دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های علمی ایت الله محمد فاضل لنکرانی

No image
فعالیت های علمی ایت الله محمد فاضل لنکرانی

شخصیت و خدمات علمى

آیت الله العظمى فاضل لنکرانى، به دلیل برخوردارى از استعداد فراوان و تلاش پى گیر، در 25 سالگى به درجه والاى اجتهاد نائل آمد و این امر به تأیید استاد بزرگوارش، حضرت آیت الله العظمى بروجردى رسید. وى بعد از رحلت آیت الله العظمى اراکى نیز از سوى جامعه مدرسین ـ به همراه شش نفر دیگر ـ به عنوان فرد شایسته مرجعیّت معرفى شد.[52] وى درباره مکتب فقهى و اصولى خود مى گوید:

«به لحاظ این که من هر دو مکتب (امام و بروجردى) را دیده ام، تلاشم بر این است که نقاط قوت هر کدام از آنها را رعایت کنم، ولى در درس اصول از آنجائى که یک دوره کامل خدمت امام بودم، ولى از خدمت مرحوم آقاى بروجردى خیلى کم استفاده کرده ام، اصولاً بیشتر تحت تأثیر روش تدریس امام بوده و اسلوب تدریسم در این علم، تقریباً همان روش ایشان مى باشد، اگرچه در بعضى از جهات با هم فرق مى کند، ولى در فقه، چون مدت 9 سال در درس امام و یازده سال در درس مرحوم آیت الله بروجردى شرکت کرده ام، لذا از هر دو روش متأثّر شده و روش تدریس من در این زمینه، مجموعه مرکبى از دو روش مذکور مى باشد، ولى باید اعتراف کنم به حدّى که مرحوم آیت الله بروجردى در مقام تحقیق و تدریس به اقوال و روایات اهل سنّت مى پرداختند، من نمى پردازم، اما تحت تأثیر تربیت این دو بزرگوار نسبت به روایات احکام از نظر دقّت در مفاد تنها اهمیت خاص داده و بحث تحقیق فقهى ما هم بر این مبنا قرار دارد».[53]

آیت الله فاضل علاوه بر تأسیس مرکز اعزام مبلغ که سال هاست فعالیّت مى کند، براى ترویج و اعتلاى مکتب تشیّع و گسترش حوزه فقه و فقاهت و تربیت فقیهان و مجتهدان شایسته، مرکز فقهى ائمه اطهار که مرکزى آموزشى پژوهشى است را تأسیس کرد. این مرکز، تاکنون به یارى خداوند به توفیقات بسیارى در بخش آموزش محققان و تحقیق و تألیف کتاب ها و تشکیل کتابخانه تخصصى فقه دست یافته است.[54] آن چه اشاره شد تنها بخشى از فعالیّت هاى این بزرگوار است و به دلیل محدودیت باید فرازهایى از خدمات اجتماعى وى در حمایت از رزمندگان در طول دوران جنگ، همراه با مردم در راهپیمایى ها، عکس العمل به موقع در حوادث مربوط به جهان اسلام و همراهى و همدلى صمیمانه با رهبر انقلاب در برهه هاى مختلف را در فرصت هاى دیگر مطالعه کرد. آیت الله فاضل فرزندانى نیز دارد که یکى از آنها شیخ محمّدجواد فاضل لنکرانى است که به تدریس خارج فقه اشتغال دارد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...

پر بازدیدترین ها

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
Powered by TayaCMS