دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هیأت های مؤتلفۀ اسلامی

No image
هیأت های مؤتلفۀ اسلامی

كلمات كليدي : مسجد امين الدوله، هيأت هاي مؤتلفۀ اسلامي، انجمن هاي ايالتي و ولايتي، دكتر بهشتي، انواري، مولائي، حبيب الله عسگر اولادي،حاج مهدي عراقي،س

نویسنده : مهدی نظرپور , لطفعلی لطیفی

در سال 1341 پس از غائله انجمن‌های ایالتی وولایتی در بازار وبرخی مساجد تهران افرادی با عنوان هیأت‌های مذهبی،‌به فعالیّت‌های سیاسی می‌پرداختند،امام خمینی (ره) تصمیم‌ گرفت فعّالیّت آنها را متمرکز کرده،به قم وصل کند. از این رو،سه هیأت (هیأت مسجد امین الدوله،هیأت اصفهانی‌ها وهیأت‌ مسجد شیخ علی) به قم دعوت کرد و از آنها خواست که ضمن ارتباط با وی، فعّالیّت خود را در تهران متمرکز کنند. این افراد در تهران گروهی به نام هیأت‌های مؤتلفۀ اسلامی را تشکیل دادند.

ارکان هیأت‌های مؤتلفۀ:

الف) شورای روحانیت: این شورا دارای چهار عضو رسمی شامل شهید آیت الله مطهری وشهید آیت الله دکتر بهشتی وحجج اسلام آقایان انواری ومولائی دو عضو غیررسمی آن شامل شهید محمد جواد باهنر وآیت الله هاشمی رفسنجانی بودکه در واقع نمایندگان غیررسمی امام (ره) در این گروه بودند.

وظایف شورا:

1-مشاوره ونظارت بر فعّالیّت‌های هیأت‌های مؤتلفه وانطباق آنها با موازین شرع وخط مشی امام (ره)

2-تهیۀ کتاب‌ها وجزوات آموزشی

ب) سازمان مرکزی یا هیأت اجرایی: که شامل دوازده نفر بود. مهم‌تری وشناخته شده‌ترین اعضای آن،حبیب‌الله عسگر اولادی،حاج مهدی عراقی،سیداسدالله لاجوردی بودند.

عمده‌ترین وظیفۀ سازمان مرکزی،تصمیم‌گیری دربارۀ تعیین خط مشی این گروه وتنظیم امور تشکیلاتی،تبلیغاتی،آموزشی ومالی هیأت‌های مؤتلفه بود.

ج)شورای تصمیم‌گیری: این شورا دارای چهار عضو بود که عبارت بودند از: شهید مطهری،شهید امانی،شهید اسلامی وآقای عسگراولادی.وظیفۀ این شورا این بود که در مواقع ضروری به سرعت تصمیم‌گیری‌ کرده،آن را به تصویب سازمان مرکزی رسانده واجرا کنند

د)شاخۀ نظامی: که عبارت بودند از: سید علی اندرزگو،محمد بخارائی،رضا صفار هرندی،مرتضی نیک‌نژاد،مهدی عراقی ومهم‌ترین اقدام این شاخۀ ترور حسنعلی منصور به دست محمد بخارایی در سال 1343 ه‍.ش پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه بود که در نتیجه،محمد بخارایی،رضا صفار هرندی،مرتضی نیک‌نژاد و صادق امانی دستگیر و به اعدام محکوم شدند. . (برگرفته از کتاب جریان شناسی، مهدی نظرپور و لطفعلی لطیفی)

مقاله

نویسنده مهدی نظرپور , لطفعلی لطیفی
جایگاه در درختواره تاریخ ایران بعد از اسلام

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

پرهیز از دنیا پرستی ، شیوه مقابله با دشمن

در این متن به پرهیز از دنیا پرستی ، شیوه مقابله با دشمن با موضوع دنیا و آخرت پرداخته شده است.
انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

نشانه‌های اهل یقین

در این متن به نشانه‌های اهل یقین با موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS