24 آبان 1393, 14:3
كلمات كليدي : فصل، فصل قريب، فصل بعيد، مقوم، مقسم
نویسنده : مهدي افضلي
فصل در لغت به معنای جدا کردن دو چیز از یک دیگر به کار میرود. فصل در کنار نوع و جنس[1] اقسام ذاتی کلیات خمس را تشکیل میدهند.
فصل عبارت است از جزء مختص یک ماهیت که در پاسخ به پرسش از "آن شیء در ذات خود چه چیزی است،" واقع میشود.
نکته قابل ذکر این است که پرسش از فصل، پس از پرسش از جنس به میان میآید. از باب نمونه اگر جسم سیاهی از دور نمایان و مشخص شود که این سیاهی نه سنگ و درخت، بلکه جاندار است، آنگاه خود به خود این پرسش به میان میآید که چه نوع جانداری است؟ در پاسخ به این پرسش، بیان حقیقتی که مشترک میان تمام جانداران است مفید نیست، بلکه باید چیزی بیان شود که از میان جانداران متعدد یکی را مشخص گرداند.
پیرو لحاظهای مختلفی که در فصل میتوان انجام داد، اقسام مختلفی نیز برای آن تصویر شده است. با در نظرداشتن ارتباط فصل و نوع و این ویژگی فصل که یک نوع را از انواع دیگر متمایز میگرداند و قوام بخش[2] آن به شمار میآید، باعث شده است که فصل را نسبت به نوع "مقوم" بنامند؛ زیرا قوام نوع به فصل است، پیش از آمدن فصل، نوع تحصل ماهوی ندارد، نوع وقتی تحصل مییابد که پای فصل به میان آید و ابهام آنرا برطرف کند. از این زاویه فصل را مقوم مینامند. ولی وقتی فصل را نسبت به جنس ملاحظه کنیم، ویژگی فصل این است که جنس را به انواع مختلف تقسیم میکند. مثلا گفته میشود حیوان یا ناطق است یا غیر ناطق و غیر ناطق یا صاهل است یا غیر صاهل و مانند آن که ناطق فصل مقسم حیوان است؛ از این منظر فصل را "مقسّم" (تقسیم کننده) مینامند؛ زیرا جنس را به انواع مختلف تقسیم میکند. بدین ترتیب از این نگاه که فصل نسبت به نوع یا جنس ملاحظه شود به مقوم و مقسم تقسیم میشود.
از منظر دیگر فصل به قریب و بعید تقسیم میگردد. به این معنا که وقتی فصل نسبت به نوع مساوی با خودش ملاحظه شود، در عرف منطق دانان فصل قریب نامیده میشود. از باب نمونه وقتی ناطق را نسبت به انسان در نظر بگیریم، چون میانشان تساوی برقرار است، ناطق نسبت به انسان فصل قریب به شمار میآید. ولی اگر فصل در مقایسه با نوعی ملاحظه شود که ذیل نوع مساوی با فصل مندرج است، در این صورت فصل بعید به شمار میآید. از باب نمونه مفهوم حساس با حیوان مساوی است و فصل قریب آن به شمار میآید، ولی اگر همین مفهوم حساس نسبت به انسان در نظر گرفته شود که یکی از انواع حیوان است، در این صورت حساس نسبت به انسان فصل بعید نامیده خواهدشد.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان