دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خصوصیات اخلاقى

No image
خصوصیات اخلاقى

خصوصیات اخلاقى

یکى از خصوصیات اخلاقى ایشان توجه فراوان به قرآن است، به طورى که فرزندش حجت الاسلام و المسلمین سید ریاض حکیمى گوید:

«ایشان حتى اگر چند دقیقه فرصت پیدا مى کرد، سریع قرآن را باز و شروع به تلاوت مى کرد.»

با اهل بیت(علیهم السلام)ارتباط ویژه دارد و همواره بر احیاى شعائر آنها تأکید مى کند. سخنرانى سالانه وى در ماه محرم و خواندن مقتل سید الشهدا گویاى ارادت و اخلاص وى به این خاندان است. در سفرى که براى معالجه به لندنداشت، در مجالس مراکز اسلامى حاضر شد و با خواندن مقتل و مشارکت در مراسم عزادارى تأثیر زیادى در شرکت کنندگان گذاشت. از عادات ایشان حضور هر هفته شبهاى جمعه، در کربلاى معلا و رفتن به زیارت امام حسین(علیه السلام)است. ایشان در ایام حضور در کربلا در صحن مطهر اقامه نماز جماعت مى کرد که بعدها برپایى نماز جماعت توسط رژیم بعث ممنوع شد. در دوران زندان هم به نوشتن کتابى در سیره و روش پیامبر و ائمه اهتمام ورزید که به علت مسائل امنیتى مجبور به از بین بردن آن شد.

پایدارى و ایستادگى از دیگر ویژگیهاى این مرجع بزرگ است. در جریان انتفاضه شعبانیه که رژیم بعث عده زیادى از مردم را به خاک و خون کشید، داماد صدام به نام صدام کامل تکریتى مأمور تحقیق درباره این رویداد شد. او که مردى سفاک بود شکنجه هاى شدیدى بر معظم له وارد ساخت، ولى او با لطف الهى تمام این شکنجه ها را تحمل نمود. صدام کامل که از تحمل و شکیبایى این فقیه ارجمند کلافه شده بود گفت: تو بدن ضعیف و نحیفى دارى و من در تعجبم که چرا اقرار نمى کنى تا از این همه شکنجه خلاصى یابى!

رسیدگى به حال نیازمندان از دیگر خصوصیات ایشان است. این فقیه پارسا مخفیانه به خانواده هاى شهدا و زندانیان کمکهاى مالى و غیر مالى مى کرد. در دوران زندان هم همواره به وضع مجروحان رسیدگى مى کرد و از خانواده خود مى خواست مقدار زیادى دارو و پوشاک به زندانیان محتاج برسانند و مى فرمود: اگر این زندانى شدن ما خاندان حکیم هیچ فایده اى نداشت جز آنکه با سایر زندانیان هم درد باشیم و این همدردى باعث تقویت روحیه آنان شود، براى ما کافى است.

این مرزبان فرهنگى، با انحرافات عقیدتى و سوء استفاده از واژه هاى مذهبى به شدت برخورد مى کند. موضعگیرى سرسختانه وى در برابر بدعتهایى همچون طواف بر گرد مرقد امام حسین(علیه السلام) و حضرت قمر بنى هاشم باعث شد این بدعت خطرناک منسوخ گردد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

عالمان مرتبط

No image

محمد سعید حکیم

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
Powered by TayaCMS