دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله احمد جنّتی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله احمد جنّتی

همراه با انقلاب

بى شک آیت الله جنتى را مى توان به عنوان یکى از مهم ترین شخصیت هاى انقلابى دوران اخیر یاد نمود. وى هنگامى که در قم مشغول تحصیل بود، با شرکت در کنفرانس ها و جلسه هایى که علیه رژیم طاغوت برگزار مى شد، حرکت انقلاب اسلامى را تسریع مى بخشید. امضاى وى در اکثر نامه ها و اعلامیه هایى که از طرف انقلابیون و علما صادر مى شد، گویاى این مسئله است. همین حرکت هاى انقلابى وى باعث شد که رژیم طاغوت واکنش نشان دهد. آیت الله جنّتى در این باره مى نویسد:

در جزیره خارک و رفسنجان و قم مورد تهدید، تعقیب و مراقبت بودم و چند نوبت در قم بازداشت شدم. سه نوبت به زندان رفتم دو نوبت در قزل قلعه و یک نوبت در زندان کمیته. مجموعاً حدود سه ماه زندانى شدم که تاریخ دقیق آن را در خاطر ندارم. یک بار مرا در جزیره خارک دستگیر کردند ]و[ براى سه سال به همدان تبعید شدم.[15]

ساواک راجع به یکى از جلسات برگزارى علیه رژیم منحوس پهلوى که آیت الله جنتى نیز از اعضاى آن بوده و در آن حضور داشته است، در گزارشى مبسوط مى نویسد:

در ساعت 21 روز 23 / 12 / 1344، على حجتى کرمانى، جنّتى اصفهانى، ربّانى شیرازى، احمد آذرى و منتظرى اصفهانى، در منزل میرزا على مشکینى جلسه اى تشکیل داده وتصمیماتى به شرح ذیل اتخاذ نموده اند 1. براى مراجعت امام خمینى(قدس سره) اعلامیه هایى در ایّام عید در قم چاپ و در سایر شهرستان ها پخش نمایند. 2. مراجعه دسته جمعى به منزل روحانیون طراز اوّل و تقاضا از آنان جهت اخذ تصمیمات شدیدتر به منظور اعاده امام خمینى به قم. 3. چنانچه این اقدامات مؤثر واقع نگردید، تصمیمات شدیدترى از قبیل تهدید و ارعاب و حتّى ترور گرفته شود.

با توجه به اوامر صادره، مراتب جهت مراقبت هاى لازم و جلوگیرى از هر گونه پیش آمد احتمالى، خواهشمند است دستور فرمایید موزعین هر نوع اعلامیه و تراکت مضرّه دستگیر و نتیجه سریعاً گزارش گردد.[16]

آیت الله شیخ على اکبر مسعودى خمینى متولى آستان حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام)درباره تلاش آیت الله جنتى در مبارزه با رژیم طاغوت مى گوید:

«یک بار آقاى جنّتى در مجمعى حضور داشتند و بنا شد که درباره موضوعى اطلاعیه اى داده شود، در نهایت تنظیم اطلاعیه و رساندن آن به مقصد، به عهده آقاى جنّتى گذاشته شد. ایشان هم متن اوّلیه آن را لاى یک نسخه کتاب مفاتیح الجنان گذاشت و از جلسه بیرون رفت. بنده این صحنه را فراموش نمى کنم که ایشان از کنار کوچه آرام آرام عبور مى کرد و سرش را پایین انداخته بود که کسى به ایشان ظنین نشودمفاتیح الجنان هم زیر بغلش بود و هر کس ایشان را مى دید، خیال مى کرد براى دعا خواندن به حرم مى رود».[17]

على جنتى نیز ضمن یادآورى آن دوران پرخاطره درباره نقش پدرش در پیروزى انقلاب اسلامى مى گوید:

«به یاد دارم همراه پدرم از مدرسه فیضیه داخل صحن شدیم. در همین زمان، یکى دو نفر از مأمورین ساواک پدرم را دستگیر کردند و سوار یک ماشین کردند و او را با خود بردند. مدت ها از ایشان خبر نداشتیم تا این که سرانجام بعد از جست و جوى بسیار متوجه شدیم که در زندان قزل قلعه هستند...[18]. پس از صد روز، پدرم را به اتّفاق آقاى مروارید و یک نفر دیگر آزاد کردند.[19]

تبلیغ

آیت الله جنّتى همراه با دیگر روحانیون قم براى تبلیغ و افشاى جنایات رژیم منحوس پهلوى به نقاط مختلف کشور و به ویژه تهران سفر مى کرد.

در یکى از گزارش هاى ساواک به تبلیغات وسیع وى در جهت براندازى طاغوت اشاره شده است:

12 / 6 / 48

موضوع: شیخ احمد جنتى، فرزند هاشم

شغل: واعظ

نامبرده بالا که از روحانیون ناراحت اصفهان معرفى گردیده، در تاریخ 30 / 3 / 48 به تهران آمده و با محمّدرضا سعیدى از عناصر ناراحت و مخالف مقیم تهران ملاقات نموده است. ملاحظات جهت اطّلاع و مراقبت از وى و اعلام نتیجه.[20]

تبعید

آیت الله جنتى و دیگر انقلابیون، بى اعتنا به هشدارهاى عوامل ساواک، براى رسیدن به هدف اسلامى شان مبارزه را ادامه دادند تا این که رژیم مجبور شد وى و دیگر مبارزین را دستگیر و به نقاط مختلف کشور تبعید کند.

وى ابتدا براى مدّت کوتاهى به تهران تبعید شد. در نامه اداره ساواک آمده است.

از ساواک قم به مدیریت کل اداره سوم

در اجراى اوامر تلفنى از بخش 312 آن اداره کل، بدین وسیله 5 نفر افراد مشروحه زیر جهت اعزام به مرکز در تاریخ 22 / 2 / 51 تحویل پاسداران اعزامى به سرپرستى آقاى اسماعیل قزوینىگردیدند.

محمّدمهدى ربّانى، شیخ محمّد یزدى، احمد جنّتى لادانى، محمّدعلى گرامى، شیخ احمد بیگدلى.

رییس ساواک قم، مهران [21]

پس از بازگشت به تهران و ادامه فعالیّت هاى ضد طاغوت، این مجاهد خستگى ناپذیر به همدان تبعید گردید. در گزارش ساواک آمده است:

به وزارت دادگسترى 1 / 6 / 52

از ساواک، کمسیون امنیت اجتماعى

افرادى که لیست آنان به پیوست ایفاد مى گردد، از روحانیون و عناصر اخلال گر و ناراحت شهرستان قم هستند که فعالیّت هایى در جهت ایجاد تشنّج و تحریک مردم به شورش و بلوا داشته اند که طبق کمیسیون امنیت اجتماعى مورخه 22 / 5 / 52 شهرستان قم، به سه سال اقامت اجبارى در مناطق مختلف کشور محکوم شده اند. مراتب جهت استحضار اعلام مى گردد.

ارتشبد نصیرى.

1. عبدالرحیم ربّانى شیرازى، چابهار.

2. حسینعلى منتظرى، طبس گلشن.

3. احمد جنّتى، اسدآباد همدان.

4. محمّدعلى گرامى، بم.

5. حسن صانعى، مشکین شهر.

6. احمد آذرى، برازجان.

7. خزعلى، بندر گناوه.

8. محمّد جعفرى گیلانى، نى ریز.[22]

به این ترتیب، آیت الله جنّتى به مدت سه سال در شهرستان اسدآباد در تبعید به سر برد. در ادامه مبارزات، آیت الله جنتى، طى نامه اى به اقامت اجبارى سه ساله در شهرستان فردوس محکوم شد.[23]

آیت الله جنتى در برابر ظلم و ستم رژیم پهلوى لحظه اى آرام و قرار نگرفت و در این راه پافشارى نمود. وى در برابر حکم اعدام عدّه اى از انقلابیون نیز ساکت ننشست و همراه با طلاّب مبارز دیگر به تحریک علما پرداخت تا آنان در مقابل حرکت رژیم پهلوى موضع گیرى کنند.

گزارش اداره ساواک:

برابر اعلام تلفنى ابهرى روز 20 / 2 / 51 چند تن از طلاّب افراطى مقیم قم به منازل آیات شریعتمدارى و گلپایگانى و نجفى مرعشى مراجعه و از آیات مذکور تقاضا مى نمایند به عنوان اعتراض به احکام صادره اداره دادرسى در مورد معدومین و محکومین سازمان آزادى بخش ایران وابسته به جمعیّت به اصطلاح نهضت آزادى از روز یک شنبه کلاس هاى درس حوزه علمیه قم را تعطیل نمایند که آیت الله شریعتمدارى با این امر مخالفت، ولى آیت الله گلپایگانى در این زمینه پاسخ مساعدى به آنان داده است. مضافاً به این که همفکران طلاّب مذکور به همین منظور در نظر دارند در تهران به آیت الله خوانسارى نیز مراجعه نمایند. به ساواک قم اعلام گردید سریعاً محرّکین امر را شناسایى و دستگیر که برابر اعلام ساواک مذکور، روز جارى چهار نفر از طلاّب محرک به شرح زیر دستگیر مى گردند. مهدى ربانى املشى، شیخ محمّدعلى گرامى، شیخ محمّد یزدى، احمد جنتى لاوانى.[24]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

بررسی تطبیقی دوران امامت امام حسن مجتبی و امام حسین(عليهم السلام)

در مطالعه تاريخ و شرايط زماني سالهاي بعد از شهادت امير المؤمنين عليه السلام می توان دریافت که گرچه عدۀکثيري از کوفيان و اهل عراق آن زمان، با امام مجتبی (ع)، خلف صالح امام علی عليه السلام بيعت کردند، اما شرايط خاص و ویژه ای در کوفه حاکم بود.
No image

حلم وبردباری امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام دو تا صفت داشته که خیلی بروز داشتند. یکی حلم و برد باری و یکی هم حسن خلق بود. انشاالله یک ذره از حلم حضرت به ما عنایت کنند. آقا پای منبر خطیب شامی نشستند خطیب به آقا اهانت می کرد اما آقا این جا مامور به تحمل است.
No image

بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام

تجسم حلم امیرالمؤمنین تجسم حسن زهرای مرضیه تجسم حیا اباعبدالله و تصویر و تجسم و تمثیل عقل و خرد و اندیشه امام مجتبی علیه السلام است.
No image

مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام

هر وقت کسی خدا را فراموش کرد خدا برایش یک شیطان را مسلط می کند.شیطان تاریکی و بدی است. یاد خداهم نور و جمع کل خوبی ها است. هر چه قدر که نور باشد تاریکی از بین میرود.

پر بازدیدترین ها

No image

حلم و بردباری در سيره اخلاقي ائمه معصومين

هدف تمامي اديان و پيامبران الهي و ائمه معصومین علیهم السلام تربیت آدمی و دعوت به فضائل اخلاقی میباشد. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه اي برخوردارند چنانکه اخلاق يکي از غايات مهم بعثت است که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) آن را بيان فرموده است.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهي هر چند اجمالي به آيات و رواياتي كه در مورد فرزند وارد شده، مي توان به نگرش عميق اسلام درباره فرزند و جايگاهش در انديشه اسلامي پي برد. فرزندان نعمت هاي الهي نزد والدين اند، هم مي توان آنها را بر انجام اعمال ناشايست و خلاف فطرت الهي شان به خاك ذلّت و پستي نشاند.
No image

مقام و منزلت پیامبر صلی الله

از چیزهایی که ما را به دوستی خدا و مقام محبت خدا می رساند مداومت بر ذکر صلوات شریف است. در میان مستحبات یکی از بهترین اعمال مستحب این ذکر شریف، خصوصاً در مدینه در محضر پیامبر خدا و اهل بیت هست.
No image

اخلاق اجتماعی پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم

رسالت اصلی رهبران و انبیاء الهی حضور در متن جامعه است و یکی از ضرورت های اخلاق مسلمانی، مردم داری می باشد. بي شك در وسع اين مقاله نمي گنجد كه به تمام جوانب اخلاق كريمانه ي اجتماعي آن حضرت اشاره نماييم.
Powered by TayaCMS