دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب هویت دینی و آموزه های چالش برانگیز معاصر

این کتاب به مفهوم شناسی هویت و هویت دینی می پردازد و راهکارهای بیان شده با چگونگی اجرای رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورش و تقویت روندهای هویت‌پذیری دینی جوانان هماهنگ هستند.
کتاب هویت دینی و آموزه های چالش  برانگیز معاصر
کتاب هویت دینی و آموزه های چالش برانگیز معاصر

جامعه‌ی‌ ما پس از انقلاب اسلامی ایران با مسائل فراوانی روبرو بوده و هست كه از آن میان می‏توان به مسأله‌ی اندیشه و اعتقاد دینی جوانان و تثبیت و تحکیم رفتارهای دینی آنان اشاره کرد. در ایران اسلامی، همراه با پیروزی انقلاب اسلامی و ظهور داعیه‌های نو در عرصه‌ی سیاست، فرهنگ و تقویت اندیشه و تفكر فرهنگی و دینی، جریانات اجتماعی و فكری فراوانی در قالب آموزه‌های(Paradigms) رقیب در حوزه و فرهنگ و دین به میدان آمدند. این تحولات اجتماعی و فكری ابتدا در قالب حركت‌های رقابتی (به عنوان رقیب) به میدان آمد، كم‌كم به صورت جریانات معارض و چالش‌برانگیز نمودار شده‏اند كه اساسی‌ترین پیامد آن را می‏توان برانگیختن چالش‌های فراوان ویژگی‌ها یا مؤلفه‌ها برای هویت دینی (اعتقاد، عمل و اندیشه دینی) دانست.

در این کتاب راهکارهای بیان شده با چگونگی اجرای رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورش و تقویت روندهای هویت‌پذیری دینی جوانان هماهنگ هستند.

بخش اول این کتاب با نام «آموزه های معاصر» داری هفت فصل است که عبارتند از: مدرنیسم، لیبرالیسم، نظریه کثرت گرایی فرهنگی، نظریه کثرت گرایی دینی، نظریه جامعه مدنی، جهانی شدن فرهنگی ـ اجتماعی و پسا ساختار گرایی.

بخش دوم کتاب به مفهوم شناسی هویت و هویت دینی می پردازد؛ هویت از نظر گاه های مختلف، عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت، بحران هویت، هویت از دید جامعه شناختی، دین و هویت، هویت دینی، مطالبیاست که در این بخش به صورت مفصل تبیین شده است.

بخش سوم کتاب آموزه های معاصر و چالش های آن برای هویت دینی پرداخته است، که فصل های آن شامل: مدرنیسم و چالش های آن برای هویت دینی، لیبرالیسم و چالش های آن برای هویت دینی، کثرت گرایی فرهنگی و چالش های آن برای هویت دینی، کثرت گرایی دینی و چالش های آن برای هویت دینی، جامعه مدنی و چالش های هویتی آن، جهانی شدن فرهنگی و چالش های آن برای هویت دینی، پسا ساختار گرایی و چالش های هویتی آن، است.

بخش چهارم کتاب به راهکارها و چشم اندازها می پردازد؛ راهکارهای عملی، راهبردهای تعمیق و گسترش هویت دینی، سیاست های اجرای برنامه توسعه هویت دینی، برنامه های گسترش و تعمیق هویت دینی، فصل های بخش چهارم این کتاب است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خطبه 236 نهج البلاغه : ياد مشكلات هجرت

خطبه 236 نهج البلاغه موضوع "ياد مشكلات هجرت" را مطرح می کند.
No image

خطبه 237 نهج البلاغه : سفارش به نيكوكارى

خطبه 237 نهج البلاغه موضوع "سفارش به نيكوكارى" را بررسی می کند.
No image

خطبه 238 نهج البلاغه بخش 1 : وصف شاميان

خطبه 238 نهج البلاغه بخش 1 موضوع "وصف شاميان" را مطرح می کند.
No image

خطبه 240 نهج البلاغه : نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان

خطبه 240 نهج البلاغه موضوع "نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان" را بررسی می کند.
No image

خطبه 241 نهج البلاغه : تشويق براى جهاد

خطبه 241 نهج البلاغه به موضوع "تشويق براى جهاد" می پردازد.

پر بازدیدترین ها

No image

خطبه 113 نهج البلاغه بخش 3 : نكوهش از غفلت زدگان

خطبه 113 نهج البلاغه بخش 3 موضوع "نكوهش از غفلت زدگان" را بررسی می کند.
No image

خطبه 228 نهج البلاغه : ويژگى‏ هاى سلمان فارسى

خطبه 228 نهج البلاغه موضوع "ويژگى‏ هاى سلمان فارسى" را مطرح می کند.
No image

حکمت 139 نهج البلاغه : علمى، اخلاقى، اعتقادى

موضوع حکمت 139 نهج البلاغه درباره "علمى، اخلاقى، اعتقادى" است.
No image

خطبه 200 نهج البلاغه : سياست دروغين معاويه

خطبه 200 نهج البلاغه موضوع "سياست دروغين معاويه" را بیان می کند.
No image

نامه 45 نهج البلاغه : نامه به عثمان ابن حنيف انصارىّ حاکم بصره

نامه 45 نهج البلاغه "به عثمان ابن حنيف انصارىّ حاکم بصره" می باشد.
Powered by TayaCMS