دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله عبدالله اصفهانی افندی

No image
تالیفات آیت الله عبدالله اصفهانی افندی

آثـار

1. رساله وجوب نماز جمعه: افندى این رساله را در آغاز بلوغش، به عنوان ردّ بر رساله ملا خلیل قزوینى تألیف کرد. این رساله در اولین سفر وى به حجّ همراه دیگر آثارش مفقود شد.

2. شرح فارسى بر شافیه ابن حاجب که ناتمام ماند و مفقود شد.

3. شرح بزرگى بر شافیه ابن مالک که ناتمام ماند و مفقود شده است. وى در این شرح به یاد آورى مناقشاتى که با ملاّى جامى داشته است، پرداخته است.

4. شرح متوسط دیگرى بر الفیه ابن مالک، وى این شرح را در اوایل بلوغش تدوین کرد که هنگام مراجعت از اولین سفر حجّش، همراه با کتاب ها و پاره اى از مؤلفات و تعلیقاتش که جمعاً صد مجلّد مى شد، به انضمام اموالى که همراه داشت، مفقود شد.

5. حواشى بر شرح مختصر الاصول و متعلقات آن، که نا تمام مانده است.

6. حواشى بر تهذیب الحدیث که به اتمام نرسیده است.

7. حواشى بر مختلف علاّمه که ناتمام مانده است.

8 . حواشى بر من لایحضره الفقیه که برخى از این حواشى به طور مجزّا جمع آورى شده و بعضى از آنها بر حواشى کتاب باقى مانده است.

9. حواشى بر آیات الاحکام شیخ جواد کاظمى ، شاگرد شیخ بهائى.

10. تعلیقاتى بر حاشیه قدیمه جلالیه.

11. تفسیر فارسى سوره واقعه که در ضمن تفسیر این سوره به بخشى از اخبار وارده و مربوط به آن سوره اشاره کرده است.

12. بساتین الخطباء که به نام عونة الخطیب و ریاض الازهار و یا ریاحین القدس نامیده مى شود.

این کتاب در سه مجلد تألیف شده است و مؤلف، نزدیک به هزار فقره خطبه که در نماز جمعه و اعیاد و امثال آن ها قرائت مى کرده، در آن گرد آورده است و این کتاب مشتمل بر یک مقدمه و یک خاتمه و دوازده باب که باب اول آن مشتمل بر دوازده فصل است و دیگر ابواب آن مشتمل بر فصل هاى معدودى است و در مقدمه آن به آداب خطیب و خطبه اى که از سوى او انشاء مى شود، اشاره کرده است و در خاتمه آن که از ملحقات کتاب به شمار مى آید بسیارى از خطبه هاى ارزنده رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) و ائمه هدى ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ را متعرض شده است و در ضمن آن به نقل برخى از خطبه هایى که علماء انشاد کرده اند پرداخته است.

صاحب زهر الریاض مى نویسد: بخشى از این خطبه ها را در روزگار اقامتش در اسلامبولانشاء کرده و در پایان آن اشاره به نام پادشاه عثمانى کرده است و نسخه اى از آن کتاب در کتابخانه ما موجود است.

13. روضة الشهد مشتمل بر دوازده باب است و به سه زبان عربى و فارسى و ترکى تدوین شده است.

14. حاشیه کتاب وافى مولى محسن فیض کاشانى.

15. حاشیه الهیات شفاى ابوعلى سینا که ناتمام است.

16. حاشیه بر اشارات و متعلقات آن که ناتمام مانده است.

17. حاشیه بر مقدمه اصولیه ملامحمّد طاهر قمى.

18. حاشیه بر صحیفه کامله سجادیه.

19. شرح اختلافات وقوع شکل العروس از تحریر اقلیدس.

20. شرح مصادرات پنجمین از تحریر القلیدس.

21. رساله فارسى در ترسیم خطهاى ساعات بر سطوح دایره هاى متداول آسمانى و نصف النهار و افق وامثال این ها.

22. ثمار المجالس و نثار العرائس: به سبک کشکول شیخ بهائى(رحمه الله) نوشته شده و مشتمل بر دوازده باب است و اشعار نادره و امور عجیبه و مسأله هاى تازه و حکایات بى سابقه و اکثر از واژه هاى مردمى و فایده هاى دیگر و تفسیر بخشى از آیات و توضیح روایات مشکله و حل مشکلات متفرقه و امثال این ها در آن ایراد شده است.

23. وثیقة النجات من ورطة الهلکات خود دراین باره مى گوید: «در ضمن چندین مجلد ضخیم تدوین شده و مشتمل بر پنج قسم بوده است. اول در الهیّات، دوم در نبوّات، سوم در امامیّات، چهارم در معادیّات، پنجم در فقهیّات. قسم اول آن مصدر به مقدمه اى است در منطق و قسم پنجم آن مصدر بر مقدمه اى است در اصول از قبیل معالم شیخ حسن(رحمه الله) در قسم اول با همه ملتهاى کفر و ارباب دیانتهاى مختلف گفتگو داریم و در این قسم دلیل هایى از کتاب هاى مورد اعتمادشان از قبیل تورات و انجیل و زبور و دیگر کتابهاى آسمانى ایراد کرده ایم و در قسم امامیّات با همگى ارباب مذاهب هفتاد و دو ملت (فرقه) به مباحثه نشسته ایم.»

24. لسان الواعظین و جنان المتعظین: این کتاب در چندین مجلد تدوین شده است. خود در این باره مى گوید: «در این کتاب به دستورهاى اعمال سال و عبادات و دعاهاى ارزشمند و مطالب دیگرى که مناسب با آن ها بوده، پرداخته ایم و پیش آمدهاى اکثر روزهاى ماه و سال را متعرض شده ایم.»

25. الامان من النیران در تفسیر قرآن: وى درباره این کتاب مى نویسد: «در این کتاب در ذیل آیات شریفه به حداکثر اخبارى که از ائمّه طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین روایت شده اشاره کرده ایم.»

26. رساله خراجیه در احکام اراضى خراجیه.

27. الاجازات یا مجموعة الاجازات یا مجمع الاجازات: در این کتاب صورت اجازات قدما و متأخران و اجازات مشایخ و اجازاتى که خود به دیگران داده، آورده شده است.

28. الرسالة الانفعالیه: در بیان این که آب قلیل به مجرد ملاقات با نجس یا متنجس، نجس مى شود.

29. ترجمه جاماسب نامه.

30. صحیفه علویه ثانویه.

31. رساله فارسى در اخصاى کودکان و بردگان: و این عمل فجیع و دردناک در روزگاران گذشته در دربار پادشاهان و ثروتمندان معمول بوده است و از شخص خصى به خواجه یا اَخته یاد مى کردند.

32. تعلیقه بر شرح تجرید ملاّ على قوشجى.

33. تعلیقه بر نقد الرجال میر مصطفى تفریشى.

34. تعلیقه بر امل الآمل: سید عبدالله شوشترى(رحمه الله) در باره این کتاب مى نویسد: «آن گاه که مؤلف ریاض به خانه ما میهمان بود حواشى چندى بر کتاب امل الآمل که نسخه خود ما بوده به خط خود نوشته است و هم اکنون آن کتاب با همان تعلیقات در کتابخانه ما موجود مى باشد.»

35. صحیفه ثالثه سجادیه: مشتمل بر فواید بسیارى است که در دیگر صحیفه هاى معمول وجود ندارد و دو مرتبه به چاپ رسیده است و صحیفه چاپ شده وى در حال حاضر نزد ما موجود است و در مقدمه آن اشاره اى به صحیفه سجادیه معروفه به سندهاى دیگر کرده است و در ضمن آن از صحیفه دوم که گرد آورى شده شیخ حُرّ عاملى(رحمه الله) مى باشد یاد کرده است و نیز به مطالبى که لازم مى دانسته تذکر داده است.

36. تحفه حسینیه در شرح صحیفه ادریسیه: این کتاب را به دستور سلطان حسین صفوى نوشته است.

37. حاشیه بر تمهید القواعد شهید اول.

38. حاشیه بر مجدى در انساب.

39. حاشیه بر مشارق محقق خوانسارى.

40. حاشیه بر منهج المقال: ناتمام است.

41. ریاض العلماء: معروف ترین اثر او کتاب رجال و تراجم اوست که به نام «ریاض العلماء و حیاض الفضلاء» موسوم است.([14])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS