دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دو کتاب درباره دین و رسانه منتشر می‌شود

No image
دو کتاب درباره دین و رسانه منتشر می‌شود
دو کتاب درباره دین و رسانه منتشر می‌شود
 به گزارش خبرگزاری فارس، نگاه دینی به پدیده‌های مختلف یکی از دغدغه‌های بشر بوده است. در حوزه رسانه نیز سال‌هاست متفکرین غربی به غور و تفحص درباره هم‌نشینی و تضادهای آموزه‌های دین و فن‌آوری و ماهیت رسانه پرداخته‌اند که این تلاش فکری آن‌ها در قالب همایش‌ها و مکتوبات به اهالی فکر عرضه می‌شود.
همزمان با دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه، خانه هنر و اندیشه وابسته به مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما مستقر در شهر قم بنا بر ماهیت خود و هم‌چنین به عنوان یکی از برگزارکنندگان همایش مذکور، ترجمه و تدوین دو کتاب مهم و با ارزش در حوزه دین و رسانه را در دست تهیه دارد.
کتاب دین در عصر رسانه نوشته استوارت هوور که توسط انتشارات راتلج در سال 2006 منتشر شده، یکی از مهم‌ترین کتب در حوزه مطالعات دین و رسانه است.
وی یکی از مدعوین همایش بین‌المللی دین و رسانه نخست و یکی از شناخته‌شده‌ترین اساتید و پژوهشگران در حوزه مطالعات دین و رسانه است که دارای تالیفات متعددی در این‌باره است؛ پیش از این کتاب دیگر وی با نام بازاندیشی درباره رسانه، دین و فرهنگ به همت انتشارات سروش منتشر شده بود با این تفاوت که آن کتاب بیشتر جنبه گردآوری داشته و کتاب دین در عصر رسانه یکی از مهم‌ترین تالیفات وی به شمار می‌آید.
ترجمه کتاب 366 صفحه‌ای دین در عصر رسانه را علی عامری مهابادی، فتاح محمدی و اسماعیل اسفندیاری بر عهده دارند.
هم‌چنین کتاب دایره‌المعارف دین، ارتباطات و رسانه ویراسته دانیل استوت که توسط انتشارات راتلج به سال 2006 منتشر شده نیز یکی دیگر از کتب در دست ترجمه است.
این کتاب که به همت نویسندگان متعدد و در بیش از 400 صفحه تدوین شده، دربرگیرنده 128 مدخلِ مرتبط با مباحث دین، ارتباطات و رسانه است. برگزیده‌ای از مداخل دایره‌المعارف دین، ارتباطات و رسانه به همت جمعی از مترجمین شناخته شده و کارآشنای ایران در حال گردآوری است.
مجید اخگر، محمد شهبا، محمد نبوی، نیما ملک‌محمدی، فریده حسن‌زاده(مصطفوی)، سیدعبدالله گیویان، امیر احمدی آریان از جمله مترجمان این مجموعه هستند.
گردآوری دو کتاب مذکور را سیدحمیدرضا قادری بر عهده دارد.
بنابر اعلام گردآورنده، کار ترجمه کتاب دین در عصر رسانه به پایان رسیده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و تلاش می‌شود دو کتاب، آبان‌ماه امسال به بازار نشر عرضه شوند.
هم‌چنین کار ترجمه دیگر مداخل دایره‌المعارف دین، ارتباطات و رسانه تا بهار سال 1388 به پایان خواهد رسید که در مجلدات بعدی عرضه خواهند شد.
دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه از 19 تا 21 آبان‌ماه امسال به مدت سه روز در دو شهر تهران و قم برگزار خواهد شد.
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن  در تربيت ديني

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن در تربيت ديني

در پژوهش حاضر، تبيين رسالت فناوري و رسانه‌ها بر تربيت ديني در فرايند جهاني‌شدن مورد بررسي قرارگرفته است. روش انجام این پژوهش، توصيفي و از نوع تحليل اسنادي بوده...
ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد ميرخندان، عضو مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم، دانشجوي دکتري رشتة فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
جهانی شدن و بحران مادری

جهانی شدن و بحران مادری

مقاله حاضر با نگاه نقادانه به روند جهانی‌شدن در حوزۀ مادری، به بررسی سه بعد از ابعاد این روند(موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.

پر بازدیدترین ها

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن  در تربيت ديني

رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه های پست مدرن در تربيت ديني

در پژوهش حاضر، تبيين رسالت فناوري و رسانه‌ها بر تربيت ديني در فرايند جهاني‌شدن مورد بررسي قرارگرفته است. روش انجام این پژوهش، توصيفي و از نوع تحليل اسنادي بوده...
ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد ميرخندان، عضو مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم، دانشجوي دکتري رشتة فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
Powered by TayaCMS