دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله احمد جنّتی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله احمد جنّتی

همراه با انقلاب

بى شک آیت الله جنتى را مى توان به عنوان یکى از مهم ترین شخصیت هاى انقلابى دوران اخیر یاد نمود. وى هنگامى که در قم مشغول تحصیل بود، با شرکت در کنفرانس ها و جلسه هایى که علیه رژیم طاغوت برگزار مى شد، حرکت انقلاب اسلامى را تسریع مى بخشید. امضاى وى در اکثر نامه ها و اعلامیه هایى که از طرف انقلابیون و علما صادر مى شد، گویاى این مسئله است. همین حرکت هاى انقلابى وى باعث شد که رژیم طاغوت واکنش نشان دهد. آیت الله جنّتى در این باره مى نویسد:

در جزیره خارک و رفسنجان و قم مورد تهدید، تعقیب و مراقبت بودم و چند نوبت در قم بازداشت شدم. سه نوبت به زندان رفتم دو نوبت در قزل قلعه و یک نوبت در زندان کمیته. مجموعاً حدود سه ماه زندانى شدم که تاریخ دقیق آن را در خاطر ندارم. یک بار مرا در جزیره خارک دستگیر کردند ]و[ براى سه سال به همدان تبعید شدم.[15]

ساواک راجع به یکى از جلسات برگزارى علیه رژیم منحوس پهلوى که آیت الله جنتى نیز از اعضاى آن بوده و در آن حضور داشته است، در گزارشى مبسوط مى نویسد:

در ساعت 21 روز 23 / 12 / 1344، على حجتى کرمانى، جنّتى اصفهانى، ربّانى شیرازى، احمد آذرى و منتظرى اصفهانى، در منزل میرزا على مشکینى جلسه اى تشکیل داده وتصمیماتى به شرح ذیل اتخاذ نموده اند 1. براى مراجعت امام خمینى(قدس سره) اعلامیه هایى در ایّام عید در قم چاپ و در سایر شهرستان ها پخش نمایند. 2. مراجعه دسته جمعى به منزل روحانیون طراز اوّل و تقاضا از آنان جهت اخذ تصمیمات شدیدتر به منظور اعاده امام خمینى به قم. 3. چنانچه این اقدامات مؤثر واقع نگردید، تصمیمات شدیدترى از قبیل تهدید و ارعاب و حتّى ترور گرفته شود.

با توجه به اوامر صادره، مراتب جهت مراقبت هاى لازم و جلوگیرى از هر گونه پیش آمد احتمالى، خواهشمند است دستور فرمایید موزعین هر نوع اعلامیه و تراکت مضرّه دستگیر و نتیجه سریعاً گزارش گردد.[16]

آیت الله شیخ على اکبر مسعودى خمینى متولى آستان حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام)درباره تلاش آیت الله جنتى در مبارزه با رژیم طاغوت مى گوید:

«یک بار آقاى جنّتى در مجمعى حضور داشتند و بنا شد که درباره موضوعى اطلاعیه اى داده شود، در نهایت تنظیم اطلاعیه و رساندن آن به مقصد، به عهده آقاى جنّتى گذاشته شد. ایشان هم متن اوّلیه آن را لاى یک نسخه کتاب مفاتیح الجنان گذاشت و از جلسه بیرون رفت. بنده این صحنه را فراموش نمى کنم که ایشان از کنار کوچه آرام آرام عبور مى کرد و سرش را پایین انداخته بود که کسى به ایشان ظنین نشودمفاتیح الجنان هم زیر بغلش بود و هر کس ایشان را مى دید، خیال مى کرد براى دعا خواندن به حرم مى رود».[17]

على جنتى نیز ضمن یادآورى آن دوران پرخاطره درباره نقش پدرش در پیروزى انقلاب اسلامى مى گوید:

«به یاد دارم همراه پدرم از مدرسه فیضیه داخل صحن شدیم. در همین زمان، یکى دو نفر از مأمورین ساواک پدرم را دستگیر کردند و سوار یک ماشین کردند و او را با خود بردند. مدت ها از ایشان خبر نداشتیم تا این که سرانجام بعد از جست و جوى بسیار متوجه شدیم که در زندان قزل قلعه هستند...[18]. پس از صد روز، پدرم را به اتّفاق آقاى مروارید و یک نفر دیگر آزاد کردند.[19]

تبلیغ

آیت الله جنّتى همراه با دیگر روحانیون قم براى تبلیغ و افشاى جنایات رژیم منحوس پهلوى به نقاط مختلف کشور و به ویژه تهران سفر مى کرد.

در یکى از گزارش هاى ساواک به تبلیغات وسیع وى در جهت براندازى طاغوت اشاره شده است:

12 / 6 / 48

موضوع: شیخ احمد جنتى، فرزند هاشم

شغل: واعظ

نامبرده بالا که از روحانیون ناراحت اصفهان معرفى گردیده، در تاریخ 30 / 3 / 48 به تهران آمده و با محمّدرضا سعیدى از عناصر ناراحت و مخالف مقیم تهران ملاقات نموده است. ملاحظات جهت اطّلاع و مراقبت از وى و اعلام نتیجه.[20]

تبعید

آیت الله جنتى و دیگر انقلابیون، بى اعتنا به هشدارهاى عوامل ساواک، براى رسیدن به هدف اسلامى شان مبارزه را ادامه دادند تا این که رژیم مجبور شد وى و دیگر مبارزین را دستگیر و به نقاط مختلف کشور تبعید کند.

وى ابتدا براى مدّت کوتاهى به تهران تبعید شد. در نامه اداره ساواک آمده است.

از ساواک قم به مدیریت کل اداره سوم

در اجراى اوامر تلفنى از بخش 312 آن اداره کل، بدین وسیله 5 نفر افراد مشروحه زیر جهت اعزام به مرکز در تاریخ 22 / 2 / 51 تحویل پاسداران اعزامى به سرپرستى آقاى اسماعیل قزوینىگردیدند.

محمّدمهدى ربّانى، شیخ محمّد یزدى، احمد جنّتى لادانى، محمّدعلى گرامى، شیخ احمد بیگدلى.

رییس ساواک قم، مهران [21]

پس از بازگشت به تهران و ادامه فعالیّت هاى ضد طاغوت، این مجاهد خستگى ناپذیر به همدان تبعید گردید. در گزارش ساواک آمده است:

به وزارت دادگسترى 1 / 6 / 52

از ساواک، کمسیون امنیت اجتماعى

افرادى که لیست آنان به پیوست ایفاد مى گردد، از روحانیون و عناصر اخلال گر و ناراحت شهرستان قم هستند که فعالیّت هایى در جهت ایجاد تشنّج و تحریک مردم به شورش و بلوا داشته اند که طبق کمیسیون امنیت اجتماعى مورخه 22 / 5 / 52 شهرستان قم، به سه سال اقامت اجبارى در مناطق مختلف کشور محکوم شده اند. مراتب جهت استحضار اعلام مى گردد.

ارتشبد نصیرى.

1. عبدالرحیم ربّانى شیرازى، چابهار.

2. حسینعلى منتظرى، طبس گلشن.

3. احمد جنّتى، اسدآباد همدان.

4. محمّدعلى گرامى، بم.

5. حسن صانعى، مشکین شهر.

6. احمد آذرى، برازجان.

7. خزعلى، بندر گناوه.

8. محمّد جعفرى گیلانى، نى ریز.[22]

به این ترتیب، آیت الله جنّتى به مدت سه سال در شهرستان اسدآباد در تبعید به سر برد. در ادامه مبارزات، آیت الله جنتى، طى نامه اى به اقامت اجبارى سه ساله در شهرستان فردوس محکوم شد.[23]

آیت الله جنتى در برابر ظلم و ستم رژیم پهلوى لحظه اى آرام و قرار نگرفت و در این راه پافشارى نمود. وى در برابر حکم اعدام عدّه اى از انقلابیون نیز ساکت ننشست و همراه با طلاّب مبارز دیگر به تحریک علما پرداخت تا آنان در مقابل حرکت رژیم پهلوى موضع گیرى کنند.

گزارش اداره ساواک:

برابر اعلام تلفنى ابهرى روز 20 / 2 / 51 چند تن از طلاّب افراطى مقیم قم به منازل آیات شریعتمدارى و گلپایگانى و نجفى مرعشى مراجعه و از آیات مذکور تقاضا مى نمایند به عنوان اعتراض به احکام صادره اداره دادرسى در مورد معدومین و محکومین سازمان آزادى بخش ایران وابسته به جمعیّت به اصطلاح نهضت آزادى از روز یک شنبه کلاس هاى درس حوزه علمیه قم را تعطیل نمایند که آیت الله شریعتمدارى با این امر مخالفت، ولى آیت الله گلپایگانى در این زمینه پاسخ مساعدى به آنان داده است. مضافاً به این که همفکران طلاّب مذکور به همین منظور در نظر دارند در تهران به آیت الله خوانسارى نیز مراجعه نمایند. به ساواک قم اعلام گردید سریعاً محرّکین امر را شناسایى و دستگیر که برابر اعلام ساواک مذکور، روز جارى چهار نفر از طلاّب محرک به شرح زیر دستگیر مى گردند. مهدى ربانى املشى، شیخ محمّدعلى گرامى، شیخ محمّد یزدى، احمد جنتى لاوانى.[24]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

می گردم و می گردم و می گردم ; چرا گشت ارشاد ۲ چنین سرگردان است؟

نقدهای بسیاری از آشفتگی و عدم انسجام فیلم گشت 2 سخن گفته اند. شوخی های پراکنده با پس زمینه اشارات جنسی و سیاسی و نداشتن پیرنگی واحد بسیاری را ازرده است( از جمله در نقدی که در همین سایت منتشر شده است؛ منقار کج مرغ انجیر خوار یا نقد سایت سلام سینما؛ فیلم گشت 2, ملغمه ای از لودگی با چاشنی اعتراض اجتماعی) خصوصاً مطالعه کامنت هایی که توسط کاربران عادی که از تجربه تماشای فیلم می گویند عموما اعتراض به بی برنامگی فیلم است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
Powered by TayaCMS