دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مبادی قیاس ها

No image
مبادی قیاس ها

كلمات كليدي : مبادي قياس ها، بديهي، نظري، معارف پايه، معارف غير پايه، تسلسل، دليل، صناعات خمس

نویسنده : مهدي افضلي

به طور کلی معارف متعارف بشری به دو قسم "حصولی" و "حضوری" تقسیم می‌شود. در علوم حضوری به دلیل این‌که میان نفس و اشیا، تصویری در بین نیست که از طریق آن به اشیا علم پیدا کند، لذا خطابردار و نیازمند استدلال نیست. ولی اجمالا در علوم حصولی برای اثبات آن نیازمند اقامه دلیل هستیم. لیکن روشن است که اگر تمام علوم حصولی نیازمند اثبات باشند در این صورت هیچ معرفتی حاصل نخواهد شد؛ زیرا هر دلیلی به نوبه خود نیازمند اقامه حجت است و این سیر توقف بر نمی‌دارد،‌ در نتیجه هیچ معرفتی حاصل نخواهد شد. عدم حصول معرفت حصولی نسبت به هیچ چیز از جمله اموری است که به علم حضوری بطلان آن آشکار است، زیرا هرکس بالوجدان و با علم حضوری می‌یابد که نسبت به بسیاری از امور علم حصولی دارد.

از این‌جهت منطق‌دانان معارف و باورهای متعارف بشری را به دو قسم پایه و غیر پایه تقسیم کرده‌اند. در معارف و باورهای پایه که از آن به "مبادی قیاس‌ها" یاد می‌شود نیازی به اقامه حجت نیست، ولی در معارف و باورهای غیر پایه ناگزیر باید دلیل اقامه شود. این نکته منطق‌دانان را به سمت مشخص کردن معارف و باورهای پایه که نیازی به استدلال ندارند سوق داده است و چند چیز را به عنوان مبادی قیاس‌ها نام ‌برده‌اند. البته در این مبادی نیز حکم یگانه وجود ندارد، برخی از آن‌ها به گونه‌ای است که برای انسان معرفت قطعی ایجاد می‌کنند، برخی دیگر به نسبت درجاتی‌ که از یقین دورتر می‌شوند نام‌های دیگر به خود می‌گیرند.

به طور کلی از هشت چیز به عنوان مبادی اقیسه نام ‌برده‌اند: یقینیات، مظنونات، مشهورات، وهمیات، مسلمات، مقبولات، مشبهات و مخیلات.

برای کسی ‌که در پی شناخت حقیقت است جز یقینیات، سایر اقسام مفید نیستند، اما منطق‌دانان از همه این اقسام به تناسب بحث می‌کنند و حدود و ثغور هر یک را مشخص می‌سازند.

برای یقینیات نیز اقسامی بر می‌شمارند که همگان در معرفت‌بخشی در یک رتبه نیستند. بیشتر منطق‌دانان از شش چیز ذیل یقینیات بحث کرده‌اند، ولی برخی دیگر تعداد آنرا کاهش داده‌اند. معروف نزد منطق‌دانان این شش مورد است: اولیات، مشاهدات، تجربیات، متواترات، حدسیات و فطریات. ولی برخی از فیلسوفان معاصر[1] همه مبادی فوق‌ را بدیهی نمی‌دانند، به نظر ایشان تنها دو دسته از آن‌ها به معنای واقعی کلمه بدیهی‌اند: بدیهیات اولیه و وجدانیات. بدیهیات اولیه گزاره‌هایی هستند که تصدیق به آنها نیازمند چیزی جز تصور دقیق موضوع و محمول نیست، و بدیهیات ثانویه افزون بر تصور دقیق موضوع و محمول، به کارگیری اندام‌های حسی ظاهر یا باطن را طالب‌اند، البته نیازمندی به اندام حسی آنرا از بداهت خارج نمی‌سازد.

مواد قیاس‌ها و تشکیل صناعات خمس

در منطق قیاس را به دو اعتبار تقسیم به اقسام مختلفی می‌کنند. به لحاظ صورت به "اقترانی" و "استثنایی" و به اعتبار ماده به "برهان"، "خطابه"، "جدل"، "شعر"، "خطابه" و "مغالطه" تقسیم می‌کنند. راز پیدایش این پنج صنعت به کارگیری مواد و مبادی مختلف است. اگر از مبادی یقینی بهره جسته شود قیاس برهانی شکل می‌گیرد و اگر از مخیلات استفاده شود شعر و همین‌طور با استفاده از هر یک از این مبادی صنعت خاصی شکل می‌گیرد که در جای خود مورد بحث واقع خواهد شد.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS