دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات عبد الجواد فلاطوری حکیمی

No image
تالیفات عبد الجواد فلاطوری حکیمی

آثار علمى

مرحوم پروفسور فلاطورى براى ایجاد مباحثه و تفاهم و همفکرى میان پیروان ادیان مختلف و نیز مذاهب اسلامى، مى کوشید. وى با داشتن شناخت ژرف و گسترده از جهان پیچیده ى نوین و مطالعه ى زبان اقوام و ملل و نحل مختلف با همتى بلند و تفاهم مرز بین قومیتها و ملّیتها را شکست و تا آن جا که مى توانست در جهت ایجاد مفاهمه کوشید. شمارى از آثار او عبارت است از:

1. اسلام در دیالوگ، 2 ج، حاوى مجموعه مقالات پروفسور فلاطورى که در سال 1979 م. منتشر شد. این اثر تاکنون پنج نوبت تجدید چاپ شده است.[23]

2. فهرست بخش کوچکى از کتابهاى آکادمى اسلامى، در سال 1367 ش. انتشار یافت.

3. فهرست کامل کتابهاى آکادمى اسلامى، در سال 1374 ش. در 6 جلد منتشر شد.[24]

4. پروژه اصلاح کتب درسى آلمان در 6 مجلد.

تصحیح کتب درسى مدارس آلمان و سپس دیگر کشورهاى اروپایى، ازکارهاى بنیادین و مهمى بود که این دانشور بزرگوار در آکادمى علمى ـ اسلامى کلن به ثمر رساند. وى این کار سترگ را با کمک استادان، خاورشناسان اروپایى و مؤلفان کتابها انجام داد و توانست پس از سالها پشتکار، مسافرت، سخنرانى و بحث این آثار را از مطالب نادرست پیراسته سازد کاستیهاشان را اصلاح کند و آنها را به عنوان مرجعى مطمئن براى نویسندگان کتابهاى درسى آلمان و دیگر کشورهاى اروپایى در آورد.

محتواى این کتابها چنین است:

الف) خدا و الاهیات

ب) حضرت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)

ج) قرآن عظیم

د) اعمال مذهبى

هـ) رابطه ادیان یهودى، مسیحى و اسلام

و) تاریخ

ز) موقعیت کنونى اسلام در جهان و در کشور آلمان فدرال

استاد فلاطورى پس از اتمام پروژه ى اصلاح کتب درسى، در گزارشى به هیأت مدیره ى آکادمى در ایران، چنین مى نویسد:

برادران عزیز! خوشوقت از آنم که در این لحظه به یارى خداوند مى توانم بشارت به ثمر رسیدن پروژه ى اصلاح کتب درسى مدارس آلمان غربى را در مورد آموزش و عرضه ى اسلام به دانش آموزان دبستانى، دبیرستانى و مدارس حرفه اى به حضورتان عرض کنم: آکادمى موفق شده است، پس از ماه ها تلاش و تحمل مرارت، این کتب را در سلسله انتشارات معتبرترین و رسمى ترین انستیتوى بین المللى تحقیق کتب درسى منتشره ساخته، به آن ها رسمیت ببخشد.[25]

وى پس از رسیدن به این موفقیت بزرگ در آلمان، در جهت گسترش این طرح در سراسر اروپا گام برداشت سمپوزیومهایى در کلن تشکیل داد و در چهارمین سمپوزیوم بین المللى آکادمى علمى ـ اسلامى شهر کلن در سال 1991 م. که در سالن اجتماعات آکادمى برگزار شد، از نمایندگان آکادمى چهارده کشور اروپایى دعوت به عمل آورد.

دکتر فلاطورى، پس از پایان این سمپوزیوم سه روزه، در گزارشى چنین مى نویسد:

«مهمتر از همه این که طبق گزراش هاى پروژه اروپایى ما به شوراى اروپا در استراسبورگ معرفى شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت... این جریانات وضع پروژه ما را بدون تردید یک وضع رسمى اروپایى بخشید و در این موفقیت که ما در آستانه ى اتحاد ملل اروپا قرار گرفته ایم، این پروژه مى تواند نقش اساسى داشته به یارى خداوند به اسلام در اروپا و جهه نوینى ببخشد.»[26]

اسلام شناس دانشگاه «اکستر» آقاى پروفسور عزیز العظمه در سال 1993 م. در خصوص فعالیتهاى فلاطورى در زمینه تصحیح کتب درسى اروپاییها، چنین نوشت:

«سه مورد تحریف در اسلام از طرف غربیان به وجود آمده که لطمه ى شدیدى به اسلام زده است:

1. قبل از اصلاح طلبى قرن 16، اسلام به عنوان دین متعصب و مظهر بدى به صورت کاریکاتور در آمد.

2. در طول عصر روشنگرى (رنسانس) قرن 18 به صورت مذهبى بیگانه و نسبتاً مضحک ارائه شد.

3. در دوران معاصر به عنوان ایمانى که نسبت به آن بیم و هراس وجود دارد و متصور گردید.

و آقاى پروفسور فلاطورى (این حکیم برجسته) در این عصر توانست حقایق اسلامى را در کتب درسى کشورهاى غربى و بیگانه با اسلام و مسلمین وارد کند.»[27]

آرى، مجاهد نستوه فلاطورى توانست با عزمى راسخ و همتى سترگ طبق برنامه اى زمان بندى شده تا سال 1994 م. کتابهاى درسى 17 کشور اروپایى را از پیش داوریهاى مغرضان بزداید و اسلام ناب، چهره مسلمانان واقعى و قرآن (قانون و منشور بین المللى) و پیام آور رحمت و اسوه کامل بشریّت را چنان که ـ هست ـ معرفى کند.[28]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ آثار گریه بر امام حسین(ع)

پرسش و پاسخ آثار گریه بر امام حسین(ع)

گریه بر امام حسین(ع) و حوادث کربلا که 1400 سال پیش اتفاق افتاده است چه منافعی برای انسان دارد؟
پرسش و پاسخ اصلاح و حفظ اسلام ناب با شهادت

پرسش و پاسخ اصلاح و حفظ اسلام ناب با شهادت

یکی از شبهاتی که همواره در فضاهای حقیقی و مجازی مطرح می‌کنند و خیلی از جوانان به دنبال پاسخ آن هستنداین است اگر امام حسین(ع) علم به شهادت خود داشتند، چرا به کربلا رفتند؟ و اگر علم نداشتند، پس روایاتی که دلالت بر علم ائمه(ع) دارد را چگونه باید توجیه کرد؟
پرسش و پاسخ تأثیرات گناه بخش پنجم و پایانی

پرسش و پاسخ تأثیرات گناه بخش پنجم و پایانی

بر اساس آموزه‌های وحیانی گناهان چه آثار و پیامدهایی را در عرصه‌های مادی و دنیوی و معنوی و اخروی به همراه دارد؟
پرسش و پاسخ جنگیدن در ماه حرام

پرسش و پاسخ جنگیدن در ماه حرام

چرا امام حسین(ع) در ماه محرم که جنگ حرام است، جنگید، و آیا خواست الهی وقوع حوادث کربلا در این ماه بود؟
پرسش و پاسخ حدود آزادی

پرسش و پاسخ حدود آزادی

از منظر آموزه‌های وحیانی آیا آزادی انسان مطلق و بی‌حد و اندازه است یا اینکه مشروط به شرایط و محدود به حدودی می‌باشد؟

پر بازدیدترین ها

آشنایی با مجازات توهین و درگیری با مأموران پلیس

آشنایی با مجازات توهین و درگیری با مأموران پلیس

مردم به طور کلی از این موضوع غافل هستند که مأمور دولت به اختیار خود آن‌ها را اعمال قانون نمی‌کند و مأمور در اجرای وظیفه معذور است؛ اما با این وجود در برابر مأمور مقاومت کرده یا به شخصیت وی توهین می‌کنند.
آشنایی مقررات مرتبط با تعیین بهای خواسته در دعاوی

آشنایی مقررات مرتبط با تعیین بهای خواسته در دعاوی

تعیین بهای خواسته به مفهوم مشخص کردن ارزش ریالی یا تقویم آن به وجه رایج کشور است بنابراین وقتی خواسته وجه رایج کشور است، تقویم آن موضوعاً منتفی است و اعتراض به بهای آن نمی‌تواند مصداق داشته باشد و اگر خوانده به میزان وجه تعیین‌شده اعتراض کند، اقدام وی، دفاع به معنای اخص تلقی می‌شود.
وکالت تضمینی تعهد به نتیجه یا تعهد به وسیله

وکالت تضمینی تعهد به نتیجه یا تعهد به وسیله

با عنایت به پیشرفت وگسترش علوم در حوزه‌های مختلف امروزه مسائل حقوقی و قضایی نیز در کشور رشد و تغییرات چشم‌گیری داشته است، لذا انتخاب وکیل آن هم متخصص و توانمند برای افرادی که نیاز به وکیل دارند و تاکنون تجربه حضور در مراجع قضایی و انتظامی را نداشته‌اند، دشوار شده است.
عمر با عزت؛ مرگ با عزت

عمر با عزت؛ مرگ با عزت

انسان باید از خداوند بخواهد تا اعضا و جوارح و بدنش را وارث جانش قرار دهد تا محتاج و نیازمند غیر خود نشود.
Powered by TayaCMS