلکه بر آمده از صفات و انگیزه‌های آدم‌های داستان باشد…
شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیمی از جنس طلا» | نقد فیلم رژیم طلایی

«رژیم طلایی»، معضلات رایج در جامعه، در روابط زن و شوهری را مورد توجه قرار داده و با هجو آن در قالب کمدی، سعی کرده تا آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد…
سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

سقفی و معشوقی و پسرکی و من | نوشته‌ای بر حوض نقاشی

خواندن این یادداشت تنها به کسانی توصیه می‌شود که یا فیلم "حوض نقاشی" را دیده‌اند و یا پیش از خواندن این یادداشت قصد دیدنش را کرده‌اند…
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…

پر بازدیدترین ها

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

سرد و ملال آور | نقدي بر فیلم برلین منفی هفت

«لوافی» فقط خواسته که کار شسته رفته‌ای تحویل بدهد. نه خلاقیتی در دکوپاژ و نه بازی‌هایی خاص. همه چیز به صورت مکانیکی اجرا شده. شوری در صحنه‌ها نیست. سرمای عجیبی در بُن لحظات احساسی فیلم هست...
تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

تسخیر رویاهای شبانه | نقد فیلم پله آخر

علی مصفّا در دومین فیلم خود سعی کرده است فارغ از جامعه و مخاطب به مسائل ذهنیش بپردازد، فیلم او نه بازتاب یک مسئله اجتماعی خاص و نه به دنبال جذب مخاطبان و ایجاد لحاظاتی پر کشش برای آنان است، البته این بدان معنی نیست که در فیلم هیچ مسئلۀ اجتماعی وجود ندارد…
«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

جوانی یعنی بی قاعدگی؟! | نقد فیلم قاعده تصادف

پر شدن شکاف نسل‌ها و بهبود روابط بین جوانان با پدر و مادر و نسل پیش از خود، نیاز به خواست و همت هر دو طرف ماجرا دارد…
Powered by TayaCMS