دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب پاسخ به سوالات و شبهات قرآنی (1): ناسازگای در قرآن، توهم یا واقعیت؟!

کتاب ناسازگاری در قرآن توهم و یا واقعیت، به نقد بخشی از شبهات مطرح شده از سوی دشمنان اسلام درباره این معجزه الهی، پرداخته است.
کتاب پاسخ به سوالات و شبهات قرآنی ʁ): ناسازگای در قرآن، توهم یا واقعیت؟!
کتاب پاسخ به سوالات و شبهات قرآنی (1): ناسازگای در قرآن، توهم یا واقعیت؟!

این نوشتار به مجموعه شبهاتی که در برخی از پایگاه‌های اینترنتی ضد دین مطرح شده است، پاسخ می‌دهد که شامل دو دسته اشکال بر قرآن است: الف: ناسازگاری آیات قرآن با یکدیگر، ب: ناسازگاری آیات قرآن با واقعیت خارجی و یا دستاوردهای علمی.

این کتاب در 42 بخش تهیه شده است که در هر قسمت ابتدا به توضیح و تبیین شبهه پرداخته شده و سپس پاسخ اجمالی و تفصیلی به آن ارائه شده است.

برخی بخش های کتاب عبارت است از: معبود مشرکان الله یا خدایی دیگر، الله دور یا نزدیک، مقتضای رحمت خدا هدایت یا ضلالت، فرزند داشتن الله ممکن یا ناممکن، نگاهبان انسان خدا یا فرشتگان، عامل مصیبت‌های انسان خویش یا خدا یا شیطان، خلقت جن و انس برای عبادت یا جهنم، مصیبت‌های انسان مطابق با عدل یا منافی با آن، عیسی مسیح جهنمی یا بهشتی و اعتقاد به اسلام اکراهی یا اختیاری.

در بخشی از این کتاب با عنوان برخورد قرآن با فرهنگ زمانه خود به تبیین انکاری، اثباتی و اصلاحی قرآن در برخورد با فرهنگ عصر خویش، پرداخته شده است و به برخی انحرافات اخلاقی و اعتقادی مردم در زمان نزول قرآن مطرح شده است.

همچنین در این کتاب نظر قرآن درباره ماده اولیه خلقت انسان را با علم روز تطبیق کرده و به این شبهه که آفرینش انسان از خاک است یا آب، یا گل پخته، یا نطفه و خون بسته، پاسخ داده شده است.

یکی از دیگر موضوعات مطرح شده در این کتاب بررسی خلقت هفت آسمان و هفت زمین است که همانندی آسمان و زمین در تعداد و شناور شدن آنها در فضا را تشریح کرده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

ای کاش قضاوتی در کار بود ؛ نقدی بر فروشنده فرهادی و نگاه او به اخلاق

مسئله آقای فرهادی چیست؟ او به اخلاق سنتی باور ندارد. بارها این را گفته است که اخلاق در جامعه معاصر معنا و مساله تازه ای می‌یابد. او اخلاق سنتی را نقد می‌کند و اخلاق مدرن را هم به چالش می‌کشد.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
Powered by TayaCMS