دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن

در اين کتاب، کارکرد دین در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی و تحلیل شده است و بیان شده که دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست، بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.
کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن
کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن

نویسنده کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن در این نوشتار کارکرد دین را در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی کرده و با تحلیل این موضوع بیان می دارد دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.

پس از پیروزی انقلاب ایران، با توجه به اینکه دین به عنوان یک نهاد قوی، وارد حوزه کلان فعالیت های سیاسی و اجتماعی شد و اداره حکومت و اجتماع را برعهده گرفت و صدور انقلاب را هم سرلوحه آرمان های خود قرار داد، مسأله کار آمد بودن دین در اداره ابعاد مختلف جامعه و قدرت و توانایی آن در ایجاد تحول و تکامل همه جانبه، جایگاه خاصی در مباحث نظری و کاربردی پیدا کرد. در باب ضرورت بررسی در مبادی نظری و کاربردی این نظریه باید گفت که چنین رهیافتی در تحلیل برخی پژوهشگران درباره دین و نهاد ها و مناسک دینی به چشم می خورد.

نویسنده در این نوشتار کارکرد دین را در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی کرده و با تحلیل این موضوع بیان می‌دارد دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.

نوشتار حاضر در قالب یک مقدمه و چهار فصل و یک خاتمه سامان یافته است.

در مقدمه این تحقیق به بیان مسأله و مدعیات تحقیق، اهمیت و پیشینه انجام تحقیق، شیوه انجام تحقیق پرداخته شده است. فصل اول حاوی مباحث تعریف (دین)، (کارکرد)، (ساخت) و (نظام) به مثابه نظام مفهومی این نوشتار است. فصل دوم به بیان ویژگی های ساختاری و معنایی یا نمادی جامعه سنتی و مدرن اختصاص یافته است. فصل سوم حاوی بیان کارکردهای دین در جامعه سنتی در سه سطح فردی، نهادی و جامعه به مثابه نظام است. در فصل چهارم به بررسی کارکردهای دین در جامعه مدرن در همان سه سطح پرداخته شده است. درخاتمه به جمع بندی و نتیجه گیری پرداخته شده است.

در بخشی از تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی آمده است: «انسان در دنیای مادی با انواع دردها، سختی ها مانند مرگ، شرور و رنج های طبیعی مواجه است که هیچ راه چاره و فراری از آنها فرا روی بشریت گشوده نیست.

این مسایل باعث می شود سؤالات اساسی و بنیادین نسبت به فلسفه زیستن؛ یعنی مبدأ، حال و غایت در اذهان انسان ها شکل بگیرد؛ در صورت مدلل و موجه نشدن این سختی ها و گرفتاری ها در سایه پاسخ گویی دقیق به پرسش های بنیادین، زندگی برای انسان بی معنی و نامعقول و جهان هستی به یک عالم بیهوده و بی معنی مبدل خواهد شد.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جامعه برتر

کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

جنایت بی مکافات ; نگاهی به فیلم پل خواب

در حین تماشای فیلم پل خواب، ساخته آقای براهنی، از برخی پلانها و نماهای دل انگیز و دقیق فیلم به ذوق آمدم.. بر حسب عادت گوشی همراهم، عنوان پل خواب را در گوگل جستجو کردم. چرا باید این فیلم با این نماهای درخشان و بازی های خوب چنین ناشناخته باشد. در همان اولین جستجو، مطلبی از ویکی پدیا آمد که اشاره می کرد این فیلم برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
Powered by TayaCMS