دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله محمد محمدی گیلانی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله محمد محمدی گیلانی

فعالیتهاى سیاسى

آیت الله گیلانى از اول نهضت اسلامى به رهبرى امام خمینى به طور فعال در مبارزات انقلابى و اسلامى شرکت داشت. امضاء وى حداقل در 41 اعلامیه و تلگرام که از سوى علماء و مدرسین حوزه علمیه قم در موارد مختلف صادر مى شد، موجود است[24]، از جمله:

1 ـ نامه جمعى از فضلاء و مدرسین حوزه علمیه قم به هیئت دولت درباره بازداشت حضرت امام در سال 13422 ـ نامه مدرسین حوزه علمیه قم به حسنعلى منصور نخستوزیر در اعتراض به ادامه بازداشت حضرت امام در سال 1342.

3 ـ اعلامیه جمعى از علماى حوزه علمیه قم به امیرعباس هویدا در اعتراض به وضع نابسامان ایران در سال 1343.

4 ـ اعلامیه جمعى از استادان حوزه علمیه قم به هویدا درباره هجوم مزدوران شاه به حرم حضرت معصومه(علیها السلام) در سال 1344.

5 ـ اعلامیه فضلاء حوزه علمیه قم در مورد انتقال امام از ترکیه به نجف اشرف در مهرماه 1344.

6 ـ اعلامیه فضلاء حوزه علمیه قم به مراجع تقلید ایران و عراق درباره بازداشت جمعى از فضلاى قم در سال 45.

7 ـ اعلامیه جمعى از فضلاى قم درباره فاجعه 29 بهمن تبریز در سال 1356.

8 ـ اعلامیه علماء و اساتید حوزه قم در اعتراض به اهانت روزنامه اطلاعات به حضرت امام در سال 1357.

9 ـ اعلامیه علماء و مدرسین حوزه قم در اعتراض به حادثه 19 دى قم.

10 ـ اعلامیه علماء و مدرسین حوزه قم در اعتراض به حادثه دانشگاه تهران در 13 آبان 57.

آیت الله محمدى در طول دوران نهضت مقدس اسلامى (از سال 1342 تا 1357) بارها به ساواک و کلانترى احضار و ممنوع المنبر شد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS