مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
فلسفه شدن،مبناى هماهنگسازى فرهنگ وعمل اجتماعى
1 اردیبهشت 1387, 0:0
گفتارى از حجتالاسلام و المسلمین مهدى میرباقرى رئیس فرهنگستان علوم اسلامی...
فلسفه شدن،مبناى هماهنگسازى فرهنگ وعمل اجتماعى
“فلسفه شدن “ را به دو صورت مىتوانیم تعریف کنیم - همان طور که تعریف اشیا به دو گونه است- -1 تعریف به آثار ؛ یعنى کارآمدى اشیا را مدنظر قرارمىدهیم که تعریف رایج همین تعریف است -2 تعریف به مقومات وارکان ما متغیرهاى اشیا عوامل و نسبتى که بین این عوامل برقرار است را تعریف مىکنیم یعنى معادله شى وتغییرش را بیان مىکنیم. درباب فلسفه شدن نیز این دو راه وجود دارد:-1 ما بگوییم که آثار این فلسفه شدن چه کارى راانجام مىدهد و اگر فلسفه شدن اسلامى تحقق پیدا کند چه کارآمدی، محصول و نتایجى دارد -2 بگوییم مقومات وارکان این فلسفه چیست. اگر بخواهیم فلسفه شدن را به لحاظ آثارش تعریف کنیم اجمالش این است که ما در بررسى اشیا ودرتحلیل جهان سه گونه تحلیل و سه گونه فلسفه داریم : -1فلسفهاى وجود دارد که چرایى اشیا را بر اساس علیت تحلیل مىکند. مثلا توضیح مىدهد که چرا عالم محقق شده و آیا این نظام خلقتى که ما مىبینیم استقلال دارد یا اینکه وابسته به غیر است؟ اگر وابسته به غیر است خلقت چگونه محقق شده و اگرمستقل است باید چراهاى این عالم را تحلیل کنند. بنابراین چرایى عالم وپدیدههایى که در اطراف ما هستند هم پاسخ فلسفى دارند . -2 فلسفه چیستى است بعد از اینکه چرایى اشیا مشخص شد از روى چیستى اشیا آن را تعریف مىکنیم تغایر آنها را مىبینیم و برا ساس این تغایر ،تعاریف مختلفى از اشیا ارائه مىدهیم . مثلا فلسفه در نگاه “اصالت ماهیتى “ بر پایه طبقه بندى ماهیت وچیستى اشیا توضیح داده مىشود که “موجود” یا واجب است یا ممکن. ممکن یا جوهر است ، یا عرض و بعد تقسیمبندىهایى براى اعراض و جوهر بیان مىشود. بر اساس این تقسیمبندىها نظام ممکنات طبقهبندى مىشوند و بر همین اساس چیستى اشیا توضیح داده مىشود. -3 غیراز دو فلسفهاى که بیان شد فلسفه دیگرى مىخواهیم که چگونگى اشیا را توضیح دهد یعنى تغییرى که دراشیا و عوامل حاکم بر آن اتفاق مىافتد بتواند نسبت بین عوامل با چگونگى تحقق تغییر را توضیح دهد. البته در حوزه فلسفه به این مطلب به صورت نظرى و انتظارى پرداخته شده است . یعنى بحث “ حرکت “ در فلسفه وجود دارد ولى به صورت نظری. البته به نظر مىرسد که اگر بخواهیم حرکت را بر پایه واساس متغیرها وعواملش و نسبت بین این متغیرها را توضیح دهیم - و حرکت را در حد اولیه دستگاه فلسفى خودمان ببریم و حد اولیه دستگاه بتواند برپایه تغییر و بر پایه حرکت عالم را تعریف کند- این کار انجام نشده است. در فلسفه شدن ما باید بتوانیم فلسفهاى را ارائه کنیم که بتواند مکانیسم تغییر ،حرکت وتکامل را تعریف کرده و توضیح دهد که تکامل چگونه اتفاق مىافتد نه اینکه به صورت نظرى تحلیل کند که ما یک جنبه قوه داریم و یک جنبه فعلیت و بعد حرکت را برپایه قوه و فعل توضیح بدهد. بلکه باید بتواند مکانیسم تحقق حرکت را قاعدهمند کند به گونهاى که وقتى سراغ کثرات عینى مىآید بتواند معادله تغییر و تکامل را در مورد عنیت ارائه کند به طورى که این فلسفه بتواند هنگامى که به سراغ عینیت مىآید منتهى شود به اینکه “ حرکت را در عینت “ و “تکامل را در عینیت وعواملش “ و “ نسبت بین این عوامل” را تحلیل کند و از این طریق عینت را کنترل وهدایت نماید. به نظرما چنین فلسفهاى فلسفه شدن است که نمىخواهد بودن اشیا، چرایى و چیستى اشیا را توضیح دهد بلکه مىخواهد شدن ، تغییرات و تکامل اشیا را تحلیل نماید. تمایز فلسفه شدن با فلسفههاى پراگماتیستى چون ما فلسفه شدن اسلامى نداریم در کنترل عینیت به فلسفههاى دیگران تکیه مىکنیم واین تکیه کردن هماهنگى عینى را برپایه همان مبانى فلسفى انجام مىدهد و چون مبانى فلسفى آنها مبانى حسى است- یعنى چه فلسفه عمل و چه فلسفههاى عملگرا به صورت شرقى ویا غربى آن ، چه فلسفههاى مدرن یا نومدرنیسم - هیچ کدام بر مبانى اسلام تکیه ندارند طبیعتا مبانى هماهنگ سازى عینى مبانى ایجاد تناسبات عینى وعدالت اقتصادى ، فرهنگى وسیاسى نیز تحت همان تعاریف قرار مىگیرد . درست است که هماهنگى انجام مىگیرد ولى این هماهنگى در تعارض با ارزشهاى شماست و به فرسایش ارزشها منجر مىشود . بنابراین فلسفه شدن اسلامى فلسفهاى است که مىتواند شدن را بر پایه معارف اسلامى تعریف کند و طبیعى است که چنین چیزى ابزار هدایت تکامل تمدن است اما نه تمدن مادى بلکه تمدن دین محور. جامعه ما به یک تشتت ودو پایگى کاملا آشکار مبتلا است زیرا ازیک سو مىخواهیم بر مبناى علم جامعه را اداره بکنیم و مدیریت علمى را پذیرفتیم و از سوى دیگر مىخواهیم بر مبناى دین ،آموزهها وارزشهاى دینى جامعه را بازسازى کنیم لذا مىبینید که یک نوع تعارض دائمى بین این دو در جامعه وجود دارد واین تعارض به خاطر این است که یک هماهنگى بین تفکر دینى وتفکرهاى راهبردى وجود ندارد. آن بر یک مبنا است و این بر مبناى دیگرى است اگر چه اندیشههاى راهبردى غربى مىتواند یک نوع هماهنگى ایجاد کند اما این هماهنگى برپایه معارف دینى نیست لذا بهطور قهرى این آموزههاى دینى یکى از عناصر ناهماهنگ با این مجموعه هماهنگ غربى هستند به طورى که از دید کارشناسان غربى تنها مانع تحقق توسعه پایدار و هماهنگ در جامعه اسلامى دخالت ارزشهاى اسلامى در امر توسعه است. شما به هر میزانى که بتوانید نفى این ارزشها را در عرصه حیات اجتماعى داشته باشید به توفیق از دیدگاه آنها دست یافتهاید و از منظر آنها کاملا حرف درستى است. در واقع دست یافتن غرب به این توسعه از منظر نفى قدسیت؛ یعنى سکولاریسم است . فلسفه شدن غربى با فلسفههاى عملگرایى غربى یک هماهنگى نسبى در عرصه تفکر اجتماعى ایجاد مىکنند.اگر شما عرصههاى مختلف علوم و فرهنگ را مشاهده کنید مىبینید که آنها را هماهنگ کردهاند. گرایشهاى مختلفشان را در حوزه علم از علوم پایه گرفته تا علوم تجربى وعلوم انسانى بر خلاف اینکه بعضىها گمان مىکنند اینها یک دانشهاى مجزا از یکدیگر هستند و در هر حوزه با یک رویه کار مىکنند- درعین اینکه این کثرت وجود دارد - یک نوع هماهنگى وانسجام نیز وجود دارد . لذا شما مىتوانید از منظر هر یک از علوم علم دیگر را بازبینى کنید درست مثل هماهنگىاى که بین مسائل ریاضى در یک دستگاه ریاضى وجود دارد. مثلا شما در هندسه اقلیدسى مىتوانید از ناحیه هریک از مسائل ومعادلهها به معادلات دیگردست بیابید و با نقد هر یک از مسائل هندسه اقلیدسى کل دستگاه مورد نقد قرار مىگیرد. همه این به خاطر این است که این تعاریف بر یک پایه هماهنگ مىشوند . گرچه همه اینها مسائل مختلف هندسى هستند اما درهمه این قواعد یک مبنا وجود دارد و با یک تعریف از خط و نقطه دستگاه هندسىتان آغاز مىشود. لذا شما اگر در هر یک ازاین عرصههاچالشى ایجاد کنید این مشکل به حد اولیه دستگاه واز آنجا به کل دستگاه سرایت مىکند . این مطلب به معناى هماهنگى کل مفاهیم وتعاریفى است که در دستگاه هندسه اقلیدسى دیده مىشود . در عین کثرتى که دارد کاملا هماهنگ است و همدیگر را تائید ومعاضد همدیگرند یعنى نه تنها متعارفند و نه تعاریف متباین بلکه تعاریف متعاضدند دقیقا همان فرمولى که براى محاسبه سطح و مساحت در دایره به کار مىبرید کمک و موید براى مساحت مثلث است. این طور نیست که دو تعریف جدا ازهم باشند. البته تمام عرصههاى مختلف علوم در غرب به همین صورت است یعنى بر اساس یک منطق و روش و بر اساس یک فلسفهاى که این روش مبتنى برآن است تلاش مىشود تا فلسفه تحلیلى عرصههاى مختلف فرهنگ با تمام تنوع و کثرتى که دارند بینشان هماهنگى ایجاد شود. اصولا علوم پایه نقشش همین است زیرا علوم پایه علومى است که در همه عرصهها جارى است. مثلا فلسفه فیزیک درطب جارى است و درروانشناسى نیز جریان دارد و روانشناسى حسى به فلسفه فیزیک تکیه دارد یعنى قواعد عام حرکت ساده درروانشناسى نیز به کار گرفته مىشود. اما اگر ما نتوانستیم فلسفهاى داشته باشیم وتعریف کنیم که بتواند تغییر را در عینیت و در عرصههاى مختلف به صورت عینى نه انتظارى بشناسد و نسبت بین اینها را تعریف کند واینها را هماهنگ کند طبیعى است هماهنگ سازى ارکان عینیت براى ما فراهم نخواهد شد . نتایج و پیامدها فلسفه شدن اسلامى مىتواند تفکر ، اندیشه و رهاوردهاى اندیشه را - یعنى فرهنگ اجتماعی- در عرصههاى مختلف هماهنگ کند. همچنین این فلسفه مىتواند در حوزه منطقها مبانى هماهنگسازى منطقها باشد، در حوزه اطلاعات تخصصى مىتواند مبناى هماهنگ سازى اطلاعات تخصصى شود ونیز در حوزه فرهنگ عمومى مىتواند فرهنگ عمومى را در عرصههاى مختلف هماهنگ کند. هم اینک در جامعه ما فرهنگ عمومى مبتلا به یک تعارض است از یک سو ارزشهاى دینى درآن وجود داردو از سوى دیگر معادلات عینى فلسفههاى حسى پذیرفته شده است. این درجامعه ما یک نوع تشتت روانى و تعارض روانى ایجاد مىکند.آن چیزى را که بهعنوان کاربرد قبول مىکنند و کارآمدیش رامىپذیرند جامعه را به سمتى مىبرد وارزشهایى که مىپذیرند جامعه را به سمتى دیگر سوق مىدهد و این در جامعه تعارض روانى ایجاد مىکند که الان وجود دارد یعنى در جامعه ما هم علم محترم است و هم آموزههاى دینى و این درواقع نوعى تعارض در مقام عمل ایجاد مىکند.ممکن است در ذهن ما بگوییم این ارزشها محترم است علم نیز محترم است ولى وقتى این علم درمقام عمل جامعه را به سمت دیگرى مىبرد تعارض بین اینها درجامعه اتفاق مىافتد. بنابراین ما بر پایه فلسفه شدن اسلامى است که مىتوانیم منطقها،فهمهاى تخصصى و فرهنگ عمومى را هماهنگ کنیم واین مبناى هماهنگسازى عمل اجتماعى است. اما منطقها در چه حوزههایی؟ درتمدنهایى که مبتنى بردین نیستند و نمىخواهند برنامهریزىشان مبتنى بر دین باشد فهم از دین ومعارف دینى هیچ دخالتى در برنامهریزى اجتماعى ندارد امااگر ما بخواهیم برنامهریزى اجتماعى مبتنى بر دین باشد در سه حوزه نیاز به تعامل داریم: -1 در حوزه فهم از دین -2 در حوزه فهم کاربردی-3 مفاهیم اجرایى . یعنى ما نیاز به برنامهریزى عینى داریم و مستغنى از مفاهیم اجرایى نیستیم . بنابراین هم فهم “اجرایی” و هم فهم “کاربردی” وهم فهم “ دینى “ در جامعه لازم است واگر برنامهریزى عینى مستندبر هر سه فهم شود این سه فهم باید با هم هماهنگ شوند. طبیعتا منطقهایى که مبناى پیدایش این سه فهم هستند- روشى که به آن روش مفاهیم دینى در جامعه فهم مىشود و روش علوم کاربردى و روش برنامهریزى این روشها - اگر هماهنگ نباشند محصول آنها نیز هماهنگ نخواهد شد وهماهنگى قهرى بین اینها اتفاق نمىافتد. گاهى شما حوزهها را تفکیک مىکنید وتعاملى بین حوزهها نمىبینید لذا مىگویید: سه حوزه متباین بعد مىخواهید هماهنگى ایجاد کنید این فقط نامگذارى است. آن چیزى که در عرصه تفکر ما وجود دارد و در عرصه تفکر فلسفى گاهى به چشم مىخورد که مىگویند برهان وعرفان وقرآن و تجربه با هم هماهنگ هستند این در واقع تباین است که هماهنگى نام مىگذارند و به نظرشان مىآید که دین از یک زاویه به عینیت نگاه مىکند فلسفه از زاویه دیگر، عرفان از زاویه دیگر وتجربه از زاویهاى دیگر و این زوایا از هم جدا هستند و هر کدام نیز ناظر به واقعیت هستند. تعارض نداشتن به معناى هماهنگى نیست واین مطلب غیر از این است که بر یک پایه هماهنگ بشوند و مشکل دقیقا همین جا است. اگر مىخواهیم بین اینها تعامل برقرار شود این تعامل نمىتواند بدون مبناى هماهنگ منشا وحدت باشد. این است که شما مىبینید وقتى واقعا از طرف فلسفه به طرف دین مىآیید تعارض دیده مىشود. از منظر دین به علوم تجربى نگاه مىکنید تعارض دیده مىشود از منظر اینها به عرفان نگاه مىکنید واز منظر عرفان به اینها نگاه مىکنید بین اینها تعارض دیده مىشود بعد ما مىگوییم اگر اینها خطا نکنند نباید تعارض اتفاق بیفتد این امر در واقع تعلیق به محال است و دلیلش این است که ما هماهنگ و تباین را با هم خلط کردیم. اگر اینها با هم پیوسته هستند و با هم تعامل دارند و باید یک نظام فرهنگى تحقق پیدا کند باید یک نوع هماهنگى بین اینها اتفاق بیفتد واین هماهنگى بدون مبناى هماهنگى ممکن نیست و این مبناى اول مىبایست منطقها و روشها را هماهنگ کند. ادامه دارد
روزنامه رسالت
فلسفه شدن،مبناى هماهنگسازى فرهنگ وعمل اجتماعى
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
فلسفه شدن،مبناى هماهنگسازى فرهنگ وعمل اجتماعى
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اجتماعی
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران
بخشش یکی از خصلتها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
31 شهریور 1397, 0:0
نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ
از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم بهعنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت، جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانشآموزان، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.
23 فروردین 1397, 14:42
فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)
برنامهریزی مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط میکند.
3 اردیبهشت 1397, 12:32
نیکی به دیگری، نیکی به خود است
در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است که «هر چه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی»، یا «تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز».
14 تیر 1397, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS