دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بر سر دو راهی‌ها چه می‌کنيد؟

No image
بر سر دو راهی‌ها چه می‌کنيد؟

زهرا اجلال

«و إِن تُطِعْ أكْثر من فِي الأرْضِ يضِلُّوك عن سبِيلِ‌الله إِن يتّبِعُون إِلاّ الظّنّ وإِنْ هُمْ إِلاّ يخْرُصُون (116 /انعام)». با رسيدن كارت دعوتي از طرف يكي از دوستان به يك ‌ميهماني دعوت شده بودم... از شكل و شمايل و تجملات كارت معلوم بود چه‌قدر براي تداركات و ظواهر ميهماني هزينه كرده‌اند. روز موعود فرا رسيد و من هم آماده براي حضور در ميهماني... تا دم در مجلس رسيدم ديدم بله... از همون ‌ميهماني‌هايي است كه هميشه مي‌ترسيدم بر سر دو راهي در شركت كردن در آن و شركت نكردنش بمانم... چند دقيقه‌اي مكث كردم... گفتم برمي‌گردم... در كشاكش با خودم بودم كه يك دفعه يكي از دوستانم كه خيلي هم با او رودر بايستي داشتم و خيلي خودش را تافته جدا بافته مي‌دانست رسيد... تا منو ديد گفت بالاخره بزرگ شدي و تو اين مجالس راهت دادن... بالاخره از انزوا دراومدي و لبخند تمسخرآميزي به من زد و گفت: چرا وايسادي بيا بريم تو ديگه... منم كه مي‌خواستم جلوي حداقل اين يك مورد كم نيارم با اعتماد به نفس بالا گفتم باشه بريم... و داخل رفتم و با صحنه‌هايي كه تا به آن روز فقط شنيده بودم، رو‌به‌رو شدم... همه نوع گناهي مهيا بود... اسراف و تجملات و ريخت و پاش كه ديگر گناه كوچكش بود... با صداي مادرم براي نماز صبح بلند شدم... صورتم پر از عرق شده بود... خداي من... خواب بود... يك لحظه سر جايم نشستم و با خودم مرور كردم... چه شرايط سختي... چه دو راهي پيچيده‌اي... مخصوصاً براي من جوان كه نمي‌خواهم جلوي كسي كم بيارم...

چه‌قدر سخت است تنها ماندن...

جرقه‌اي در ذهنم روشن شد... جرقه‌اي كه مي‌تواند تنها دلخوشي در دوراهي‌هاي تاريكي براي تنها ماندن باشد... وإِن تُطِعْ أكْثر من فِي الأرْضِ يضِلُّوك عن سبِيلِ‌الله إِن يتّبِعُون إِلاّ الظّنّ وإِنْ هُمْ إِلاّ يخْرُصُون (116 /انعام) براي رفتن به خيلي از جاها و همراه شدن با اكثريتي كه معلوم نيست عاقبت با آنها بودن چه خواهد بود؛ از جشن تولد، جشن نامزدي، عروسي و ميهماني‌هاي شبانه‌اي با شرايط خاص گرفته تا كنسرت‌هاي موسيقي آن‌چناني، اين آيه مي‌تواند راهگشايي براي درماندن در دو راهي رفتن يا ماندن باشد... حواسمان به اين فرمان باشد؛ اگر بيشتر مردم روى زمين را فرمان ‌برى، تو را از دين خدا به بيراهه مى‌برند. در دين خدا و شناخت حق و پايبندى واقعى به ارزش‌ها شمار جمعيت را ملاك و معيار قرار ندهيم. چرا كه ممكن است اكثريت در گمراهي باشند و اقليتى در راه حق و عدالت و حقيقت. اين نكته را اگر عقلاً هم بخواهيم نگاه كنيم، همين پاسخي را خواهيم گرفت كه شرع به ما مي‌دهد. (تفسير نمونه ذيل آيه مورد نظر) با اين توصيفات تا به حال در شرايطي قرار گرفته‌ايد كه بخواهيد با اكثريت گمراهي و تاريكي همراه شويد؟ چه واكنشي از خود نشان داده‌ايد؟ يا اگر در آينده در چنين شرايطي قرار بگيريد عكس‌العمل و تصميمتان را چگونه پيش‌بيني مي‌كنيد؟

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
No image

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʁ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

سیمای رسول خدا از منظر نهج البلاغه

در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می فرماید: خداوند آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و خداوند آنها را عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند.
No image

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
Powered by TayaCMS