دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (9)

کودک به دلیل اینکه هنوز به آن مرحله از رشد نرسیده که بتواند بین مالکیت خود و دیگران فرق بگذارد و احساساتش به مراتب بیش ازعقل اوست به همین علت به محض این که چیزی به نظرش جالب و دوست داشتنی بیاید بدون اینکه به عاقبت کار و عمل خود بیندیشد در صدد بدست آوردنش بر آمده و آن را برمی­دارد.
No image
راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (9)

بررسی سرقت در کودکان

در تمام سرقت‌ها و در کلیه رده‌های سنی از کودک تا کهنسال، مسئله‌ای به نام "نیازمندی" مطرح است که البته بی‌توجهی یا برخورد نا مناسب در مقابل "نیاز کودکان" دارای آثار تربیتی نامناسب وعواقبی ناخوشایند و نامشروع در آینده او خواهد داشت.

بزهکاری در دوران نوجوانی بیش از کودکی است زیرا نوجوان به آن حد از کمال فکری رسیده که اختلاف طبقاتی موجود در ساختار جامعه را درک کند. کودک زمانی مفهوم تبعیض را با تمام وجود لمس می­کند که با کودکان همسن و سال خود مواجه

می­شود ومی بیند به لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با آنها ندارد اما او چه لباسهایی پوشیده ، چه امکاناتی در اختیار دارد و چگونه زندگی می کند و آنها چطور. می­فهمد کودکانی که متعلق به طبقات بالای جامعه هستند از هرگونه نعمتی برخوردارند اما او،‌ خانواده و یا بسیاری از نزدیکان و همسایگانش مفهومی برای راحتی ندارند. می بیند تنها به دلیل اوضاع اقتصادی نامطلوب، تا چه حد به دیده تحقیرآمیز به او می­نگرند. پس به عنوان واکنشی در برابر این گونه ناکامی­ها و فشارهای بی­اندازه­ای که زندگی به آنها وارد می­کند دست به طغیان زده و برای احقاق حق خود دست به هر عملی می­زند تا اینکه سرانجام به ستیزه جویی با جامعه، بخصوص دزدی منجر

می شود

در سرقت کودکان باید توجه داشت کدام نیاز یا نیازها کودک را به ارتکاب این کار واداشته است . گاهی کودک به چیزی علاقه داشته و آن را از کودک دیگری که آن شی‌ء را در اختیار داشته برمی‌دارد همچنین بعضی از کودکان برای اینکه خود را نشان دهند و از سایر بچه‌ها عقب نمانند بدون اجازه بزرگترها از منزل پول برمی‌دارند.

هنگامی که والدین با درخواست‌های کودک با پرخاشگری برخورد می‌کنند در کودک این ذهنیت به وجود می‌آید که در مقامی نیست تا به صورت مشروع خواسته خود را مطرح کند و این مسئله به همراه عوامل مذکور از علت‌های مهم گرایش به سرقت در جوانان و نوجوانان است.

یکی از کارشناسان تربیتی می­گوید: با توجه به اینکه برخی از کودکان برای جلب توجه، برخی برای انتقام و تعدادی نیز برای بیان احساس کینه‌توزی نسبت به والدین، به سرقت مبادرت می‌کنند. وقتی که کودکی اسباب‌بازی یا اشیای ناشناسی را در دست دارد مادرو پدراز دیدن آن آزرده ونگران شده و با خشونت با وی رفتارمی‌کنند، ولی این چاره کار نیست و به هیچ وجه نباید او را دزد نامید، بلکه باید فهمید چرا او چنین کاری کرده است.

وی همچنین می­گوید: شاید کودک به دلایل خاصی مرتکب سرقت شده است. حسادت نسبت به خواهران و برادران دیگر، ابتدایی‌ترین علت است ولی در تکرار چنین کارهایی باید به جستجوی دلایل دیگر پرداخت نظیر کم‌بودن پول توجیبی، احساس کمبود توجه، احساس حقارت و غیره.

کودک به دلیل اینکه هنوز به آن مرحله از رشد نرسیده که بتواند بین مالکیت خود و دیگران فرق بگذارد و احساساتش به مراتب بیش ازعقل اوست به همین علت به محض این که چیزی به نظرش جالب و دوست داشتنی بیاید بدون اینکه به عاقبت کار و عمل خود بیندیشد در صدد بدست آوردنش بر آمده و آن را برمی­دارد.

