دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

این افراد هرگز روی آرامش را نمی بینند

No image
این افراد هرگز روی آرامش را نمی بینند

قدس آنلاین: تمامی کارهایی که آدمی انجام می دهد و تلاش و کوششی که می کند برای آن است که آرامش را با همه وجود لمس کند حال آنکه گاه خود باعث می شود هرگز روی آرامش را نبیند.

به گزارش قدس آنلاین، طمع و حرص از صفات نکوهیده و مذموم انسان است که در آیات و روایات مکرراً از آن نهی و به عنوان عامل بسیاری از بدی ها و شرور در آدمی معرفی شده است.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «از حرص بپرهيزيد كه پيشينيان شما در نتيجه حرص هلاك شدند، حرص آنها را به بخل وادار كرد و بخيل شدند. به قطع رحم وادار كرد و قطع رابطه كردند با خويشاوندان. به بدى وادارشان كرد و بدكار شدند.»

همچنین، ایشان در حدیثی دیگر فرموده اند: «آدم حریص همیشه محروم است و افزون بر محروم بودن، در هركاری كه می ‌كند نكوهیده است و چگونه محروم نباشد در حالی كه از بند خدا گریخته است؟»

امیرمؤمنان امام علی نیز در مذمت طمع و حرص در آدمی می فرمایند: «ذليل ترين مردم، كسى است كه طمعكار، حريص و وسوسه گر باشد.»

همچنین، مولای متقیان (ع) می فرمایند: «آزمندی قدر و منزلت آدمی را می‌كاهد و روزیش را زیاد نمی ‌كند.»

ایشان علاوه بر این در نکوهش و بیان عواقب سوء طمع می فرمایند: «حرص زدن موجب فقر می شود.»

امام صادق (ع) فرموده اند: «چه زشت است براى مؤمن كه ميل و رغبتى در او باشد كه او را خوار كند.»

مرحوم مجلسى (ره) گويد: مقصود رغبت به مردم است به خواهش كردن از ايشان، و اين است آن رغبتى كه باعث خوارى و ذلت است و اما رغبت به جانب پروردگار متعال پس آن عين عزت است.

از حضرت باقر (ع) روايت كنند كه فرموده اند: «چه بد بنده ‌اي است آن بنده كه در او طمعى باشد كه او را بكشاند، و چه بد بنده ‌اي است آن بنده كه در او ميل و رغبتى باشد كه او را خوار كند.»

زهرى گويد: على بن الحسين عليهما السّلام فرمودند: «من تمامى خير و سعادت را ديدم گرد آمده در اينكه بايد طمع از هر چه در دست مردم است بريد.»

امام باقر (ع) نیز در مذمت و آثار سوء طمع فرموده اند: «حريص به دنيا، همانند كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر دور خود مى ‌تند، خارج شدن از پيله بر او سخت‌تر مى‌ شود، تا آن‌كه از غصه مى‌ ميرد.»

و سعدان گويد: به امام صادق (ع) عرض كردم: چيست آن كه ايمان را در بنده پايدار كند؟ امام (ع) فرمودند: «ورع و پارسائى» (و پرسيدم) آنچه كه او را از ايمان بيرون بُوَد، چيست؟ فرمودند: «طمع است»

و نیز از امام صادق (ع) که می فرمایند: «حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در نتيجه آسايش را از دست داده است، از راضى بودن محروم است و در نتيجه يقين را از دست داده است.»

همچنین، امام علی (ع) فرموده اند: «آزمندی بر روزی نمی افزاید، بلكه از ارزش آدمی می‌کاهد.»

منابع:

اصول کافی

غررالحکم

وسائل الشیعه

نهج الفصاحه

بحارالانوار

کلام روز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

توجه به بعد معنوی انسان

در این بخش به موضوع "توجه به بعد معنوی انسان" پرداخته شده است.
No image

آراستن و پیراستن نفس

در این بخش موضوع "آراستن و پیراستن نفس " بیان شده است.
No image

تأثیر شناخت نفس در قرب الهی

در این بخش به "تأثیر شناخت نفس در قرب الهی" اشاره شده است.
No image

تبدیل نفس اماره به نفس رحمانی

در این بخش به موضوع "تبدیل نفس اماره به نفس رحمانی " پرداخته شده است.
No image

تبعات پیروی از هوای نفس

در این بخش "تبعات پیروی از هوای نفس" بیان شده است.

پر بازدیدترین ها

سیر الهی نفس با چراغ عقل و وحی

سیر الهی نفس با چراغ عقل و وحی

در این بخش به موضوع "سیر الهی نفس با چراغ عقل و وحی " اشاره شده است.
No image

تبدیل نفس اماره به نفس رحمانی

در این بخش به موضوع "تبدیل نفس اماره به نفس رحمانی " پرداخته شده است.
No image

تبعات پیروی از هوای نفس

در این بخش "تبعات پیروی از هوای نفس" بیان شده است.
No image

نفس پرستی مانع خدا پرستی

در این بخش به موضوع "نفس پرستی مانع خدا پرستی" پرداخته شده است.
No image

تهذیب نفس؛ لازمه لقاءالله

در این بخش به موضوع "تهذیب نفس؛ لازمه لقاءالله" اشاره شده است.
Powered by TayaCMS