دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نگاهي به رويکرد تطبيقي در آثار شهيد مطهري(ره)

نگاهي به رويکرد تطبيقي در آثار شهيد مطهري(ره)
نگاهي به رويکرد تطبيقي در آثار شهيد مطهري(ره)

ميثم رستمي

روزنامه کيهان

تاريخ انتشار: پنج شنبه 2 آذر ماه

 آن‌گاه که ايده‌اي ناپاک از اشجار خبيثه و تفکري مسموم به مقابله با مکتبي حق و تفکري پيراسته از انحراف برخاسته، و با صف‌آرايي و رجزخواني آماده نبرد مي‌شود، کمتر به مبارزه منصفانه روي مي‌آورد و بيشتر مايل به مبارزه در فضايي غبارآلود است؛ فضايي که در آن ديده‌ها از کار بيفتد و گفته‌هاي ارباب بصيرت با ديد کوته‌نظران هماهنگ نيفتد تا بدين‌گونه کوته‌نظران از ديدن آنچه حقيقت است، قاصر آيند و اهل بصيرت از افهام آنچه مي‌بينند، ضائق.

در اين ميان ابتکار عمل در جبهه حق را عالمان عامل دورانديش در اختيار مي‌گيرند؛ آنان که خورشيد عالم انديشه‌اند و غبارشکن فضاي آلوده؛ به يمن «خشيت‌الله» گذر از «لايخشون احدا» نموده، تيرگي‌ها را کنار زده، انديشه ناپاک را با استدلال‌هاي متين و سخنان وزين به محاصره در آورده و حجت را بر اهل ريب و شک تمام مي‌نمايند.

بي‌شک استاد شهيد مطهري را مي‌توان يکي از سردمداران جبهه حق در مبارزه انديشه‌اي با باطل به حساب آورد. رويکرد تطبيقي و مقارنه‌اي استاد مطهري نمايان‌تر از آن است که نياز به معرفي داشته باشد؛ و اين يکي از خصيصه‌هاي اساسي استاد در معرفي و دفاع از اسلام و ابطال افکار منحرف بوده است. نويسنده در اين نوشتار به تبيين رويکرد تطبيقي در آثار شهيد مطهري(ره) پرداخته است.

اهميت رويکرد تطبيقي

همان‌طور که برتري يک ورزشکار در ميدان مبارزه بيشتر از زماني که به تنهايي مشغول تمرين است، نمايان مي‌گردد، استعلاي اسلام و حقانيت آن نيز در هنگام مقايسه با ساير مکاتب بيشتر از زماني که اين معارف ناب دور از مقايسه تبيين مي‌شود، متجلي مي‌گردد. شهيد مطهري در اين باره گفته‌اند. با مقايسه اسلام با مکتب‌هاي ديگر است که ارزش اين مکتب آنچنان که بايد و شايد روشن مي‌شود.» (مجموعه آثار: 322/23)

علاوه بر فايده پيش گفته، رويکرد تطبيقي بهترين روش در مبارزه با تفکرات التقاطي و قرائت‌هاي منحرف از اسلام است. در زمان استاد که برخي کوته‌فکران، جاهلانه و يا مغرضانه انديشه‌هاي ناب اسلامي را با انديشه‌هاي مارکسيستي درمي‌آميختند، ايشان با مقارنه بين اين دو تفکر، انحراف راه التقاط و زاويه آن از اسلام را به روشني تبيين نمودند. به همين دليل  سراسر کتاب‌ها و سخنراني‌هاي شهيد مطهري پر از تبيين و نقد مکتب مارکسيسم است؛ نمونه واضح آن «کتاب علل گرايش به ماديگري» است که عليه گروه موسوم به «مجاهدين خلق» و افکار التقاطي آنها به رشته تحرير درآمد و استاد سرانجام شربت شهادت را به خاطر همين مبارزه نوشيد.

رويکرد تطبيقي در جذب مخاطب خصوصاً جوانان نيز موفق‌تر بوده و دل‌هاي زيادي را آماده شنيدن سخن حق مي‌کند و اضطراب ناشي از جهل به ديگر سخن‌ها را براي افکار فرامرز رو زائل مي‌کند. به همين خاطر است که جوانان زيادي مجذوب سخنان استاد شده و در جلسات ايشان حاضر مي‌شدند. (براي نمونه همين کتاب «علل گرايش به ماديگري» حاصل مکتوب نمودن دو سخنراني استاد در جمع جوانان مشتاق بوده است.»

آيت‌الله مطهري در اين رويکرد از دو عنصر مهم بهره برده‌اند که در موفقيت ايشان سهم به سزايي داشته است:

اول: معادل انگاري واژگان

از ديرزمان تاکنون همواره از قدرت الفاظ در تقويت حق و باطل استفاده شده است. اما اين تقويت، گاهي «به حق» و درست است و گاهي «به باطل» و به ناحق. نمونه تقويت صحيح حق با الفاظ آن است که محتواي درست و حق در قالب الفاظي دلنشين، روشن و به دور از کژتابي درآيند و با مرزبندي شفاف از محتواي باطل عرضه گردند. نمونه تقويت به ناحق باطل نيز آنجاست که باطل، کمبود محتواي خود را با شيريني و لطافت الفاظ بپوشاند و يا الفاظي را که در جبهه حق به خدمت درآمده‌اند، براي تزوير افکار عموم، در ترويج خويش به عاريه گيرد.

خطر سوءاستفاده از الفاظ آن قدر اهميت دارد که خداوند متعال در قرآن، آيه‌اي مختص به همين موضوع نازل کرده و مسلمانان را از گفتن کلمه «راعنا» به پيامبر(ص) منع نموده و به جاي آن کلمه «انظرنا» را پيشنهاد داده است. دليل اين تغيير لفظي، جلوگيري از سوء استفاده يهود از لفظ «راعنا» بوده است. (رجوع به آيه 104 سوره مبارکه بقره و تفاسير آن).

بديهي است که افکار باطل اگر به صورت عريان و خالي از زيبايي‌هاي خارج از محتوا عرضه شود، توان هماوردي با افکار حق را نخواهد داشت و به زودي عرصه نبرد را ترک خواهد کرد و طرفداران معدودي خواهد داشت. لذا همواره از قدرت الفاظ و تزيين فريبنده محتوا بهره خواهند برد و عرصه را براي حق دشوار خواهند نمود؛ کاري که سوفيست‌هاي زمان سقراط کرده‌اند و همان کار به شيوه‌اي ديگر در عصر جديد صورت مي‌گيرد.

اما اين تزيين در عصر استاد (و همچنان در عصر ما) چگونه بوده (و هست)؟

يکي از روش‌هاي متداول تزوير لفظي در عصر ما، استفاده از زبان علمي براي ترويج مکاتب باطل مي‌باشد. از آنجا که امروزه زبان علمي بسياري از علوم- از جمله علوم انساني- زبان بيگانه است، افکار شوم و منحرف، در قالب همين زبان علمي عرضه شده و سپس با همين قالب به نبرد داخلي با انديشه‌هاي حق مي‌آيند، انديشه‌هاي حقي که به دليل قدمت طولاني و اصالتي که در خود مي‌ديدند، در لباسي ساده و بي‌آلايش و غالباً بومي قرار گرفتند و نيازي به لباس جديد نمي‌ديدند و هرگز چنين زمانه‌اي را تصور نمي‌کردند!!! در چنين مبارزه‌اي افکار ظاهربين، فريب آرايش ظاهري اين افکار را خورده و محتواي دروني آن را نيز متجدد و علمي و متکامل مي‌پندارند.

وظيفه مدافعان حريم حق

وظيفه مدافعان حريم حق در رويکرد تطبيقي در چنين فضائي دو چيز است:

اول: در عرصه رقابت داخلي، بايد محتواي تفکرات باطل را از الفاظ داراي ژست علمي تخليه نموده و در قالب الفاظي ساده و بي‌آلايش بريزند تا لباس حق و باطل هم تراز شود و جذابيت دروغين الفاظ باعث چربش جانب باطل نگردد. سپس به مقايسه عادلانه بين آن دو روي آورند.

دوم: در عرصه خارجي و تعامل بين تمدن‌ها و مکاتب نيز بايد محتواي حق و صحيح را در قالب الفاظ علمي و متعارف جامعه جهاني ريخته تا حق و باطل در وضعيتي مشابه به هماوردي درآيند. اينجاست که روشنفکران داخلي متأثر از زبان علمي و روشنفکران خارجي حقيقت‌جو، توان ترجيح بين تفکرات حق و باطل را خواهند يافت.

شهيد مظلوم مطهري، در هر دو وظيفه، خصوصاً وظيفه اول، به خوبي ايفاي نقش نمودند. ايشان، براي سطوح مختلف مردم، مکاتب و افکار گوناگون را از زبان علمي استخراج کرده و در قالب الفاظي آشنا و بومي ريختند و فرصت مقايسه بين اين افکار و افکار صحيح رايج بين مردم را- که غالباً در قالب همين الفاظ ساده و بومي بوده- فراهم آوردند. بدين ترتيب فضاي تعقل بين اقشار مختلف فراگير شد و بسياري از آنان از سحر مجذوبيت‌هاي ظاهري افکار خارج شدند.

نمونه‌اي از اين معادل‌سازي و استخراج  محتوا را مي‌توان در تبيين مکتب مارکسيسم توسط استاد ديد. نظريه مارکس که اقتصاد را عامل اساسي تحول جامعه و حرکت از اشتراک اوليه به اشتراک کماليه مي‌داند، اينچنين در کلمات استاد به دور از جذابيت‌هاي کاذب عرضه مي‌شود:

«... از نظر پيروان آن مکتب‌ها همه تجليات روحي و فکري و ذوقي و عاطفي بشر، انعکاسي از نيازهاي مادي و روابط اقتصادي است؛ همه شئون، رو بنا است و چيزي که زيربنا است اقتصاد و شئون اقتصادي است؛ خصوصيات فکري و ذوقي و عاطفي و هنري هر کس را در موضع‌گيري خاص طبقاتي او بايد جستجو کرد. اگر سعدي گفته است؛ «مايه عيش آدمي شکم است» از نظر اين گروه، نه تنها مايه عيش، بلکه مايه فکر و احساس و عاطفه و ذوق و بالاخره آنچه مقدس ناميده مي‌شود نيز شکم است، همه راهها به شکم منتهي مي‌شود.» (مجموعه آثار: 62/1)

از طرفي ايشان محتواي ناب اسلام را از منابع آن استخراج کرده و آنها را در قالبي هم وزن ساير نظريه‌هاي برون ديني به مقابله مي‌گذارند. براي مثال ايشان در بيان علت حرمت رباي قرضي- به طوري که بتوان از آن دفاع حقوقي نمود و نه فقط به عنوان يک تعبد از آن دفاع کرد- نظريه‌اي دقيق را ابراز نموده‌اند که حاصل دقت نظر ايشان در کتب فقهي است. برخي در توجيه حرمت رباي قرضي از نظريه مارکس بهره جستند و علت حرمت را در اين ديدند که آنچه در اسلام ايجاد سود مي‌کند، کار است و چون در قرض دادن کاري از سوي قرض‌دهنده صورت نگرفته و تنها سرمايه از جانب اوست، لذا ربا حرام گشته است. اما استاد نظري ديگر دارد و از آنجا که ماهيت قرض، تمليک پول به قرض‌گيرنده است، لذا اخذ سود توسط قرض‌دهنده از پولي که ملک قرض گيرنده است، توجيه حقوقي ندارد و ظلم محسوب مي‌شود. (مجموعه آثار: 310/20)

اين برداشت شهيد از تعريف قرض در کلمات فقها که آن را «تمليک در مقابل عوض» خوانده‌اند، برمي‌آيد که نشان از دقت نظر شهيد و استفاده به جاي ايشان از مباحث فقهي در تبيين نظريه‌هاي حقوقي به زباني که قابل فهم براي دنياست، مي‌باشد.

دوم: استمداد از شواهد عيني و تجربي

ملموس کردن حقانيت حق و بطلان باطل براي مردم، اثر بسزائي در پذيرش حق و رد باطل دارد. در بسياري از موارد مي‌توان از وقايع عيني و شواهد تجربي براي ملموس کردن «حق» استمداد نمود. گزاره‌هاي باطل را نيز مي‌توان در بسياري موارد با رجوع به مصاديق خارجي و تجربه‌هاي عيني ابطال کرد.

بدين گونه مردم مشاهده مي‌کنند که در زندگي عيني، دلايل پذيرش حق به وفور يافت مي‌شود و اعتماد بيشتري به مدافعان حريم حق کرده و سخنان وي را با اقبال بيشتري مي‌پذيرند. دقيقاً به همين خاطر است که افکار باطل نيز سعي در اتکاء به شواهد تجربي دارند تا بدين‌گونه بتوانند بر طرفداران خود بيفزايند.

استاد شهيد مطهري در راستاي بررسي تطبيقي بين افکار و مکاتب از اين مسئله بهره وافري بردند و با تحقيق و مطالعه کتب، مقالات و روزنامه‌ها شواهد گوناگوني بر صدق مدعايشان و ابطال افکار باطل به دست آوردند.

نمونه‌اي از اين بهره‌گيري را مي‌توان در دفاع استاد از «قانون جواز تعدد زوجات در اسلام» مشاهده کرد. ايشان با مراجعه به آمار و ارقام به اين نتيجه مي‌رسد که در اکثر کشورها تعداد دختران آماده به ازدواج از شمار پسران آماده به ازدواج بيشتر مي‌باشد و به ناچار يا بايد تعداد زيادي از دخترها از حق طبيعي خود محروم مانده و بدون همسر بمانند و يا آلوده به گناه شوند و يا تعدد زوجات جايز باشد.

در پايان ذکر نکته‌اي لازم به نظر مي‌رسد و آن اينکه نکات و ويژگي‌هاي آثار شهيد آيت‌الله مطهري فراتر از آن چيزي است که در اين وجيزه به تحرير درآمده است و هدف اين مقاله اشاره به زوايايي از آثار ايشان بوده است که کمتر مورد بحث و توجه قرار گرفته است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

صحبت از رویکردی است که رسانه ملی، و در نتیجه مخاطبان این رسانه نسبت به این سریال تاریخی، و سریال های تاریخی مشابه دارند. رویکردی که با سریال تاریخی، به مانند تاریخ، و نه فقط تاریخ، بلکه به مثابه واقعیت برخورد می کند. انگار مخاطبان سریال، پخش مستقیم قیام مختار را از شبکه یک تماشا می کنند!
Powered by TayaCMS