دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال الامام علی النقی (علیه‌السلام):«مَنْ هانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ»

«کسی که خود را پست شمارد، از شرّ او در امان مباش»
No image
قال الامام علی النقی (علیه‌السلام):«مَنْ هانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ» امام هادی و مبارزه با افراط

امام هادی و مبارزه با افراط


تمامی ائمّه(علیه السلام) و شیعیان آنها، برخوردی روشن و در عین حال قاطع با افراط و تفریطها داشته و از کسانی که در باره اهل بیت غلوّ میکرده و آنها را به مقام خدایی میرساندند، به شدّت بیزاری میجستند.
امام هادی فرموده است:

کفر بر چهار بنیاد استوار یافته است: فسق، غلوّ، شکّ و شبهه.

ائمه(علیهم السلام) همواره پافشاری داشتند که هیچ گونه رابطه و پیوند میان ایشان و سران غُلات افراط‌گر وجود ندارد و اِعلام میداشتند که این سران، بر ایشان دروغ میبندند.
غالیان، احادیث را خود وضع میکردند و آنها را در میان گفته های امامان وارد میکردند.
جعل حدیث و نسبت دادن آن به ائمّه، از یک سو باعث فراهم آمدن یاران و پیروانی برای آنها میشد و از سوی دیگر کمکشان میکرد تا در ویران کردن شرع و مشوّه کردن آن موفّق تر باشند و همین ویژگی در تبلیغات غالیان، از همه نمایان‌تر بود.

برای همین بود که ائمّه(علیهم السلام) همواره سعی میکردند این جنبه‌ها را افشا کرده و نظر خود را در باره اهل غلوّ پخش کنند و روایات خویش را بشناسانند.
بر اثر برخورد حضرت امام صادق(علیه السلام) با غالیان، مدتّی فعّالیّت آنها فروکش کرد، ولی آنان در زمان امام هادی(علیه السلام) دوباره پا گرفتند.
به نظر میرسد که آنان، محیط را در دوره امام هادی برای از سرگیری و علنی ساختن تلاشهای خود مناسب دیدند و این دعوت آنها، در میان دشمنان اسلام با استقبال روبه رو شد.
از جمله غالیان حسن بن محمّد معروف به ابن بابا و محمّد بن نُصَیْر و فارس بن حاتم قزوینی است که امام هادی آنها را لعنت کرد و یاران خود و مسلمانان را از توطئه ها و نیرنگ هایشان برحذر داشت.
محمّد بن نصیر قائل به تناسخ و غلوّ دربارهآن حضرت گردید و خود به عنوان فرستاده او، حرام‌ها را حلال مینمود! امام هادی(علیه السلام) نیز طی نوشته‌ای به یاران خود، مسلمانان را از وی برحذر داشتند.


منابع:
پیشوایی، مهدی: سیره پیشوایان، انتشارات توحید، قم ، 1374 ش.
الحسنی، هاشم معروف: زندگی دوازه امام، ترجمه محمّد رخشنده، نشر امیرکبیر، تهران.
شوشتری، قاضی نور الدیّن: احقاق الحقّ، مکتبة آیت الله نجفی مرعشی، قم .
عطاردی، عزیز الله: مسند الام الهادی، کنگره جهانی امام رضا(علیه السلام).
 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

علائم ظهور

متن سخنرانی علائم ظهور در موضوع ویژگی های انتظار و عصر ظهور در این بخش قرار دارد.
No image

تجلی ولایت الهی در عصر ظهور

در این متن به تجلی ولایت الهی در عصر ظهور با موضوع ویژگی های انتظار و عصر ظهور پرداخته شده است.
No image

بررسی ولادت امام زمان(عج)

در این بخش متن سخنرانی با عنوان بررسی ولادت امام زمان(عج) در موضوع ویژگی های انتظار و عصر ظهور آورده شده است.
No image

اعتقاد به امام زمان از نگاه شیعه و سنی

متن سخنرانی اعتقاد به امام زمان از نگاه شیعه و سنی در موضوع ویژگی های انتظار و عصر ظهور در این بخش قرار دارد.
No image

اصول فرهنگ انتظار

متن سخنرانی اصول فرهنگ انتظار در موضوع ویژگی های انتظار و عصر ظهور در این بخش قرار دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

از نهضت حسینی تا جامعه مهدوی (4) هدایت

متن سخنرانی از نهضت حسینی تا جامعه مهدوی (4) هدایت در موضوع ویژگی های انتظار و عصر ظهور در این بخش قرار دارد.
No image

تجلی ولایت الهی در عصر ظهور

در این متن به تجلی ولایت الهی در عصر ظهور با موضوع ویژگی های انتظار و عصر ظهور پرداخته شده است.
No image

از نهضت حسینی تا جامعه مهدوی (7) عدم تسلط شیطان

در این بخش متن سخنرانی با عنوان از نهضت حسینی تا جامعه مهدوی (7) عدم تسلط شیطان در موضوع ویژگی های انتظار و عصر ظهور آورده شده است.
No image

از نهضت حسینی تا جامعه مهدوی (6) حُسن عاقبت

در این بخش متن سخنرانی با عنوان از نهضت حسینی تا جامعه مهدوی (6) حُسن عاقبت در موضوع ویژگی های انتظار و عصر ظهور آورده شده است.
No image

از نهضت حسینی تا جامعه مهدوی (9) صراط مستقیم

در این متن به از نهضت حسینی تا جامعه مهدوی (9) صراط مستقیم با موضوع ویژگی های انتظار و عصر ظهور پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS