مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
دیدگاه های مدیر ارتباطات و همکاری های پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره مدیریت تحول در حوزه های علمیه
27 خرداد 1387, 0:0
دیدگاه های مدیر ارتباطات و همکاری های پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره مدیریت تحول در حوزه های علمیه
مدیر ارتباطات و همکاری های پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین ابعاد و راهبردهای مدیریت تحول در حوزه علمیه پرداخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه فرارسیدن سیامین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با هوشیاری امسال را به«نوآوری و شکوفایی» نامگذاری کردند.
ایشان چندی پیش در بین مسؤولان و نخبگان حوزههای علمیه نیز بر ضرورت تحول و مدیریت آن در حوزههای علمیه تأکید کردند و خواستار تغییراتی در زمینههای آموزشی، مدیریتی و تبلیغی در کشور شدند.
امتزاج این دو محور مهم و اساسی، ما را بر آن داشت تا در قالب گفتوگوهایی، دیدگاههای مسؤولان و فضلای برجسته حوزه را استخراج کرده و انعکاس دهیم تا مشعلی را فراراه عزم جدی و همگانی حوزه علمیه در زمینه تحول، نوآوری و در نتیجه شکوفایی روزافزون حوزه علمیه بیافروزد.
گفت و گوی پیش رو، دیدگاههای حسن عبدی پور، مدیر ارتباطات و همکاری های پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.
رسا ـ آیا نوآوری و شکوفایی تنها در مسائل اجرایی امکانپذیر است یا در علوم به ویژه علوم حوزوی(انسانی) که سنتی بودن از ویژگیهای آن است، میتواند راه داشته باشد؟
هر نو آوری و شکوفایی که به وقوع پیوست، دارای یک عقبه فکری و فرضیههای ذهنی است. مکتب تشیع نیز به خاطر پیوند با فرهنگ ناب اهل بیت(ع) دارای قدرت و قوت فکری منحصر به فردی است و مکتب تشیع پس از غیبت کبری، بر اساس تفکرات ناب اهل بیت(ع)، توانسته است نیازهای بشری را در سایه فقه و سنت نبوی(ص) و آموزههای دینی برآورده سازد از اینرو در فقه، اصول، رجال، ادبیات و سایر علوم حوزوی یا علوم انسانی که قبلاً در حوزههای علمیه تدریس میشد، عالمان خود را در نوآوریها سرآمد میدانیم، آنان دارای نوآوری و تئوری بودند؛ ولی ما در حال فاصله گرفتن از آن نوآوریها هستیم.
ویژگی بشر این است که برای زندگی راحت خود تلاش کند و این فکر در مسائل بشری رشد فزاینده داشته است و در علوم حوزوی و انسانی هم همین بود، در مکتب تشیع همواره پرمغزترین نوآوریها وجود داشته است و همواره سعی کردهاند مناسب با زمانه خود، نیازها و مطالبات جامعه را استخراج کنند.
رسا ـ نوآوری و شکوفایی در حوزههای علمیه شیعی چگونه و در چه بخشهایی میتواند تجلّی یابد؟
در حوزه علمیه طلاب یکسری وظایف حقیقی و شؤون طلبگی دارند و یکسری وظایف حقوقی هم وجود دارد. طلاب باید آن چیزی را که مردم از روحانیت انتظار دارند، به منصه ظهور برسانند. قبل از انقلاب این انتظار وجود نداشت؛ اما امروز به دلیل شرایط جدید، بایستی به سمت مهندسی کلان فرهنگی و بنیانگذاری حکومت اسلامی که به رهبری روحانیت شکل گرفته است باشیم، ما امروز از این رسالتها فاصله گرفتهایم.
تا زمانی که تشکیلات حکومت و بسترهای آن بر اساس دیدگاههای دینی تنظیم نشود و در قالب برنامه عملی و آییننامهای در اختیار دستگاههای حکومت قرار نگیرد، نباید توقع داشت که جامعه از مواهب دینی بهرهمند شود، این مطالبات جدی، و از دغدغههای رهبر معظم انقلاب اسلامی است، ایشان سالها است که خواهان تحول در حوزههای علمیه هستند، حوزه باید به سمت متناسب کردن نظام آموزشی و تربیتی با نیازهای جامعه برود و به مطالبات حکومت اسلامی پاسخگو باشد؛ البته حوزههای علمیه از جهت سختافزاری پیشرفت خوبی کردهاند و در حوزههای مختلف، پژوهشهای جدیدی را سامان بخشیدهاند؛ ولی اتفاق بزرگتر آن است که نظام آموزشی، دچار تحول شود که خروجیهای آن تحول، پژوهشهای بنیادین و کاربردی و حل مسائل جامعه است.
مواد آموزشی موجود در حوزه، پاسخگوی نیازهای ما نیست، بایستی نوعی مواد آموزشی انتخاب شود که طلبه بتواند بعد از فارغالتحصیل شدن، بخشی از نیازهای ما را در حوزه فقه، قضا، امور تربیتی و بحثهای کلان اقتصادی نظام؛ پاسخ دهد. ما ضمن احترام به دستآوردهای عالمان دینیمان معتقد هستیم، اگر شیخ انصاریها و شهیدینها در زمان ما بودند، مباحث فقهی آنها متفاوت بود و این کتابها در زمانه آنها پاسخگو بوده است.
باید به سمتی برویم که فقهمان دارای نوگراییها و توجه به مسائل اجتماعی باشد. الان معروف است که در حوزههای علمیه بیشتر فقه فردی مورد توجه است؛ در صورتی که با شکلگیری حکومت اسلامی، فقه ما باید فقه اجتماعی باشد و در مسائل حقوقی و حقوق بشر، مسائل و شبهات فراوانی وجود دارد که جامعه حوزوی ما متناسب با آنها گام بردارد.
در حقیقت ما از ظرفیت بزرگ طلابمان خوب استفاده نمیکنیم، در متون آموزشی نوآوری دیده نمیشود و در سامان دادن مراکز تخصصی و تربیت کارشناسان در سطوح مختلف نشاط لازم وجود ندارد.
رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر حوزه متحول نشود، به سمت نابودی خواهد رفت؛ زیرا شرائط زمانه به گونهای است که ما را در فشار قرار داده است. مطالبات جدی وجود دارد، بخشی از آن مربوط به ایران است که متوقع هستند که نظامی که ولایی است و مراجع در آن دخالت دارند، پاسخگو باشد، و بخشی از آن مطالبات مردم کشورهای دیگر است.
ما باید نظامی را شکل دهیم که ضمن اینکه به نیازهای جامعه انسانی پاسخ میدهد، پاسخگوی خوبی به نیازها فکری، فلسفی، اعتقادی و فرهنگی آنها باشد؛ این مطلبی است که باید جدیتر به آن پرداخته شود.
در حوزه طلاب خوشفکر وجود دارد. مطالبه مقام معظم رهبری مطالبه فراگیر است و یک دستگاه خاص متولی آن نیست، همه طلاب به این سمت بیایند و مسؤولان بستر را فراهم کنند و تواناییها را به منصه ظهور برسانند تا طلبهای که پانزده سال تلاش کرده است و در مسیری که انتخاب کرده است، به شکوفایی دست یابد.
رسا ـ رابطه نامگذاری امسال با جنبش نرم افزاری چیست؟
رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته سالی را به جنبش نرمافزاری نامیدند تا فرصتی برای کرسیهای نظریهپردازی و آزاداندیشی فراهم شود. نباید تعلق خاطر به میراث گذشته و دغدغه حفظ آثار، مانعی برای روی آوردن دیدگاههای جدید شود؛ اما منطقی است که هیچ نوآوری به وجود نخواهد آمد، مگر اینکه تفاوتی با گذشتگان داشته باشد. از سویی مطالبات جهانی و تحولات سریع که در علوم مختلف در حال شکلگیری است، کاری کرده است که ما در برابر شبهات مختلفی قرار بگیریم؛ چرا که هم در صحنه حکومت و هم در عرصه بینالملل باید سخن بگوییم.
ما امروز در معرض گفتوگوهای مذاهبی و بین ادیانی قرار گرفتهایم، ما امروز با مباحث تند ضد دینی مواجه هستیم و شبهات سهمگینی را میبینیم؛ باید بین این دو موضوع یعنی پاسخگویی به نیازهای بشر امروز و حفظ سنت جمع کنیم و از میراث خود به درستی استفاده کرده و اصول خود را از آن اخذ کنیم تا نسبت به تاکتیک، برنامهها و نوع بازخوانی از تمدن و فقه، خود را در شرایط جدید قرار دهیم.
حوزویان بایستی برای ایجاد یک فضای جدید، تحمل خود را بالا ببرند و اجازه دهند که فضلای جوان فرصت عرضه مطالب خود را داشته باشند، قطعا با نقدهایی که صورت میگیرد در چارچوب کرسیهای نظریهپردازی این فرصت بهانهای میشود تا در نقد اندیشهها و تضارب آرا ثمره شیرینی به بار بنشیند. حال این نظریه یا توان دارد که محصول ناب بدهد یا به طور کلی خارج میشود. سنت باید بپذیرد که برای سرزنده بودن در سطح جامعه شیعی ـ اسلامی بلکه جهانی پاسخگو باشد و با نشاط فکر، انسان امروزی را تغییر دهد.
ما ممکن است نسبت به پیشرفتهای سختافزاری جهان فاصله زیاد داشته باشیم؛ گرچه دانشمندان در علوم تجربی ثابت کردهاند که در آن زمینهها هم حرفهای زیادی برای گفتن داریم، از جمله انرژی هستهای! اما مطمئناً در حوزه، نرمافزاری و جهانی شدن یک فرصت است نه یک تهدید. ما میتوانیم در بُعد نرمافزاری و جهانی شدن حرف اول را بزنیم.
تشیع به سبب اتصالش به اهل بیت(ع) به دلیل اعتدالش و عقلگرا بودنش که در طول چند صد ساله سیر تکاملی داشته، میتواند در جهانی شدن حرف اول را بزند. هیچ یک از مکاتب و مذاهب اسلامی این پویایی را ندارد، مشروط به اینکه عالمان دینی ما که به سنتها احترام میگذارند، اجازه مطرح شدن اندیشههای نو را بدهند، امیدواریم سال نوآوری، فرصتهای بیشتری برای شکوفایی و پویای فضلای جوان ما در نظام جدید حوزه باشد.
با تخصصی کردن علوم حوزوی و تربیت طلاب در رشتههای مختلف، طلاب می توانند به مراحل بالاتری صعود کنند؛ آن وقت میتوانیم کارشناسانی داشته باشیم که ضمن پاسخگویی به نیازهای مخاطبان، نسبت به حکومت، مشاوران امین و قوی باشند و وقتی رییس جمهور از حوزه مطالبهای میکند، پاسخگو باشد. همانطور که در دولت دکتر احمدینژاد ابتدا استقبال کردند و تقاضا کردند که حوزه به خصوص در مسائل اقتصادی و بانکداری دولت را یاری کند و صرفاً به یک برنامه و تئوری کفایت نمیتوان کرد. تحقق عدالت نیازمند یک برنامه است که دستورالعملی در نظام بانکداری و آموزش و پرورش ما جاری شود، که حوزهها این فرصت را به کرسیهای نظریهپردازی بدهند و در حوزههای مختلف اجتماعی، حجاب، نیازهای جنسی جوانان، نیازهای روحی و روانی، نشاط و نوع مسائل زنان؛ کرسیهای نظریهپردازی برگزار شود، این امکانات در حوزه وجود دارد و به برکت جمهوری اسلامی در این دو دهه نیروهای مستعدی رشد کردهاند که باید در کنگرههای مختلف از آرای آنان استفاده کرد.
رسا ـ به نمونههایی از نوآوری عالمان دینی گذشته اشاره بفرمایید.
شاید من الان حضور ذهن نداشته باشم به عنوان مثال برای اینکه ارتباط شیعیان با امام معصوم منظم باشد و از کانالهای معتبری ساماندهی شود، در زمان غیبت صغری، سازمان وکالت تشکیل میشود. بعد از غیبت کبری، شاهد تشکیل حوزههای علمیه هستیم. در این حوزهها مدارس مختلفی از جمله فقه، اصول و رجال تشکیل میشود که نشان میدهد که فقهای ما از شیخ طوسی، شیخ مفید خواجه نصیرها، مرحوم شیرازیها که در مسائل سیاسی هوشمندانه عمل کردند که سعی کردند از مکتب تشیع دفاع و نظام آموزشی منسجمی را فراهم کنند و نوآوریهای فراوانی را داشته باشند.
ما وارث هزاران کتابی هستیم که محصول اندیشه بزرگان ما بوده است. آن بزرگان سعی کردند تا از شرایط خود برای نیل به اهداف استفاده کنند و با مدارا در کنار حکومتهای سنی، خود و حوزههای علمیه را حفظ و طلاب را تربیت کنند. اکنون مجتهد پروری و طلبه پروری ما دچار مشکل شده است که شاید علتش تنوع زیاد دروس است؛ ولی حقیقت این است که در عرصههای مختلف خلأهایی وجود دارد که در گذشته این مشکلات وجود نداشت.
در زمان آیتالله بروجردی یک نظام تبلیغی غیر منسجم، فعالیتهای تبلیغی را در داخل و خارج رهبری میکردند و برخی تا پایان عمر در مناطق مختلف میماندند. اینها نوآوریها و دستاوردهای مختلفی بوده است که امروز با تغییر شرائط، نوع نوآوری هم تغییر کرده است. در یک کلمه همواره مجتهدان و مراجع تقلید به سمت نوآوری میروند و با استنباط احکام شرعی نیازهای شیعی را از منابع دینی استخراج میکنند که سرمایه عظیمی است که سبب شده همواره از این میراث اهل بیت(ع) به درستی استفاده شود.
امروزه به دلیل سرعت تحولات و پیچیده شدن نیازهای فکری انسانی و تغییرات بنیادین که در جوامع به وجود آمده است، احساس میکنیم که فاصله داریم؛ گرچه در کرسیهای درس مراجع سعی شده است که پاسخ داده شود؛ ولی نیاز، فراتر از این است و باید پیشاپیش این مطالبات ارائه شود. بایستی فقه را تقسیم بندی و مدوّن کرده و به صورت یک نظام منسجم حرکت کنیم. امروز عصر علامهها نیست و باید به سمت تخصصی کردن رشتهها برویم، از طرفی علوم مختلف با هم ارتباط دارند و موضوعات میانرشتهای، بحث جدی است.
رسا ـ عوامل و بسترهای نوآوری و موانع پیش روی آن در حوزههای علمیه چیست؟
یکی از موانع نگاه ستادی و محدود به مطالبه رهبری است. از این رو مسؤولان حوزوی باید بستر را فراهم و مدیریت کنند؛ ولی اگر خود بر اساس ذهنیت خود تحول را تعریف کنیم، این معنا محدود میشود و ما جز چند نشست و کنگره و چند جزوه و کتاب، ثمرهای نخواهیم داشت. تحول مورد نظر رهبری تحولی است که تبدیل به یک حرکت عمومی از سوی طلاب میشود و دغدغه ذهنی تبدیل به گامهای عملی خواهد شد.
ما باید قبول کنیم که به سبب تحولی که در مسائل جهانی مطرح شده است، مدیریتهای ما هم متحول شود، باید فرصتی به طلاب جوان خوش فکری که تحصیلات حوزوی و دانشگاهی دارند و فهم صحیحی از مسائل دینی و جهانی دارند، بدهیم تا در مسیر مدیریت قرار گیرند، از طرفی بایستی سیستم و تاکتیکهای خود را تغییر دهیم، امروز ساماندهی وضعیت طلاب مهم است، برخی طلاب به دلیل مشکلات اقتصادی به کارهایی که جزو وظایف آنان نیست، روی آوردهاند؛در حالی که باید تأمین شوند و در ازای عمل و پژوهش و فکر متناسب، مبلغی و یا امکاناتی را در اختیار آنان قرار دهیم.
نظام آموزشی سنتی ما پژوهش محور نیست، متون آموزشی ما به صورت امروزی تدوین نشده است و روشهایی که باید در مرحله اجتهاد مدون شوند، نمیبینیم. طلبه باید ممارست داشته باشد؛ ولی فن اجتهاد را باید بیاموزد، طلبهای که پانزده سال فقه خوانده است، باید فنون مختلف را در اختیار او قرار دهیم.
مسأله بعد این است که ما باید طلاب را در سطوحی تعریف کنیم، انسانها دارای استعدادهای فراوانی هستند و شکوفایی آنها بستگی به شرایط آنان دارد، به عنوان مثال علامه بلاغی کسی بود که صد سال از زمان خود جلوتر بود و به سه زبان آگاهی داشت و شهید مطهری جلوتر از زمان خود حرکت میکرد، این شدنی نیست، مگر اینکه شرایط مناسبی را فراهم کنیم و استعدادها را تقسیمبندی کنیم.
رسا ـ از اینکه وقت گرانبهایتان را در اختیار این خبرگزاری گذاشتهاید، بسیار متشکریم.
منبع: خبرگزاری رسا
دیدگاه های مدیر ارتباطات و همکاری های پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره مدیریت تحول در حوزه های علمیه
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
فهرست کتابخانه بى نظیر خویش
3 آذر 1403, 23:26
حاشیه بر منتهى المقال
3 آذر 1403, 23:26
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
دیدگاه های مدیر ارتباطات و همکاری های پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره مدیریت تحول در حوزه های علمیه
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
حوزه و دانشگاه
رسا
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS