دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب سایبان خود ساخته عرفان مدرن

این کتاب با هدف عرضه صحیح و دفاع معقول اندیشه عرفانی و زدودن پیرایه‌های موهم، موهن و فراگیر عرفان و معنویت‌های نوظهور...
کتاب سایبان خود ساخته عرفان مدرن
کتاب سایبان خود ساخته عرفان مدرن

نویسنده کتاب سایبان خودساخته عرفان مدرن محمد اسماعیل عبدالهی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شده است. این کتاب با هدف عرضه صحیح و دفاع معقول اندیشه عرفانی و زدودن پیرایه‌های موهم، موهن و فراگیر عرفان و معنویت‌های نوظهور از جمله عرفان‌های سکولار اوشو و پائولوکوئیلو تدوین و تألیف شده است. اهمیت این اثر در آن است که مباحثی در خور توجه و سودمند در ارتباط با مهم‌ترین محورها و شبهات معنویت‌های دنیوی به همراه جواب‌های اقناعی و بدیع ارائه شده است.

در مقدمه این اثر سخنی از پژوهشکده باقرالعلوم (ع) تدوین شده و آمده است: بی‌تردید یکی از دغدغه‌های آدمی در طول تاریخ اندیشه او، شناخت حقیقت انسان، مراتب وجودی او و راه‌های رسیدن به کمال و سعادت است؛ اما از سویی انسان امروزی گرچه در علوم مختلف گام‌های بلندی برداشته است ولی از سوی دیگر جهان مدرن با مشکلاتی که فراروی انسان نهاده، بستر مناسبی برای غفلت انسان از خویشتن راستین خود فراهم ساخته است. دنیای جدید پاسخ‌های جدید به نیازهای کهنه انسان یافته است که بسیاری از آن نیازها، نیاز معنوی و عرفانی است آشفتگی این پاسخ‌ها در ایجاد نگرش و رویکردهای معنوی و عرفانی سبب شده است آسیب‌هایی در انتخاب صحیح انسان در چگونگی معنی بخشی به زندگی و سلوک معنوی و عرفانی به وجود بیاورد این کتاب شامل سه فصل و چهار بخش است که به موضوعاتی همچون: مفهوم شناسی واژه‌ها (انسان، انسان در فلسفه و عرفان اسلامی و...) تحلیل انسان کامل در آموزه‌های اشو و نقد آن، انسان و کمال در آموزه‌های اشو، نقد و بررسی انسان کامل در عرفان اشو، تحلیل انسان کامل، در آموزه‌های پائولوکوئلیو و نقد آن، انسان و کمال در آموزه‌های پائولوکوئلیو و نقد آن، نقد و بررسی انسان کامل در عرفان پائولوکوئلیو پرداخته شده است. کتاب سایبان خودساخته عرفان‌های مدرن در جشنواره علامه حلی به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی

آنجا که اصول اولیه التزام و عمل بر حق مورد توجه باشند ، رویکرد مبتنی بر حقوق را باید در راستای رویکردهای منفعت باورانه ، پیمان گرایانه و کانتی مدنظر قرار داد.در حالی که همه رویکردها حقوق (اکتسابی) گوناگونی را به رسمیت می شناسند، این رویکرد جایگاهی اساسی به حقوق می بخشد، خواه حقوق بشر پیشااجتماعی (مبتنی بر انسانیت فرد، نظیر حقوق طبیعی که خدایا طبیعت آنها را ارزانی داشته) و خواه حقوق بدیهی (که در نتیجه ناخشنودی گسترده همگان از هر گونه افراط در راه ارضای نیازها یا منافع فردی پدید می آیند.)...
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS