دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های علمی ایت الله محمد فاضل لنکرانی

No image
فعالیت های علمی ایت الله محمد فاضل لنکرانی

شخصیت و خدمات علمى

آیت الله العظمى فاضل لنکرانى، به دلیل برخوردارى از استعداد فراوان و تلاش پى گیر، در 25 سالگى به درجه والاى اجتهاد نائل آمد و این امر به تأیید استاد بزرگوارش، حضرت آیت الله العظمى بروجردى رسید. وى بعد از رحلت آیت الله العظمى اراکى نیز از سوى جامعه مدرسین ـ به همراه شش نفر دیگر ـ به عنوان فرد شایسته مرجعیّت معرفى شد.[52] وى درباره مکتب فقهى و اصولى خود مى گوید:

«به لحاظ این که من هر دو مکتب (امام و بروجردى) را دیده ام، تلاشم بر این است که نقاط قوت هر کدام از آنها را رعایت کنم، ولى در درس اصول از آنجائى که یک دوره کامل خدمت امام بودم، ولى از خدمت مرحوم آقاى بروجردى خیلى کم استفاده کرده ام، اصولاً بیشتر تحت تأثیر روش تدریس امام بوده و اسلوب تدریسم در این علم، تقریباً همان روش ایشان مى باشد، اگرچه در بعضى از جهات با هم فرق مى کند، ولى در فقه، چون مدت 9 سال در درس امام و یازده سال در درس مرحوم آیت الله بروجردى شرکت کرده ام، لذا از هر دو روش متأثّر شده و روش تدریس من در این زمینه، مجموعه مرکبى از دو روش مذکور مى باشد، ولى باید اعتراف کنم به حدّى که مرحوم آیت الله بروجردى در مقام تحقیق و تدریس به اقوال و روایات اهل سنّت مى پرداختند، من نمى پردازم، اما تحت تأثیر تربیت این دو بزرگوار نسبت به روایات احکام از نظر دقّت در مفاد تنها اهمیت خاص داده و بحث تحقیق فقهى ما هم بر این مبنا قرار دارد».[53]

آیت الله فاضل علاوه بر تأسیس مرکز اعزام مبلغ که سال هاست فعالیّت مى کند، براى ترویج و اعتلاى مکتب تشیّع و گسترش حوزه فقه و فقاهت و تربیت فقیهان و مجتهدان شایسته، مرکز فقهى ائمه اطهار که مرکزى آموزشى پژوهشى است را تأسیس کرد. این مرکز، تاکنون به یارى خداوند به توفیقات بسیارى در بخش آموزش محققان و تحقیق و تألیف کتاب ها و تشکیل کتابخانه تخصصى فقه دست یافته است.[54] آن چه اشاره شد تنها بخشى از فعالیّت هاى این بزرگوار است و به دلیل محدودیت باید فرازهایى از خدمات اجتماعى وى در حمایت از رزمندگان در طول دوران جنگ، همراه با مردم در راهپیمایى ها، عکس العمل به موقع در حوادث مربوط به جهان اسلام و همراهى و همدلى صمیمانه با رهبر انقلاب در برهه هاى مختلف را در فرصت هاى دیگر مطالعه کرد. آیت الله فاضل فرزندانى نیز دارد که یکى از آنها شیخ محمّدجواد فاضل لنکرانى است که به تدریس خارج فقه اشتغال دارد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

نعمت هاي مادي

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
ويژگی‌های امام و امت در جامعه اسلامی در نظرگاه شهيد بهشتی

ويژگی‌های امام و امت در جامعه اسلامی در نظرگاه شهيد بهشتی

جامعه اسلامي از منظر شهيد بهشتي در واقع همان «امت اسلامي» است كه شامل گروهي از انسان‌ها با عقايد مشترك ديني بوده و تابع نظام امامتند.
Powered by TayaCMS