دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دستگاه سمپاتیک Sympatic System

No image
دستگاه سمپاتیک Sympatic System

كلمات كليدي : سيستم سمپاتيك، اعصاب نخاعي، زنجيره سمپاتيك، عقده هاي سمپاتيك، عقده خورشيدي، عقده هاي مزانتريك، روان شناسي فيزيولوژيك

نویسنده : كوثر يوسفي

دستگاه سمپاتیک، قسمتی از دستگاه عصبی خود مختار بوده و شامل مراکز، عقده‌ها و الیافی است که بین آن‌ها و اجزاء عمل کننده( عضلات صاف و ...) ارتباط و عصب‌دهی برقرار می‌کند.[1]

اعصاب سیستم سمپاتیک، در اطراف ستون فقرات قرار داشته و به وسیله اعصاب نخاعی با هم ارتباط دارند.

اعصاب سمپاتیک، از قطعات نخاعی T1 تا L2 منشا گرفته که ابتدا به زنجیره سمپاتیک و سپس به بافت‌ها و اندام‌هایی می‌روند که به وسیله دستگاه سمپاتیک تحریک می‌شوند.[2]

مراکز سیستم سمپاتیک

این مراکز عبارتند از: مراکز مغزی و مراکز نخاعی.

مراکز مغزی: این مراکز در هیپوتالاموس و اطراف بطن سوم قرار دارند.

مراکز نخاعی: این مراکز در شاخ‌های کناری قطعات سینه‌ای و دو قطعه فوقانی کمری قرار دارند.[3]

عقده‌های سمپاتیک

عقده‌ها یا گانگلیون‌ها(Ganglions) شامل توده‌هایی از جسم نورون‌ها هستند که در خارج از دستگاه عصبی مرکزی قرار داشته و دو دسته هستند.

دسته اول: عقده‌هایی که در جلو و طرفین ستون مهره‌ها واقع شده و زنجیره سمپاتیک را به وجود می‌آورند.

دسته دوم: عقده‌های جانبی(Collateral) که خارج از زنجیره سمپاتیک قرار داشته و مشهورترین آن‌ها عقده خورشیدی(Ganglia Celiaca) و عقده‌های مزانتریک یا هیپوگاستریک(Ganglia Mesentrica) می‌باشد.[4]

زنجیره سمپاتیک

عقده‌ها یا گره‌های سمپاتیک که حدود 22 جفت می‌باشند، به وسیله رشته‌های عصبی بین عقده‌ای(Interganglionic) به یکدیگر مربوط شده‌اند و در انتهای زنجیره راست و چپ، در جلوی استخوان دنبالچه به وسیله یک عقده فرد(Ganglia Impar) به یکدیگر اتصال دارند.

ارتباط بین زنجیره سمپاتیک و اعصاب به وسیله دو دسته از تارهای عصبی میلین‌دار(غلاف دار) و بدون میلین به نام‌های "رابط سفید" و "رابط خاکستری" صورت می‌گیرد.[5]

نورون‌های پیش عقده‌ای سمپاتیک

به نورون‌هایی که آکسون آن‌ها از نخاع به عقده‌های سمپاتیک می‌رود، نورون پیش عقده‌ای(Preganglionic Neuron) گفته می‌شود.

نورون‌های پس عقده‌ای سمپاتیک

به نورون‌هایی که از گره‌های سمپاتیک به اندام‌ها منتهی می‌شوند، نورون پس عقده‌ای(Postganglionic Neuron) گفته می‌شود.

به نقطه ارتباطی بین این دو نورون که در عقده سمپاتیک ایجاد می‌شود، "سیناپس" می‌گویند.[6]

نورون‌های پس عقده‌ای که با نورون‌های پیش عقده‌ای عصبی بخش سینه‌ای، در ساقه مغز یا نخاع شوکی مرتبط هستند، به اندام‌های سر، سینه، شکم و دست‌ها عصب‌دهی می‌کنند.

آن دسته از نورون‌های پس عقده‌ای که با نورون‌های پیش عقده‌ای بخش کمری نخاع شوکی ارتباط دارند به اندام‌های لگن خاصره و پاها عصب‌دهی می‌کنند. از آن جا که گره‌های سمپاتیک، دور از اندام‌های مرتبط قرار دارند؛ آکسون نورون‌های پس عقده‌ای خیلی طبیعی هستند. از انتهای نورون‌های پیش عقده‌ای سمپاتیک، استیل کولین و از پایانه نورون‌های پس عقده‌ای سمپاتیک همه اندام‌ها به استثنای غدد عرق، نورآدرنالین آزاد می‌شوند. نورون‌های پس عقده‌ای غدد عرق، استیل کولین آزاد می‌کنند.

بخش مرکزی غدد فوق کلیه که منشا عصبی دارد، بخشی از دستگاه عصبی سمپاتیک محسوب می‌شود و هورمون‌های اپی‌نفرین و نور اپی‌نفرین از سلول‌هایی ترشح می‌شوند که می‌توان آن را تغییر شکل یافته نورون‌های پس عقده‌ای سمپاتیک دانست. نور آدرنالین و آدرنالین ترشح و به خون ریخته شده و به اندام‌ها می‌رسد که سبب تقویت عمل اعصاب سمپاتیک می‌شود.[7]

مهم‌ترین اندام‌هایی که از دستگاه سمپاتیک عصب دریافت می‌کنند عبارتند از:

1. ماهیچه‌های صاف تمام اندام‌ها(رگ‌های خونی، دستگاه دفع، دستگاه تناسلی، موها و مردمک چشم)

2. ماهیچه قلب

3. برخی غدد(غدد بزاقی، اشکی و گوارشی)

4. دستگاه لنفاوی(تیموس، طحال و گره‌های لنفاوی).[8]

متعاقب تحریک سیستم سمپاتیک، افزایش ضربان قلب یا افزایش Hart Rate، کم شدن قطر رگ‌ها، افزایش قطر مردمک‌ها یا میدریاز، افزایش تنوس یا قدرت عضلات، افزایش قند خون یا هایپرگلایسمی، افزایش فعالیت ذهنی، تعریق شدید، اتساع و گشاد شدن ریه‌ها، آب‌ریزش بینی، کاهش حرکات دودی روده، کاهش تشکیل ادرار، انزال در آلت تناسلی، افزایش چربی و متابولیسم پایه رخ می‌دهد.[9]

مقاله

نویسنده كوثر يوسفي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
گزارش یک وضعیت بغرنج ; نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز

گزارش یک وضعیت بغرنج ; نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز

«واقعیت همیشه خلاق تر از تخیل است» این قانونی است که مستند سازان به حقانیتش ایمان دارند. این کلید خلق ماجرای نیمروز و جذابیت های آن است. تعهد به واقعیت در حد اقتضائات سینما باعث شده ما با فیلمی روشمند مواجه باشیم. این فیلم با آنکه بر فرم مستند گونه اش اصرار دارد، اما قواعد ژانر را هم در دل خود حفظ میکند.
Powered by TayaCMS