دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

 پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
در مجموعة پيش رو سعي شده است تمام سخناني كه در متون شيعي از پيامبر)صلي الله عليه و آله) نقل شده است، گردآوري و براساس ساختار مخاطب محور تنظيم شود.

ویژگیهای این مجموعه

۱. از تقطيع احاديث اجتناب شده است.
۲. از آوردن احاديثي كه داراي يك يا دو كلمه از پيامبر اعظم)صلي الله عليه و آله) بوده و گوياي مطلب خاصي نبوده اند و همچنين از نقل سخناني كه در حال خواب و رؤيا از آن حضرت نقل شده است، خودداري شده است.
۳. منابع به ترتيب زمان نگارش آنها آورده شده است؛ احاديث نيز از نخستين منبع نقل شده و به برخي اختلافات در منابع ديگر نيز اشاره شده است.
۴. در اين چاپ، احاديث فقط از منابع شيعي امامي (تا قرن ۱۲) استخراج شده و به منابع شيعي غير امامي و اهل سنت به صورت مستقيم مراجعه نشده است. ليكن دربارة احاديثي كه بزرگان شيعه در كتاب هاي خود آورده اند و در منابع اولية شيعي موجود نبوده و در منابع اهل سنت موجود بوده است، ابتدا منابع اهل سنت و سپس منابع شيعه آورده شده است؛ زير به دلايل مختلف آن روايت ها را معتبر تلقي كرده اند، مانند وجود آن روايات در كتاب هايي كه آنها به دست ما نرسيده است.
۵. اسناد احاديث به طور كامل آورده شده است.

پديد آورندگان

بيشتر مطالب اين مجموعه را حجت الاسلام والمسلمين آقاي سيد موسي ابراهيمي [در مدت چند سال] جمع آوري كرده بودند و گروه حديث پژوهشكدة باقرالعلوم (عليه السلام) نيز به تكميل، اصلاح، بازنگري، افزودن منابع، تطبيق با مصادر اصلي، عنوان گذاري، دسته بندي مطالب و كتاب ها و نمايه گذاري اقدام كرد كه اين كارها حدود شش سال طول كشيد.
در اين مراحل، حجج اسلام آقايان محمود شريفي، سيد حسين سجادي تبار، عبدالله صالحي، محمد بابايي، احمد اسلام پناه، سيد محمد موسوي، حسين سيف اللهي، سيد محمود بهشتي نژاد، كاظم طاهري آشتياني، رضا محققيان، حميدرضا زماني، محمود جوادي والا و مرحوم محمود احمديان و جمع ديگري از عزيزان زحمت هاي فراواني را متحمل شدند.

ترتيب مطالب

در جلدهاي اول و دوم سخنان پيامبر اسلام )صلي الله عليه و آله) دربارة قرآن آورده شده كه نخست آنچه دربارة منزلت و جايگاه قرآن فرموده اند و موارد كلي ديگر و سپس آنچه دربارة آيات فرموده اند به ترتيب سوره هاي قرآن آورده شده است.
جلدهاي سوم تا هفتم دربارة اهل بيت (عليهم السلام): مي باشد كه جلد سوم دربارة پيامبر )صلي الله عليه و آله) ، جلد چهارم و پنجم و جلد هفتم دربارة حضرت علي و حضرت فاطمه (عليهما السلام) ، جلد ششم دربارة حسنين و اهل بيت (عليهم السلام): و جلد هفتم دربارة امامان (عليهم السلام) مي باشد؛ در جلد هشتم ادعيه، در جلد نهم خطبه ها، غزوات و احاديث قدسي و در جلد دهم احتجاجات آمده است كه هم شامل مناظرات و بيان ادلة اقناعي و هم گفتگوهايي كه براي دريافت پاسخ و نظر شريف آن حضرت بوده است، مي باشد در جلدهاي يازدهم و دوازدهم مطالبي كه دربردارندة احكام فقهي و وصايا است بيان شده و در جلدهاي سيزدهم و چهاردهم كلمات قصار و تمام آنچه در موارد ياد شده ي پيشين نمي گنجيد، آمده است.
در پايان، از استاد گرانقدر علامه ي دو فنون، حضرت آيت الله جوادي آملي كه مشوق و راهنماي اين اثر گران سنگ بوده اند و مقدمة عالمانه و حكيمانة ايشان زينت بخش اين اثر است، تشكر و قدرداني مي نماييم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS