دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله محمد باقر محمودی

No image
تالیفات آیت الله محمد باقر محمودی

آثار علمى

از ویژگى هاى علاّمه محمودى، پرکارى ایشان است. خواب و خوراک و استراحت وى در حد ضرورت است و اوقات دیگر را با تحقیق و تألیف سپرى مى کند. او پس از نماز صبح تا اذان ظهر، یکسره به مطالعه و نوشتن اشتغال دارد و به جز کارهاى ضرورى، مانع دیگرى وى را از تلاش باز نمى دارد. پس از اقامه نماز و صرف ناهار و حدود دو ساعت استراحت، به کار ادامه مى دهد تا هنگام اذان و اداى نماز مغرب. پس از آن نیز تا زمانى که خستگى ایشان را مجبور به ترک کار نماید، این کار ادامه مى یابد و این، روشى است که وى سال ها بر آن مداومت داشته است. محصول این تلاش ها، هزاران صفحه پژوهش است که بخشى از آنها چاپ شده است. استاد، آغاز کار تحقیق و تألیف را چنین بیان مى کند:

«من از همان آغاز، خیلى علاقه مند بودم کتاب هاى خلافى بین شیعه و سنى را مطالعه کنم مثل کتاب احقاق الحق قاضى نورالله که تنها یک جلدش را در اختیار داشتم. در همین کتاب یا کتاب دیگرى، مشاهده کردم ابن تیمیه به اهل بیت(علیهم السلام)، مخصوصاً به عسکریین(علیهما السلام)، جسارت هاى بزرگى کرده است خیلى ناراحت شدم تا جایى که همانند مبارزى که نور چشمى اش را کشته باشند و بگوید تا انتقام نگیرم، آرام نخواهم نشست، این تصمیم را گرفتم که باید زندگى ام را صرف جواب دادن به این متمرّدین کنم و چنین شد که کار پژوهشى را آغاز کردم[28]».

محور همه آثار علاّمه محمودى، اهل بیت (علیهم السلام) است. برخى آثار او درباره سخنان اهل بیت، برخى دیگر در زمینه تاریخ اهل بیت و پاره اى درباره فضایل و مناقب اهل بیت است.

تاکنون 31 عنوان از آثار تألیفى و تصحیحى علاّمه محمودى در 48 جلد منتشر شده است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

Powered by TayaCMS