کودک ذاتاً غاصب نیست و ضایع کردن حقوق دیگران از باطن ذاتش سرچشمه نگرفته است. اینها پدیده­هایی عارضی بوده و بسیاری افراد در دوران کودکی دچار این رفتارها و اعمال می­شوند. چه بسیارند افرادی پرهیزگار و درستی که در ایام کودکی از این خطاهای کوچک داشته اند اما به مرور زمان با میزان تعقل ودرک آنها دیگر دست به چنین اعمالی نزده­اند. البته نباید به محض دیدن این عمل کودک، آن را بر حسب کودک بودنش بی­اهمیت دانست بلکه می­بایست در همان زمان کودکی، نادرست بودن وغیر اخلاقی بودن کارش را به او گوشزد نمود ودرصدد علاج و چاره جویی برآمد. در مواردی هم ممکن است در اثر تکرار این خطاهای کوچک، کودک در آینده نیز به همین صورت برخورد کرده و مشکلات فراوانی ایجاد شود. بنابر این از همان زمان کودکی باید با آن مقابله کرد زیرا اگر کودک به این عمل عادت کند ترک عادت دشوار است .

حضرت علی در این رابطه می­فرماید: ترک عادت دشوار ترین کارهاست.

انسانی که از زمان کودکی اینگونه رفتارها در او رشد کرده و به صورت یک عادت درآمده و والدین هیچ مقابله­ای در رابطه با این رفتارمنفی کودک نداشته­اند، این عمل برای او به یک عادت تبدیل شده است به طوری که در بزرگسالی به سختی می­توان آن را از او جدا نمود.

عوامل سرقت کودکان

ممکن است علل مختلفی باعث بوجود آمدن این رفتار در کودک شود که والدین می­بایست با شناسایی این علل به درمان آن پرداخته و از بوجود آمدن این عمل در کودک جلوگیری نمایند.

  1. یکی ازعلل به وجود آمدن این صفت منفی در کودک، محدودیتهای والدین در تأمین نیازهای کودک می باشد

    بنابراین اگر درکودک نیازی احساس می شود سعی در برطرف کردن نیاز او شود . خواسته­های کودک تأمین گردد وازهرگونه محدودیت در تأمین نیاز کودک جلوگیری بعمل آید.

    همچنین لازم است علاوه برتذکردادن به کودک و توبیخ کار ناشایست او، به تأمین نیازهای کودک پرداخت تا کودک برای فراهم کردن نیازش به اموال دیگران دستبرد نزند.

  2. یکی دیگر اززمینه­های تجاوز کودک به مالکیت دیگران، تماشای فیلم­ها و برنامه­هایی است که راه ارتکاب آن عمل را درکودک هموارکرده و این صفت زشت را به آنها یاد می­دهد. همچنین داستانهایی که کودک از رسانه­های مختلف دیداری یا شنیداری متوجه می­شود، بدآموزی­هایی را درپی دارد.
  3. بنابر این والدین موظفند دراین هنگام، زشتی این عمل وعواقب ناگوار آن را به کودک گوشزد کرده و او را ازانجام چنین اعمالی بازدارند تا کودک از بدی­های این کارمطلع شده و دیگر به سراغ آن عمل نرود.

  4. رفتار والدین ممکن است یکی ازعلل به وجود آمدن این عمل در کودک شود به طوری که پدر یا مادر مخفیانه اموال شخصی یکدیگر را برداشته و مورد استفاده قرار می دهند. کودکی که شاهد این ماجرا می­باشد عملاً بی اعتنایی به مالکیت دیگران و تصرف آن را فرا می­گیرد.
  5. در برابر دستبردهای کوچک کودک او را مورد تحقیر و سرزنش قرار ندهند واین عمل کودک را مکرراً به او یادآوری نکنند که این خود عامل بی حیایی وتوهین کودک شده و کودک برای جبران این حقارت ممکن است عمل خود را ادامه دهد. بنابر این باید در برابر این عمل کودک با ملایمت و نرمی با او برخورد کرده و زشتی کارش را بازگو نمود تا کودک دست از این عمل بردارد.
  6. در باره کودکانی که مرتکب جرائمی همچون سرقت می شوند، والدین و اطرافیان باید به این نکته توجه داشته باشند که بدلیل شرایط سنی حساس و ویژه این قشراز افراد جامعه، نباید عناوین مجرمانه­ای از قبیل دزد و جنایتکارو ... را در مورد آنها بکار برد. زیرا برچسب زنی این عناوین روی کودکان می­تواند ازنظر روحی و شخصیتی تاثیرات زیانباری بر آنها داشته باشد.

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS