دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مبارزه با فرقه های انحرافی توسط آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی

No image
مبارزه با فرقه های انحرافی توسط آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی

تبلیغ: معظم له همواره به کارهاى تبلیغى اهمیّت مى داد و در طول اقامت در اردبیل کارهاى تبلیغى را تعطیل نکرد. گاهى در منابر سخنرانى مى کرد و زمانى بعد از نماز مغرب و عشاء و تشکیل جلسات سیّار هفتگى در منازل اشخاص به تفسیر قرآن مى پرداخت و از این طریق کار هدایت و رهبرى دینى را ساماندهى مى کرد.

تألیف کتاب جمال ابهى: شهرستان اردبیل از سابق به چند دلیل مورد علاقه بهائیان بوده است:

الف: یکى از هیجده پیروان نخست على محمد باب (ملاّ یوسف اردبیلى) معرفى شده است. این نام براى اهالى اردبیل شناخته شده نیست، ولى در کتابهاى تاریخ بهائیان آمده است. البته روستایى در نزدیکى اردبیل به نام روستاى ملاّیوسف وجود دارد که به گمان بعضى از بهائیان، این روستا منسوب به همان ملاّیوسف مذکور در کتب بهائیان است و به همین دلیل آنان این روستا را مکان مقدس و متبرکى مى دانند.

ب: مردى به نام امین العلماء در حدود سال 1338ق در اردبیل مى زیست که در میان مردم مشهور به بهایى بود. در ماه رمضان شخصى او را در حال روزه خوارى دید و از او پرسید چرا به طور علنى روزه مى خورى؟ او در جواب گفته بود امروز 21 رمضان است روزى که على را کشته اند و دستگاه خدا به هم ریخته است و کسى به کسى نیست. تو هم اگر روزه ات را بخورى اشکالى ندارد. آن مرد عصبانى شد و با چاقو او را کشت. بهائیان او را یکى از شهداى بهائیت مى دانند.

ج: بهائیان دو یا سه خانه وقفى در اردبیل داشتند که به طور پنهانى یکى از آنها را به کتابخانه بهائیت تبدیل کرده بودند.

د: برخى از مأموران دولتى شهرستان اردبیل بهایى بودند.

این عوامل باعث شده بود مبلغان بهایى خصوصاً در فصل تابستان که هواى شهرستان اردبیل بسیار مطلوب است، رفت و آمد زیادى به آن شهر داشته باشند و جوانان و دانش آموزان را جذب تشکیلات فریبنده خود کنند. مردم و جوانان غیور اردبیل با مراجعه به آیت الله اردبیلى خواستار پاسخ قاطع به شبهات آنان شدند. جوانان به دستور ایشان یادداشت مى کردند و او پاسخهاى مناسب را ارائه مى کرد. ایشان توسط فردى به نام انصارى ـ از اعضاى بهائیت ـ به منابع اصلى بهائیت دست یافت و در نهایت کتابى به نام «جمال ابهى» را تألیف کرد که ده هزار نسخه چاپ و منتشر شد.[17]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال پریا | عاشقانه ای با لایه های پنهان

سریال های تلویزیونی در نگاه مدیریتی و سیاست گذاری، ظرفیت هایی مناسبی برای نهادینه کردن مفاهیم و آموزش هایی در سطح جامعه هستند که این آموزش ها می توانند هم وجه رفتاری و هم وجه مفهومی داشته باشند.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
عصبانی نیستم؛ خسته ام | نگاهی به فیلم لانتوری

عصبانی نیستم؛ خسته ام | نگاهی به فیلم لانتوری

اکران، قبل از آنکه ابزاری برای بازگرداندن سرمایه مادی یک فیلم باشد معیار و سنجه ای برای برآورد فیلمساز از بازخورد اثرش در بستر جامعه است.
Powered by TayaCMS