دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حقوق و مزایای مستخدمین

No image
حقوق و مزایای مستخدمین

حقوق و مزایای مستخدمین، مستخدم، حقوق بازنشستگی، حقوق از كار افتادگی، نظام هماهنگ پرداخت

نویسنده : شعبانعلی جباری

در مقابل تکالیف و مسئولیت‌هایی که بر طبق قانون بر عهدۀ مستخدمین دولت می‌باشد، حقوق و مزایایی نیز به‌موجب قانون برای آن‌ها معین و مقرر شده است. و هیچ گونه وجهی خارج از قوانین و مقررات قابل پرداخت نخواهد بود.

مهم‌ترین مزایایی که قانون برای مستخدمین در نظر گرفته است، عبارتند از:

1) حقوق ماهانه و فوق‌العاده‌های شغل؛

2) تغییر گروه و افزایش سالانه حقوق؛

3) خدمات درمانی و امکانات رفاهی؛

4) حقوق بازنشستگی؛

5) حقوق وظیفه از کارافتادگی؛

6) حقوق وظیفۀ وارث.

1) حقوق ماهانه:

پیش از تصویب قانون نظام هماهنگ پرداخت، مصوب 1370، پرداخت حقوق ثابت ماهانه مستخدمین رسمی به‌موجب ماده 32 قانون استخدام کشوری، بر اساس جدولی بنام جدول حقوق صورت می‌گرفت. طبق ماده 1قانون نظام هماهنگ پرداخت، حقوق مبنای مستخدمین رسمی برابر است با حاصلضرب ضریب حقوق موضوع ماده 33 قانون مذکور در عدد مبنای گروه مربوط.

بدین توضیح که در جدول حقوق، گروه‌هائی پیش‌بینی شده است و برای هر گروه یک عدد مبنا تخصیص داده شده است و برابر هر گروه یک ضریب حقوق تعیین شده است که با ضرب عدد مبنا در آن ضریب، حقوق ماهانه مستخدم معین می‌شود. طبق تبصرۀ 1 قانون نظام هماهنگ پرداخت، گروه‌های ورودی مستخدمین مشمول این قانون، با در نظر گرفتن مقاطع تحصیلی آنان و نوع و حساسیت شغل، اهمیت وظائف، میزان مسئولیت‌ها و بر حسب رشته‌های مختلف شغلی در یکی از 11 گروه جدول موضوع ماده 1 تخصیص می‌یابند.

فوق‌العاده‌های شغل:

مستخدمین دولت علاوه بر حقوق ثابت ماهانه از فوق‌العاده شغل که میزان و شرایط آن در مواد 9-4 قانون نظام هماهنگ پرداخت آمده است، برخوردار هستند.

2) تغییر گروه و افزایش سالانه حقوق:

تغییر گروه مستخدم یک امر سازمانی است و مبتنی بر نیاز سازمان است. تغییر گروه زمانی صورت می‌گیرد که در گروه جدید، پست سازمانی خالی شود و اداره بخواهد مستخدم واجدشرایطی را بر آن پست بگمارد. تغییر گروه ممکن است با ارتقای گروه باشد و یا با تنزّل گروه.

افزایش حقوق، قبلاً با ترفیع پایه بود ولی طبق ماده 2 قانون نظام هماهنگ پرداخت، با در نظر گرفتن خدمت قابل قبول افزایش حقوق صورت می‌گیرد: (ضریب افزایش سنواتی +1) حقوق سال قبل= حقوق هر سال

و ضریب افزایش سنواتی بر اساس ارزشیابی شاغلین به میزان 3و4و5 درصد خواهد بود.

3) خدمات درمانی و امکانات رفاهی:

مستخدمین رسمی علاوه بر حقوق ماهیانه، از خدمات درمانی و بیمه و امکانات رفاهی برخوردار خواهند بود که بخشی از نیازهای درمانی شاغلین، توسط دولت پرداخت می‌شود.

4) حقوق بازنشستگی:

مستمری ثابتی است که در برابر خدمات گذشتۀ مستخدم بازنشسته به طور مادام‌العمر به وی پرداخت می‌شود. میزان حقوق بازنشستگی طبق قانون عبارت است از: معدل حقوق و تفاوت تطبیق حقوق و فوق‌العاده شغل مستخدم در سه سال آخر خدمت.

5) حقوق وظیفه از کارافتادگی:

مستمری ثابتی است که در صورت از کارافتادگی و یا نقص عضو مستخدم به او پرداخت می‌شود و میزان آن بر اساس این‌که حادثه ناشی از کار باشد یا غیر از کار، متفاوت خواهد بود.

6) حقوق وظیفه وارث:

مستمری ثابتی است که در صورت فوت مستخدم به وارث وی پرداخت می‌شود؛ و میزان آن بر اساس این‌که فوت ناشی از کار بوده یا نه، و این‌که مستخدم به حد بازنشستگی رسیده باشد یا نه، متفاوت خواهد بود.

حقوق بازنشستگی و وظیفه‌ای که به بازنشستگان یا به بازماندگان آن‌ها پرداخت می‌شود، وجوه رایگان و بلاعوض نیست؛ بلکه، مستمری‌های مزبور در حقیقت وجوهی است که مطابق قانون، در مدت خدمت کارمندان به عنوان کسور از حقوق و مقرری آن‌ها برداشت، و برای زمان پیری و بازنشستگی و حقوق وظیفه درصندوق مخصوصی پس‌انداز می‌شود.

مقاله

نویسنده شعبانعلی جباری
جایگاه در درختواره حقوق عمومی - حقوق اداری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
Powered by TayaCMS