دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برگزاری همایش بین‌المللی مولا‌نا شناسی

No image
برگزاری همایش بین‌المللی مولا‌نا شناسی به گزارش "ایسکانیوز" ،علی اصغر شعردوست دبیر کل جشنواره شمس تبریزی و ‌همایش علمی- بین‌المللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا در نخستین روز از ‌این جشنواره با بیان این مطلب گفت: مولانا خلاصه فرهنگ ایرانی- اسلامی ماست. ‌در فرهنگ این سرزمین کمتر کسی وجود دارد که این اندازه مورد توجه باشد. حضور مولانا در زندگی جمعی مردمان مشرق زمین حضوری پررنگ ‌است.‌وی افزود: از اشعار و داستان‌های مولانا بهره می‌بریم و شیوه‌های خاص طریقتی را ‌بر مبنای فکر مولانا پایه‌ریزی می‌کنیم. خوشنویسان، اشعار مولانا را کتابت و ‌تذهیب‌کاران آن را تزیین می‌کنند.‌شعردوست یادآورشد: برای مولانا در جهان معاصر تاکنون کارهای زیادی انجام شده ‌است. اما آنچه که انجام شده به اندازه کافی نیست.‌دبیر کل این همایش ادامه داد: در ردیف همایش‌های بزرگداشت سال مولانا براساس ‌اعلام یونسکو برای سال 2007 میلادی به عنوان سال مولانا تاکنون برنامه‌های ‌بسیاری در جهان انجام شده است. ایران نیز برنامه‌های گسترده‌ای را طراحی کرد که ‌بخشی از آن در طول هفته جاری در کشور جریان دارد که روز یکشنبه با سخنرانی ‌رئیس جمهور گشایش یافت.‌شعردوست با بیان اینکه "مولانا بدون شمس و شمس بدون تبریز نمی‌شود " گفت: از 36 کشور حدود 80 نفر مولوی شناس، محقق، استاد و اندیشمند که بر پایه ‌مرتبه علمی‌شان دعوت شده‌اند در این همایش حضور دارند. همچنین همگی این افراد ‌در مورد مولانا صاحب اثر هستند و نیز اساتید فرهیخته‌ای از دانشگاه‌های کشور در این ‌همایش حضور دارند.‌ در خاتمه این مراسم، شعردوست با ذکر یادی از دکتر قیصر امین‌پور درباره وی گفت: من معتقدم ‌که وجوه بزرگی از چهره وی بعد از وفاتش بیشتر معلوم خواهد شد.‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

مسئله آقای فرهادی چیست؟ او به اخلاق سنتی باور ندارد. بارها این را گفته است که اخلاق در جامعه معاصر معنا و مساله تازه ای می‌یابد. او اخلاق سنتی را نقد می‌کند و اخلاق مدرن را هم به چالش می‌کشد.
No image

ارزش هایی که فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا...
آشوبی برای هیچ

آشوبی برای هیچ

آشوب، هفتمین و آخرین فیلم کاظم راست گفتار روایت زندگی جوان شهرستانی‌ای است که رو به تهران می‌آورد تا شاید موفقیت را در تهران در آغوش کشد؛ داستانی که کمابیش در طول تاریخ معاصر بسیار تکرار شده است و همواره یکی از داستان‌های مکرر در بین سینماگران یا داستان‌نویسان ما بوده است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
Powered by TayaCMS