دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی بخش سوم و پایانی

اشاره: «پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی ) مواد ۸۲۶ الی ۱۲۵۱)» عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم و پایانی این مقاله را می‌خوانیم.
پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی بخش سوم و پایانی
پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی بخش سوم و پایانی

اشاره: «پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی ) مواد ۸۲۶ الی ۱۲۵۱)» عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم و پایانی این مقاله را می‌خوانیم.

***

‌ ماده ـ ۱۱۴۴ اگر طلاق به تقاضای شوهر باشد مهریه عندالمطالبه می گردد و شوهر مکلف به جبران خسارت مادی و معنوی زوجه می باشد.

ماده ۱۱۴۴ مکرر ـ تقاضای طلاق مذکور در مواد ۱۱۴۳ و ۱۱۴۴ تا دو سال و در صورت داشتن فرزند تا پنج سال بعد از عقد مسموع نخواهد بود.

ماده ـ ۱۱۴۵ خسارت مادی و معنوی مذکور در مواد ۱۱۳۳ و ۱۱۴۳ و ۱۱۴۴ دو برابر حداقل حقوق سالیانه مصوب وزارت کار در زمان تقدیم تقاضای انحلال می باشد.

دادگاه ضمن صدور حکم انحلال مبلغ آن را اعلام می نماید.

‌ ماده ـ ۱۱۴۶

قبل از ثبت رسمی انحلال نکاح زوجین می‌توانند با مراجعه به دادگاه صادرکننده حکم تقاضای رجوع به زوجیت نمایند و با رجوع حکم انحلال بلااثر می گردد.

‌ماده ـ ۱۱۴۷

رجوع به زوجیت به هر لفظ یافعلی حاصل می شود که به نظر دادگاه دلالت بر رجوع کند. مشروط بر اینکه مقرون به قصد رجوع باشد.

ماده ـ ۱۱۴۸ پس از ثبت رسمی انحلال رجوع به زوجیت با رعایت ترتیبات عقد جدید مطابق ماده ۱۰۳۴ خواهد بود.

‌‌ ماده ـ ۱۱۴۹ دومین انحلال نکاح بائن می باشد خواه به فسخ باشد و خواه به طلاق و موجب حرمت ابدی طرفین بر یکدیگر می باشد.

مبحث سوم ـ در عده

ماده ـ ۱۱۵۱

عده انحلال نکاح غیرحامل چهار ماه است مگر این که زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او سه ماه است.

ماده ـ ۱۱۵۲ حذف می گردد.

ماده ـ ۱۱۵۳ عده انحلال نکاح در مورد زن حامله تا سه ماه پس از وضع حمل است.

ماده ـ ۱۱۵۴

عده وفات شش ماه است مگر این که زن حامل باشد که در این صورت عده وفات تا سه ماه پس از وضع حمل ‌ خواهد بود.

ماده ـ 1155

عده انحلال نکاح زنی که بین او و شوهر خود نزدیکی واقع نشده و همچنین زن یائسه، سه ماه است.وعده ‌ ی وفات در هر دو مورد سه ماه است.

ماده ـ ۱۱۵۶ زنی که شوهر او غایب مفقودالاثر بوده وانحلال نکاح به موجب ماده ۱۰۲۹ و ۱۰۲۵ باشد باید از تاریخ قطعیت حکم موت فرضی عده ‌ ی وفات نگاه دارد.

ماده ـ ۱۱۵۷ زنی که به شبهه با کسی نزدیکی کند باید عده ‌ ی فسخ نکاح نگاه دارد.

ماده ـ ۱۱۶۷ طفل متولد از زنا از جهات محرمیت وارث و حقوق و تکالیف مذکور در ۱۱۶۸ الی ۱۱۷۹ ملحق به زانی و زانیه می باشد به غیر از اینکه زانی و زانیه از طفل مذکور ارث نمی برند.

ماده ـ ۱۱۷۴

در صورتی که به علت جدایی یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی ‌ باشد حق ملاقات طفل خود را دارد تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آن ‌ ها در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است.

ماده ـ ۱۱۷۶ درصورت جدایی زوجین ناشی از فسخ نکاح و دارا بودن فرزند کمتر از دو سال مادر برای نگهداری و شیر دادن فرزند می تواند تقاضای نفقه نماید و برعهده پدر است که مخارج آن را در حد متعارف تأمین نماید.

ماده ـ ۱۱۷۹ ابوین حق تأدیب طفل خود را دارند ولی به استناد این حق نمی‌توانند طفل خود را خارج از حدود تأدیب نمایند. حق تأدیب منحصر به ابوین می باشد و اولیاء و مربیان و قیم و اجدات و سایر اقارب حق تأدیب طفل را ندارند.

باب سوم ـ در ولایت قهری پدر و مادر و جد پدری.

ماده ـ ۱۱۸۰ طفل صغیر تحت ولایت قهری پدر و در صورت فوت پدر تحت ولایت مادر و در صورت فوت مادر تحت ولایت جدپدری خود می باشد و همچنین است طفل غیررشید یا مجنون در صورتی که عدم رشد یا جنون او متصل به صغر باشد.

تبصره ـ درصورتی که مادر شوهر اختیار کند ولایت قانونی او ساقط می گردد.

ماده ـ ۱۱۸۱ هریک از پدر و مادر و جد پدری به ترتیب مذکور در ماده قبل نسبت به اولاد و اولاد اولاد خود ولایت دارند.

ماده ـ ۱۱۸۲ هرگاه طفل هم پدر و هم مادر و هم جد پدری داشته باشد و یکی از آنها محجور یا به علتی ممنوع از تصرف در اموال مولی علیه گردد ولایت قانونی او ساقط می شود.

ماده ـ ۱۱۸۳ در کلیه امور مربوط به اموال و حقوق مالی مولی علیه، اولیا ء به ترتیب مذکور نماینده قانونی او می باشند.

ماده ـ ۱۱۸۸ هریک ازپدر و مادر و جد پدری بعد ازوفات دیگری می‌تواند برای اولادی که تحت ولایت او می باشد وصی معین کند تا بعد از فوت خود در نگاهداری و تربیت آنها مواظبت کرده و اموال آنهارا اداره نماید. مشروط بر اینکه اولیا دیگر در قید حیات نباشند. لیکن وصی مذکور حق تصرف و انتقال اموال و دارایی‌های صغیر را بدون اذن محکمه نخواهد داشت.

ماده ـ ۱۱۸۹ هیچ یک از پدر و مادر و جد پدری نمی تواند با حیات دیگری برای مولی علیه خود وصی معین کند.

ماده ـ ۱۱۹۰ ممکن است پدر یا مادر و یا جد پدری به کسی که به سمت وصایت معین کرده اختیار تعیین وصی بعد فوت خود را برای مولی علیه بدهد.

ماده ـ ۱۱۹۴ پدر و جد پدری و مادر و وصی منصوب ازطرف یکی از آنان ولی خاص طفل نامیده می شود لیکن اختیارات وصی منصوب در امور مالی موکول به اذن محکمه می باشد.

ماده ـ ۱۲۳۳ زن نمی تواند بدون رضایت شوهر خود سمت قیمومت را قبول کند. مگر قیمومت اقارب درجه یک از طبقات اول و دوم.

ماده ـ ۱۲۵۱ هر گاه زن بی ‌ شوهری که به سمت قیمومت معین شده است اختیار شوهر کند باید مراتب راضمن اطلاع به شوهر خود و درج مراتب در سند نکاحیه ظرف یک ماه از تاریخ انعقاد نکاح به دادستان حوزه ‌ اقامت خود یا نماینده او اطلاع دهد. در این صورت دادستان یا نماینده ‌ او می ‌ تواند با رعایت وضعیت جدید آن زن، تقاضای تعیین قیم جدید و یا ضم ناظر کند. مگر قیمومت اشخاص مذکور درماده ۱۲۳۳ باشد.

سلیمان یوسف پور. سردفتراسناد رسمی ۵۶۸ تهران - بخش سوم و پایانی

دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷

روزنامه اطلاعات

مقاله

نویسنده سلیمان یوسف پور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى» ، بلکه به عنوان یک «عید اسلامى» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى را مى‌طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین (علیهم السلام)احیاگردد.
السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

صبر را بالش کن، و فقر را در آغوش گیر، و شهوات را ترک کن، و با هوای نفس مخالفت کن و بدان که از دیده خدا پنهان نیستی، پس بنگر که چگونه ای.
هدایتگران راه نور

هدایتگران راه نور

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.
کاظمین دلربای عاشقان

کاظمین دلربای عاشقان

مومن به سه خصلت محتاج است : کسب موفقیت از سوی خدا ،‌ نصیحت کننده‌ای در خود ،‌و قبول نصیحت از دیگران

پر بازدیدترین ها

No image

آسیب شناسی فرهنگ عاشورا و راهبردهای عاشوراپژوهی

فرهنگ عاشورا، فرهنگی برخاسته از متن قرآن کریم و سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. این فرهنگ قدرت و جاذبه فوق العاده و نیز زیبایی و درخشش منحصر به فرد داشته و در صورتی که درست و بدون کم و زیاد کردن اجزاء و تحریف معنوی و ظاهری ارائه شود، تحول آفرین و زندگی ساز است.
جمله‌ای که ذرّه‌ای گناه باقی نمی‌گذارد

جمله‌ای که ذرّه‌ای گناه باقی نمی‌گذارد

خدای متعال می‌فرماید: «هر چند به چیزی نیارمند باشند باز آنان را بر خویش مقدم می‌دارند و کسانی که خود را از خوی بخل و حرص دنیا نگه دارند، آنان به حقیقت رستگاران عالمند».
No image

آنچه عدل می‌گوید، دین است

عدالت در وجه دینی آن، همواره مورد توجه ادیان و دین‌داران بوده است. در این میان اسلام به عدالت نگاه خاصی دارد و این نگاه را می‌توان چه در قرآن و چه در سنت پیامبر(ص) به وضوح مشاهده کرد...
روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .
No image

تاریخ‌ اجتماعى‌ شیعیان‌ ایران‌ و عراق‌ در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ (قسمت دوم-قسمت پایانی)

خبرگزاری فارس: نویسنده‌ در این‌ مقاله‌ بر مبناى‌همین‌ رویکرد سعى‌ مى‌کند تا وضعیت‌ اجتماعى‌ و سبک‌ زندگى‌ شیعیان‌ را در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ بررسى‌ نماید.بر این‌ اساس‌، در ابتدا عوامل‌ مؤثر در شکل‌گیرى‌ تاریخ‌ اجتماعى‌؛ نظیر نژاد، مذهب‌، وضعیت‌ جغرافیایى‌ و...،بررسى‌ مى‌گردد...
Powered by TayaCMS