دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله سیّد حسین کوه کمری

No image
تدریس آیت الله سیّد حسین کوه کمری

حوزه درسى سیّد

ایشان در زمان استادش شیخ انصارى کُرسى تدریس بزرگى برپا کرد و به علت وسعت اطلاعات و خبرویت در تدریس فقه و اصول مشهور گردید. و معروف است که نزدیک به هفتصد و یا هشتصد [27] نفر از فضلا در درسش حاضر مى شدند، ولى به جهت احترام به شیخ درسش را مقدمه درس استاد قرار داده بود. اهتمام و جدیت عجیبى در درس و بحث داشت و کلاس درس را به ندرت تعطیل مى کرد.

اعتمادالسلطنة در خصوص تدریس بعد از شیخ ایشان مى نویسد:

آقاى سیّد حسین کوه کمرى، علاّمه ی اقران و محقق دوران بود. در میان تلامذه ی بزرگ شیخ الطائفه مرتضى انصارى، عدیل حجت الاسلام میرزاى شیرازى بود. بعد از وفات مشارالیه مجلس درس او در نجف اعتبار به هم رسانید و در اصول و فقه، اسلوبى سلیس و مشیى با اقتصاد داشت. به همین جهت شاگردان وى از سایر مجتهدان بیش تر است. [28]

اسامى برخى از شاگردان فاضل او چنین است:

1 ـ ابوالفضائل سیّد عزیزالدین زنجانى (پدر بزرگ آیت الله سیّد عزالدین زنجانى) [29]

2 ـ سیّد ابراهیم دامغانى [30]

3 ـ سیّد احمد دماوندى [31]

4 ـ سیّد جعفر قزوینى [32]

5 ـ سیّد حسن علوى سبزوارى [33]

6 ـ سیّد حسن کاشانى [34]

7 ـ سیّد حسین آل طالقانى [35]

8 ـ سیّد زکریا قزوینى [36]

9 ـ سیّد صالح مجتهد اردبیلى [37]

10 ـ سیّد عبدالکریم لاهیجى [38]

11 ـ سیّد عبدالله بهبهانى [39]

12 ـ سیّد عبدالمجید گروسى، [40]

13 ـ سیّد على ایروانى [41]

14 ـ سیّد على جزائرى شوشترى [42]

15 ـ سیّد فتّاح سرابى [43]

16 ـ سیّد محمّدتقى طالقانى [44]

17 ـ سیّد محمّدتقى طباطبایى تبریزى [45]

18 ـ سیّد محمّدجواد آقامیرى دزفولى [46]

19 ـ سیّد محمّد شریف تقوى شیرازى [47]

20 ـ سیّد مرتضى موسوى خلخالى [48]

21 ـ شهید میرزا ابراهیم دُنبُلى خویى، [49]

22 ـ شیخ احمد تفرشى نجفى [50]

23 ـ شیخ اسماعیل برغانى [51]

24 ـ شیخ حسین جواهرى [52]

25 ـ شیخ حیدرعلى فروشانى اصفهانى [53]

26 ـ شیخ دخیل حچامى [54]

27 ـ شیخ عبدالرزاق انصارى دزفولى ، [55]

28 ـ شیخ عبدالصمد دیزجى زنجانى ، [56]

29 ـ شیخ عبدالهادى مازندرانى [57]

30 ـ شیخ على تبریزى [58]

31 ـ شیخ على جواهرى بعلاوى [59]

32 ـ شیخ على منتفکى [60]

33 ـ شیخ محمّدباقر دماوندى [61]

34 ـ شیخ محمّد سن ممقانى [62]

35 ـ شیخ محمّدحسین قائنى [63]

36 ـ شیخ محمّدحسین قمشه اى کبیر [64]

37 ـ شیخ محمّدصادق نراقى [65]

38 ـ شیخ محمّدصالح استرآبادى [66]

39 ـ شیخ محمّد طه نجف تبریزى [67]

40 ـ شیخ محمّد على خونسارى نجفى [68]

41 ـ شیخ میرزا محمّد همدانى جولانى [69]

42 ـ ملاّ ابوطالب خویى [70]

43 ـ ملاّ احمد ترشیزى [71]

44 ـ ملاّ احمد شبسترى [72]

45 ـ ملاّ احمد کوزه کنانى تبریزى [73]

46 ـ ملاّ احمد مراغى [74]

47 ـ ملاّ على دماوندى [75]

48 ـ ملاّ على علیارى تبریزى [76]

49 ـ ملاّ محمّد فاضل شربیانى [77]

50 ـ میرزا ابوطالب زنجانى [78]

51 ـ میرزا ابوطالب زنجانى تهرانى [79]

52 ـ میرزا جواد مجتهد تبریزى [80]

53 ـ میرزا حبیب الله هاشمى خویى [81]

54 ـ میرزا حسن مجتهد تبریزى [82]

55 ـ میرزا حیدرعلى علیارى تبریزى، [83]

56 ـ میرزا موسى تبریزى [84]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

No image

سید حسین کوه کمری

جدیدترین ها در این موضوع

معرفت نفس طریق معرفت ربّ

معرفت نفس طریق معرفت ربّ

معرفت نفس طریق معرفت ربّ است که از سیّد انبیا و هم از سیّد اوصیا _صلوات اللّه علیهما_ مأثور است:
نعمت بیداری

نعمت بیداری

برادرم! نعمت بیداری، روزی هر بی سر و پا نمی‌شود، و این پیک کوی وفا با هر دلی آشنا نمی‌گردد، و هر مشامی این نسیم صبا را بویا نمی‌شود، و هر زبانی به ذکر آن گویا نمی‌گردد....
اعتقاد به خالق و مخلوق

اعتقاد به خالق و مخلوق

کسی که به خالق و مخلوق متیقن و معتقد باشد، و با انبیا و اوصیا – صلوات اللّه علیهم – جمیعا مرتبط و معتقد باشد، و توسل اعتقادی و عملی به آنها داشته باشد،
تعلیم مجهولات بشرط عمل بمعلومات

تعلیم مجهولات بشرط عمل بمعلومات

آقایانی که طالب مواعظ هستند از ایشان سئوال می‌شود: آیا به مواعظی که تا حال شنیده‌اید عمل کرده‌اید یا نه،
عمل به معلومات

عمل به معلومات

آنچه می‌دانید عمل کنید، و در آنچه نمی‌دانید احتیاط کنید تا روشن شود.

پر بازدیدترین ها

No image

چگونگی جهاد با نفس

تقویت معنویت و روحانیت درونی

تقویت معنویت و روحانیت درونی

و اما (به جهت)تقویت روحانیت ( استاد علامه شعرانی می‌فرمودند)‌ : اولا دائما باید همّ و حزن قلبى به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد.
اعراب القلوب

اعراب القلوب

حضرت امام علیه السّلام مى‌فرماید که: اعراب دلها چهار نوع است، رفع و فتح و جرّ و وقف، تشبیه کرده است حالات دل مؤمن را به حالات است، نام حالات کلمه را که انواع اربعه مذکوره است، براى حالات قلب، استعمال نموده
دعای شروع نماز

دعای شروع نماز

ابو حامد غزالی می گوید : «اما دعای شروع نماز که آغاز ان با این جمله است : «وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض حنیفا مسلما»
Powered by TayaCMS