دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های فرهنگی علامه سید مرتضی عسکری

No image
فعالیت های فرهنگی علامه سید مرتضی عسکری

1. تأسیس مدرسه نوین اسلامى.

علاّمه عسکرى با بررسى تاریخ مسلمین و اروپاییان توانست به اهداف شوم استعمار پى ببرد. او فهمید که استعمار با ایجاد مدارس در کشورهاى تحت سیطره خود و اعزام استاد به آن مدارس، درصدد تغییر فرهنگ ملّى ـ اسلامى مردم مظلوم مسلمان است. از این جهت، در پى تأسیس مدرسه اى اسلامى درآمد تا بتواند با آنها رقابت کند. وى براى تدریس در این مدرسه، از فضلاى نام آورى چون شیخ میرزا نجم الدّین شریف عسکرى، شیخ حسن کمیلى، سیّد جعفر شهرستانى و شیخ مهدى حکمى دعوت به تدریس و همکارى کرد.[17]

پس از مدتى علاّمه عسکرى با همکارى استاد احمد امین، نویسنده کتاب «التکامل الاسلام» در سال 1363ق. اوّلین مدرسه ابتدایى را بنیان گذارى کرد و اداره آن را برعهده استاد احمد امین نهاد و خود به حمایت از وى پرداخت و پس از آن، مدرسه «منتدى النشر» را در شهر کاظمین پایه ریزى کرد.

2. مدرسه روضة الزهرا و الزهراء در کاظمین.

علاّمه، مدرسه روضة الزهرا را براى آموزش کودکان و الزهراء را براى آموزش دختران اختصاص داد و مدیریت و اداره این دو مدرسه را به شهیده «بنت الهدى صدر» سپرد.

3. مدارس امام جواد(علیه السلام) در کراده شرقیه بغداد.

4. مدارس «بغداد الجدیدة».

استاد اداره این مدرسه ها را به شهید سیّد عبدالرحیم شوکى سپرد.

5. مدارس امام کاظم(علیه السلام) در کاظمین.

6. مدارس امام صادق(علیه السلام) در بصره.

این مدارس توسط علماى شهر بصره اداره مى شد.

7. دبیرستان امام باقر(علیه السلام) در حله.

علاّمه اداره این دبیرستان مهم را به شهید شیخ على سمّاکه سپرد.

8. دبیرستان امام حسین(علیه السلام) در دیوانیه.

آیت الله محمّدمهدى شمس الدّین این دبیرستان را اداره مى کرد.

9. مرکز تعلیم دختران «نعمانیه» در کوت.

این مرکز زیر نظر سیّد قاسم شبّر اداره مى شد.[

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

نقدی بر مقاله‌ی «زن، حقوق و مکان اجتماعی او در اسلام» ʂ) «زن، رشدپذیری، عفاف»

نقدی بر مقاله‌ی «زن، حقوق و مکان اجتماعی او در اسلام» (2) «زن، رشدپذیری، عفاف»

نوشته‌ی حاضر بخش دوم از نقد بر مقاله‌ی «زن، حقوق و مکان اجتماعی او در اسلام» است .
نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» ʂ) «دیدگاه اسلام درباره جهاد، مدرنیسم و زن»

نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» (2) «دیدگاه اسلام درباره جهاد، مدرنیسم و زن»

این نوشتار به نقد مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» می‌پردازد.
نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» ʁ) «قرآن، سنت‌گرایی، عقلانیت»

نقدی بر مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» (1) «قرآن، سنت‌گرایی، عقلانیت»

این نوشتار به نقد مقاله «اسلام، خاورمیانه، فاشیسم» می‌پردازد.
نقدی بر مقاله «دفاع از مقاله نگاهی به سوره ی زنان» ʁ) «نقش تفسیر درباره قرآن»

نقدی بر مقاله «دفاع از مقاله نگاهی به سوره ی زنان» (1) «نقش تفسیر درباره قرآن»

نوشتار پیش‌ رو ناظر به مقاله‌ای است تحت عنوان «دفاع از مقاله‌ نگاهی به سوره‌ی زنان».

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

قرآن کریم آخرین سروش آسمانی است که بر آخرین پیامبر؛ یعنی حضرت محمد(ص) فرود آمد و جهانیان را به نور و کمال هدایت کرد.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʅ) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (5) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʇ) اهداف اعراب از حمله به ایران ʁ)

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (7) اهداف اعراب از حمله به ایران (1)

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʈ) اهداف اعراب از حمله به ایران ʂ)

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (8) اهداف اعراب از حمله به ایران (2)

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS