دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هدایتگران راه نور

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.
هدایتگران راه نور
هدایتگران راه نور

هدایتگران راه نور - زندگانى امام محمّد تقى علیه السلام

پیشگفتار

الحمد للَّه، و صلى اللَّه على محمّد و آله الطاهرین.

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.

و درود بر محور سر سلسله پیامبران و رسولان محمد مصطفى صلى الله علیه وآله و بر خاندان پاکش.

فرصتى دست داد تا این کمترین، در دریاى شجاعت و کمال زندگى امام جوادعلیه السلام، نهمین پیشواى معصوم شیعه، که در آن شجاعت با استقامت وپایدارى، و طهارت و پاکى با شکوه و شرف به هم آمیخته است به شناورى بپردازم.

امام محمّدالجواد که اینک به بررسى کوتاهى از زندگى مبارکش مفتخرمى شوم، از تمام ائمه علیهم السلام کم سن و سال تر بود.

آن حضرت در سال 195هجرى به دنیا آمد، در سال 220 هجرى چشم از جهان فروبست و با این حساب فقط 25 سال در این جهان زیست.

از این جهت مى باشد که زندگى این امام از اهمیت خاصى برخودار است وهمین امر ما را به پژوهش و تحقیق بیشترى در زندگى ایشان وامى دارد چراکه برخى از افراد ساده لوح پیشوایى جوانى را کد در سن هفت سالگى به منصب امامت رسیده بود، بعید و شگفت آور مى پنداشتند.

از سوى دیگر روزگار امام جوادعلیه السلام یکى از دورانهاى پر حادثه و جریان خیز به شمار مى رفت و همین نکته نیز ما را به تحلیل و بررسى دقیقترى از این دوران فرا مى خواند.

در این کتاب ما به هنگام بررسى زندگى امام جواد به برخى از این رویدادهاى تاریخى که مصادف با عصر آن امام یعنى بین سالهاى 195 تا220 هجرى، بوده است نیز اشاره اى خواهیم داشت.

و من اللَّه التّوفیق محمّدتقى مدرّسى

نام: محمّد

پدر و مادر: حضرت رضا و سبیکه

شهرت: جواد، تقى

کنیه: ابو جعفر

زمان و محلّ تولّد: 10 رجب یا 10 رمضان سال 195 در مدینه.

زمان و محلّ شهادت: آخر ذیقعده سال 220 ه.

ق در سنّ 25 سالگى بر اثر زهرى که به دستور معتصم عبّاسى، توسّط امّ الفضل، همسر آن حضرت )دختر مأمون( به او خورانده شد، در بغداد،به شهادت رسید.

مرقد شریف: شهر کاظمین، نزدیک بغداد.

دوران زندگى: دوران امامت (17 سال( مصادف با حکومت دو طاغوت، مأمون و معتصم )هفتمین و هشتمین خلیفه عبّاسى( بود، آن حضرت در سنّ 7 سالگى به، امامت رسید و در سنّ 25 سالگى شهید شد، بنابراین، او در نوجوانى به امامت نایل شد، وجوانترین امام است، که شهید گردید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نحوه تشکیل جو زمین از دیدگاه مولا علی (ع) در نهج البلاغه

و آبهای ساکن را به مواج سرکش برگردانید تا آنجا که آبها روی هم قرار گرفتند و چون قله های بلند کوهها بالا آمدند امواج تند کف های برآمده از آبها را در هوای باز و فضای گسترده بالا بردند تا جایی که از آن هفت آسمان پدید آمد.آسمان پایین را چون موج مهار شده و آسمان بالا را مانند سقف استوار قرار داد.
مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

به عكس در جوامعي كه انسجام و هستي آنها را بايد پيوند دروني، بدون ارتباط با مبداء و مركز خارجي، تامين و تضمين كند، اولويت با نظام است . تازه آن نظام است كه جا و مكان و موقعيت فرد و جمع را در چهارچوب خود و در قلمرو خود مشخص مي كند . نظام حاكم بر فرد و جمع است و كيفيت و نوع حاكميت نظام بر فرد و بر جمع است كه سرنوشت مساله سابق الذكر، يعني اصالت فرد يا اصالت جمع را مشخص مي كند .
انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

نهج البلاغه یک شاهکار ادبی در تعلیمات اسلامی است که در آن توجه به عزّت و کرامت انسان و سلامت عقل و روان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سخنان حکمت آمیز این کتاب که با عقل و اندیشه آدمی سروکار دارند حقایق بسیار متعالی و معانی بسیار ژرفی را در مورد شناخت خدا، انسان، و جهان با فصاحت و بلاغت تمام بیان می کنند و آگاهی های ارزشمندی را در هریک از این زمینه ها ارائه می دهند. خطابه ها احساسات راکد انسان را در جهت ستیز با فساد و تباهی و بی عدالتی بر میانگیزند، و موعظه ها انسان را از خواب غفلت بیدار و خطراتی را که می توانند دل و روان آدمی را ضعیف و بیمار کنند یادآور می شوند.

پر بازدیدترین ها

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

امام على عليه السلام : [خداوند] زمين را ايجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جايى بدون قرار استوار كرد و بى هيچ پايه اى بر پايش داشت و بى هيچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگيرى كرد .
مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

به عكس در جوامعي كه انسجام و هستي آنها را بايد پيوند دروني، بدون ارتباط با مبداء و مركز خارجي، تامين و تضمين كند، اولويت با نظام است . تازه آن نظام است كه جا و مكان و موقعيت فرد و جمع را در چهارچوب خود و در قلمرو خود مشخص مي كند . نظام حاكم بر فرد و جمع است و كيفيت و نوع حاكميت نظام بر فرد و بر جمع است كه سرنوشت مساله سابق الذكر، يعني اصالت فرد يا اصالت جمع را مشخص مي كند .
انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
No image

نحوه تشکیل جو زمین از دیدگاه مولا علی (ع) در نهج البلاغه

و آبهای ساکن را به مواج سرکش برگردانید تا آنجا که آبها روی هم قرار گرفتند و چون قله های بلند کوهها بالا آمدند امواج تند کف های برآمده از آبها را در هوای باز و فضای گسترده بالا بردند تا جایی که از آن هفت آسمان پدید آمد.آسمان پایین را چون موج مهار شده و آسمان بالا را مانند سقف استوار قرار داد.
Powered by TayaCMS