دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار جسمی و روانی بزه

No image
آثار جسمی و روانی بزه

بزه، آثار جسمي و رواني

لیلا نعمتی

بزه دیده کسی است که یک خسارت قطعی به تمامیت شخصی او وارد آمده است واکثر افراد جامعه هم به این مسئله اذعان دارند. براساس نظر سازمان ملل متحد بزه دیدگان کسانی هستند که به طور فرد ی یا گروهی متحمل خسارت شده‌اند. این خسارت بویژه در زمینه‌های مربوط به آسیب به تمامیت جسمی یا روانی، رنج روحی ،خسارت مادی و وارد شدن لطمه بزرگی به حقوق اساسی افراد می‌باشد. برخی آثار وقوع بزه بر بزه دیده را می‌توان به شرح ذیل بر شمرد.

اثر جسمی- آثار جسمانی یک حادثه متعدد می‌باشد و اندیشه‌های متخصصان «ترمیم خسارات جسمی» یعنی قضات، پزشکان، کارشناسان دادگستری و بیمه در اطراف این مسئله به بحث گذارده می‌شود. ترمیم یک خسارت جسمی در مرحله اوّل به صورت مراقبت و پرستاری از بزه دیده می‌باشد.

این کار تقریباً ناممکن است، ولی بسیار جالب است که در پاره‌ای از موارد بزه دیدگان، مرحله قبل و بعد از تحمل بزه را با هم مقایسه کرده، مرحله قبل از تحمل بزه را بهشتی می‌دانند که آن را از دست داده‌اند. بدن اشخاص در اغلب موارد مورد تعرض و آسیب قرار می‌گیرد. وظیفة پزشک در این موارد آن است که نه تنها از بزه دیده مراقبت و پرستاری کند؛ بلکه تغییرات احتمالی یا خیالی بدن بزه دیدگان را دنبال کرده و آنها را از طریق تبیین و گفتگو در مورد بدن جدیدی که به ناچار باید با آن زندگی کنند، کمک و همراهی نماید.(ما این مسئله را بیشتر در مواردی متذکر می‌شویم که بزه موجب نقض بیشتری در بدن بزه دیده شده باشد).

علم پزشکی، در اغلب موارد، پاسخ راه حلی متناسب و سازگار را ارائه می‌دهد. آنچه که این افراد را به عنوان بزه دیده نزد پزشک می‌کشاند، توقعات اجتماعی است. دادگستری نه تنها از پزشک می‌خواهد که از بزه دیده مراقبت کند بلکه از وی می‌خواهد که او (بزه دیده) را در برقراری مجدد نظم اجتماعی یاری دهد. دادگستری به گونه‌ای از پزشک می‌خواهد که «یک پل ارتباطی» میان بزهی که بزه دیده متحمل آن شده است، نشانه‌ها و علائم بزه در بدن بزه دیده (اغلب این نشانه‌ها در مرحله اثبات، عنصری قابل توجه می‌باشند)، دادگستری و اجتماع ایجاد کند.شیوه هایی که پزشک از آنها استفاده می‌کند عبارتند از : گواهی پزشکی که به توصیف جراحتها می‌پردازد و گواهی از کار افتادگی.

آثار روانی - اختلالهای پس از ضربه استرس زا

(پست تروماتیک‌PTSD‌). بعد از تمام موقعیت‌های استرس زا اشخاص صرف نظر از شخصیت آنها ، ممکن است به دو صورت زیر از خود واکنش نشان دهند :

1/ حالت اضحمال ناگهانی قوا همراه با دلهره (یک مکانیسم دفاع اولیه که معادل استتار در محیط طبیعی می‌باشد.

2/ حالت عکس حالت قبلی یعنی واکنش و تحریک ناسازگار (این حالت معادل بازتاب یک فرار ناکام می‌باشد).واکنش شخص چندین ساعت و گاه چندین روز طول می‌کشد.حالت فراموشی کلی یا جزئی وقایع، در بزه دیدگان بسیار دیده می‌شود. این امر برای تحقیقات مقدماتی پلیس یا پزشک یک نقص محسوب شده، علاوه بر این موجب ایجاد اختلالهای روانی بعدی می‌شود. هرگاه که موقعیت فشار آور از بین برود، شخص نیز تعادل خود را پیدا می‌کند.اختلالهایی که استرس‌های مربوط به بعد از ضربه استرس زا(‌PTSD‌) را مشخص می‌سازند همیشه بعد از یک دوره نهفتگی گاهی طولانی (چندین ماه)پدیدار می‌شوند. گزارشهای بالینی یک سندرم (مجموعه علائم) رایج تکرار می‌باشند: بزه دیده در اثر خاطرات تکراری و مزاحم، کابوسهای مربوط به بزه، بیداری‌های شدید شبانه، دوباره دچار تروماتیسم( اختلالهای پس از ضربه) می‌شود. بزه دیده بویژه بعد از تاثیریک محرک بیرونی یا خیالی (همانند یک فیلم خشونت بار، سر و صدای ناگهانی یا فکری ناگهانی) احساس می‌کند که ارتکاب بزه دوباره از سر گرفته می‌شود. موقعیت فشار آور در رویاهای متعدد نیز تکرار می‌شود بزه دیده از تمام عناصری که موجب یادآوری بزه می‌شود، دوری می‌گزیند. تمام اختلالهای نامبرده بعد از مرحله ظهور و پیدایش، شدت پیدا می‌کنند. علاوه بر سندرم(مجموعه علائم) تکرار می‌توان علائم دیگری چون کاهش روابط بیرونی و عواطف، اضطراب دائم، اختلال در خواب، آشفتگی‌های شناختی (حافظه، تمرکز حواس) را در بزه دیده مشاهده کرد. گاهی بعد از چندین ماه، این اختلالها بر اساس یک حالت مزمن سازمان پیدا می‌کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نحوه تشکیل جو زمین از دیدگاه مولا علی (ع) در نهج البلاغه

و آبهای ساکن را به مواج سرکش برگردانید تا آنجا که آبها روی هم قرار گرفتند و چون قله های بلند کوهها بالا آمدند امواج تند کف های برآمده از آبها را در هوای باز و فضای گسترده بالا بردند تا جایی که از آن هفت آسمان پدید آمد.آسمان پایین را چون موج مهار شده و آسمان بالا را مانند سقف استوار قرار داد.
مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

به عكس در جوامعي كه انسجام و هستي آنها را بايد پيوند دروني، بدون ارتباط با مبداء و مركز خارجي، تامين و تضمين كند، اولويت با نظام است . تازه آن نظام است كه جا و مكان و موقعيت فرد و جمع را در چهارچوب خود و در قلمرو خود مشخص مي كند . نظام حاكم بر فرد و جمع است و كيفيت و نوع حاكميت نظام بر فرد و بر جمع است كه سرنوشت مساله سابق الذكر، يعني اصالت فرد يا اصالت جمع را مشخص مي كند .
انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

نهج البلاغه یک شاهکار ادبی در تعلیمات اسلامی است که در آن توجه به عزّت و کرامت انسان و سلامت عقل و روان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سخنان حکمت آمیز این کتاب که با عقل و اندیشه آدمی سروکار دارند حقایق بسیار متعالی و معانی بسیار ژرفی را در مورد شناخت خدا، انسان، و جهان با فصاحت و بلاغت تمام بیان می کنند و آگاهی های ارزشمندی را در هریک از این زمینه ها ارائه می دهند. خطابه ها احساسات راکد انسان را در جهت ستیز با فساد و تباهی و بی عدالتی بر میانگیزند، و موعظه ها انسان را از خواب غفلت بیدار و خطراتی را که می توانند دل و روان آدمی را ضعیف و بیمار کنند یادآور می شوند.

پر بازدیدترین ها

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

امام على عليه السلام : [خداوند] زمين را ايجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جايى بدون قرار استوار كرد و بى هيچ پايه اى بر پايش داشت و بى هيچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگيرى كرد .
انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

نهج البلاغه یک شاهکار ادبی در تعلیمات اسلامی است که در آن توجه به عزّت و کرامت انسان و سلامت عقل و روان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سخنان حکمت آمیز این کتاب که با عقل و اندیشه آدمی سروکار دارند حقایق بسیار متعالی و معانی بسیار ژرفی را در مورد شناخت خدا، انسان، و جهان با فصاحت و بلاغت تمام بیان می کنند و آگاهی های ارزشمندی را در هریک از این زمینه ها ارائه می دهند. خطابه ها احساسات راکد انسان را در جهت ستیز با فساد و تباهی و بی عدالتی بر میانگیزند، و موعظه ها انسان را از خواب غفلت بیدار و خطراتی را که می توانند دل و روان آدمی را ضعیف و بیمار کنند یادآور می شوند.
انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

به عكس در جوامعي كه انسجام و هستي آنها را بايد پيوند دروني، بدون ارتباط با مبداء و مركز خارجي، تامين و تضمين كند، اولويت با نظام است . تازه آن نظام است كه جا و مكان و موقعيت فرد و جمع را در چهارچوب خود و در قلمرو خود مشخص مي كند . نظام حاكم بر فرد و جمع است و كيفيت و نوع حاكميت نظام بر فرد و بر جمع است كه سرنوشت مساله سابق الذكر، يعني اصالت فرد يا اصالت جمع را مشخص مي كند .
Powered by TayaCMS