24 آبان 1393, 14:3
كلمات كليدي : متي، در زمان بودن، بالذّات، بالعرض، متي حقيقي، متي غير حقيقي
نویسنده : احسان ترکاشوند(عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر)
"متی" در لغت اسم برای پرسش از زمان و به معنای «کِی؟» و «چه وقت؟» میباشد[1]و در اصطلاح فلاسفه،[2] یکی از مقولات نسبی است. فلاسفه در تعریف «متی» گفتهاند:
"متی حالتی از شیء است که از نسبت آن با زمان برای شیء حاصل میشود». به عبارت سادهتر متی، همان حالت "در زمان بودن" (چه گاهی؟) شیء را میگویند. وقتی گفته میشود فلان شیء در این زمان است، "در این زمان بودن" به منزلۀ صفتی برای آن شیء خواهد بود.
به نظر فلاسفه صفت «متی» یا «در زمان بودن» (چه گاهی؟) در زمرۀ اعراض قرار دارد؛ زیرا وقتی میگوئیم فلان شیء از زمانی به زمان دیگر منتقل میشود خودش ثابت است و فقط یکی از صفات آن که "در زمان بودن" (چه گاهی؟) است، تغییر میکند.[3] (لازم به یاد آوری است که این بحث بدون در نظر گرفتن حرکت جوهری است والاّ با توجّه به حرکت جوهری، هیچ چیز ثابتی در عالم مادّه وجود نخواهد داشت بلکه همه چیز و از جمله زمان آنها نیز متغیّر میباشد)، از آنجا که «زمان» فقط در موجودات مادّی وجود دارد پس «متی» هم اختصاص به مادیّات دارد و به عبارت سادهتر «متی» از نسبت بین وجود مادّی و زمان آن بدست میآید.
برخی از فلاسفۀ معاصر، برخلاف مشهور فلاسفه که متی را مقوله میدانند آن را از مفاهیم عام انتزاعی (معقول ثانی فلسفی)[4]میدانند که از ارتباط «شیء» با زمان انتزاع میشود و بر مبنای این نظریه، "متی" دیگر ما بازاء عینی نداشته و لذا مقوله نیز نخواهد بود. به این معنی که غیر از طرفین نسبت (شیء و زمان آن شیء) که منشأ انتزاع این مفاهیم هستند، امر عینی دیگری به نام نسبت خارجی وجود ندارد کما اینکه در همۀ معقولات ثانیۀ فلسفی امر به همین منوال است.[5]
الف) وصفی که از نسبت موجودات تدریجی و غیر ثابت با زمان حاصل میشود.
ب) وصفی که از نسبت حوادث ثابت و غیر تدریجی با زمان حاصل میشود مانند: جدا شدن دو چیز از یکدیگر و یا رسیدن آن دو به هم.
الف) بالذّات (ذاتی): حرکاتی است که ذاتاً بر زمان منطبق میشوند. (زیرا زمان همان مقدار حرکت است. پس زمان حرکت نمیکند بلکه از حرکت شیء انتزاع میشود).
ب) بالعرض (عرضی): اشیاء متحرکی است که خودشان ذاتاً منطبق بر زمان نیستند بلکه به واسطۀ حرکتشان زماندار میشوند و در ذاتشان متی ندارند. به عبارت دیگر خود حرکت ذاتاً زماندار است و متای ذاتی دارد ولی اشیاء متحرک به وساطت حرکت، زمان دار هستند و متای آنها عرضی است.
البته این تقسیم مبتنی بر انکار حرکت جوهری است ولی بنابر پذیرش آن، حرکت و متحرک هر دو ذاتاً منطبق بر زمان بوده و متای ذاتی دارند.[6]
الف) متی حقیقی: مراد نسبت شیء به زمانی است که تنها گنجایش آن شیء را دارد مانند: نسبت پدیدۀ پنج دقیقهای به همان پنج دقیقه.
ب) متی غیر حقیقی: مراد نسبت شیء به زمانی است که اختصاص به آن شیء ندارد بلکه گنجایش بیشتر از آن را نیز دارد. مانند نسبت پدیدۀ پنج دقیقهای به زمان یک ساعت یا بیشتر از آن.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان