دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله محمد اسحاق فیّاض

No image
تدریس آیت الله محمد اسحاق فیّاض

تدریس

آیت الله فیاض، با ورود به حوزه علمیه نجف اشرف لیاقت خود را در فراگیرى علوم اسلامى و تدریس متون درسى حوزه نشان داد. او در زمینه هاى تألیف و تدریس کم نظیر بود. یکى از اهل قلم احاطه علمى او را چنین ستوده است:

«او عالم فاضل و جلیل از اساتید فقه و اصول بود. در تحقیق بحث ها و مطالعه پرکار و فعال است و در دروس خارج فقه و اصول حضرت ابو القاسم خوئى شرکت کرد و مقام بلندى در فضل و کمال یافت و اکنون مشغول تدریس بوده و از اصحاب خاص و ملازم آقاى خوئى است.»[12]

یکى از شاگردان ایشان مى گوید:

«استاد فیاض سال هاى متمادى سطح (کفایه، مکاسب و رسائل) را تدریس نمود و از لحاظ تدریس در ردیف بهترین اساتید سطح در حوزه بود. وى پس از رحلت آیت الله خوئى از مهمترین شخصیت هاى علمى است که سنگر علمى بزرگ نجف اشرف را پاس مى دارد و با تدریس خارج فقه و اصول حوزه نجف را در حد امکان حفظ مى نماید.»[13]

«تا قبل از سال (1978 م) کتاب هاى عالى معمول و رایج در حوزه یعنى کتاب هاى رسائل ـ مکاسب و کفایه را در حلقات متعددى در مسجد معروف (هندى) تدریس مى نمود و نیز بیش از 10 سال استاد سطوح عالى حوزه را در «جامعة الدینیة النجف» که مرحوم سید محمد کلانتر آن را تأسیس کرده است بود. و بالاخره در سال (1978 م) شروع به دروس خارج مى نماید و جلسات این درس را در مدرسه کوچک (سید یزدى) واقع در محله «عمارة» برگزار مى گردد و بعد از تأسیس مدرسه معروف (دار العلم) توسط امام خوئى در سال (1980 م) درس ایشان به این مدرسه منتقل مى شود و تا انهدام مدرسه در این مکان ادامه مى یابد و سپس از آنجا به مدرسه یزدى نقل مکان مى دهد که مرجع کبیر سید کاظم یزدى آن را تأسیس کرده است و تا امروز ادامه دارد.»[14]

شاگردان

آیت الله فیاض شاگردان زیادى تربیت نمود که برخى آنها در حوزه هستند و برخى به کشورهاى خود بازگشته اند. به نام چند نفر از آنان که از چهره هاى علمى و فرهنگى اند اشاره مى کنیم:

آیت الله هاشم صالحى ترکمانى: وى استاد برجسته دروس حوزوى است سالها در نجف اشرف و قم به تدریس مشغول بود و اکنون با تأسیس مدرسه علمیه رسالت در کابل، به حوزه این شهر رونق بخشیده است و شیفتگان علوم اهل بیت(علیهم السلام) را سیراب مى سازد

حجت الاسلام و المسلمین شهید شیخ غلام حسین اخلاقىایشان از چهره هاى فرهنگى و از اساتید در حوزه علمیه نجف اشرف بود و پس از اشغال افغانستان به دست شوروى سابق، وارد عرصه مبارزات سیاسى، فرهنگى و جهادى شد و در سفرى که در همین راستا به کشور پاکستان داشت، توسط عناصر چپى ـ مارکسیستى «گروه تنظیم» ریوده شد و به شهادت رسید»[15]

حجت الاسلام و المسلمین شیخ على مروّجىایشان از شخصیت هاى سرشناس و از جمله اساتید دروس خارج در حوزه علمیه قم مى باشد.»

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن مرعشىوى از اساتید معروف نجف اشرف و از فضلاى محترم و بنام به حساب مى آید.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد حسین احمدىاز علماى معروف و خدمتگذار شاهرود است.

شیخ آل محسنایشان از شخصیتهاى عربستان سعودى است که مشغول پاسدارى از حوزه فرهنگ دینى در آن کشور مى باشد.

شیخ مهدى مصلّىوى نیز از جمله علماء بنام عربستان سعودى است که به ایفاى وظیفه دینى در کشور خود مشغول مى باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد محقق بلخىاو در گذشته از چهره هاى سیاسى و جهادى افغانستان محسوب مى شد، اما در حال حاضر روحانى فاضل، نویسنده و محققى است که در حوزه علمیه قم به فعالیت هاى علمى و پژوهشى مشغول است. حاصل تلاشهاى ایشان چند اثر ترجمه شده و تعداد زیادى مقاله پربار علمى، فلسفى و... در مطبوعات عربى، ایرانى و افغانى مى باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ على رفیعىوى از عالمان برجسته افغانستانى است که تاکنون در نجف اشرف مقیم بوده و در دفتر حضرت آیت الله فیاض به فعالیت هاى علمى و فرهنگى مشغول است.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ نادر مهدوى0

او نیز از عالمان برجسته افغانستانى است که اکنون در نجف اشرف است و به کارهاى حوزوى و اشاعه علوم اهل بیت(علیهم السلام) مشغول مى باشد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

محمد اسحاق فیّاض

محمد اسحاق فیّاض

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی

آنجا که اصول اولیه التزام و عمل بر حق مورد توجه باشند ، رویکرد مبتنی بر حقوق را باید در راستای رویکردهای منفعت باورانه ، پیمان گرایانه و کانتی مدنظر قرار داد.در حالی که همه رویکردها حقوق (اکتسابی) گوناگونی را به رسمیت می شناسند، این رویکرد جایگاهی اساسی به حقوق می بخشد، خواه حقوق بشر پیشااجتماعی (مبتنی بر انسانیت فرد، نظیر حقوق طبیعی که خدایا طبیعت آنها را ارزانی داشته) و خواه حقوق بدیهی (که در نتیجه ناخشنودی گسترده همگان از هر گونه افراط در راه ارضای نیازها یا منافع فردی پدید می آیند.)...
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS