دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قواعد فقهی و مسائل معاصر در یک کتاب

No image
قواعد فقهی و مسائل معاصر در یک کتاب
انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب کتاب «المسائل العبادیة وبناء الذات» را که به قواعد فقهی و مسائل معاصر می‌پردازد، منتشر می‌کند.
 
به گزارش خبرنگارفارس، این کتاب که اولین اثر از سلسله کتاب "الفقه التقریبی والمقارن" است نوشته عبدالکریم بی‌آزار شیرازی است.              
در این کتاب شرحی بر اثر محمد بن مکی بن محمد العاملی با نام "اللمعة الدمشقیة" آمده‌است. این شرح دربردارنده فقه تقریبی و مقارن و فقه المقاصد است.                                    
مؤلف در این کتاب به مسائل جدید از نگاه فقهای معاصر اضافه نموده‌است و به ذکر قواعد فقهی و آیات الاحکام متعلق به مباحث مختلف مبادرت کرده‌است.                                                   
از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به تفسیر و توضیح مؤلف درباره تهذیب لمعه، مقارنه مذاهب، تقریب مذاهب، اخلاق فقه وادب عبادات ومعاملات اشاره کرد.                                                 
شیرازی همچنین به نقل روایات اهل بیت "ع" از طرق شیعه و اهل سنت که بعضی مشترک وبعضی غیر مشترک اند، اقدام کرده‌است.             
این کتاب با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر می‌شود.     
عبدالکریم بی‌آزار شیرازی در سال 1323 در شیراز متولد شد. مقدمات حوزه‌های دینی را همان‌جا طی کرد و سطوح عالی و دروس خارج را در قم و نجف اشرف گذراند.                                            
از محضر علمای بزرگی چون از حضرت امام خمینی(ره) استفاده کرد و همه بحث‌های مسایل مستحدثه‌ ‌ایشان را به رشته تحریر در آورد.          
در سال 1353 موفق به دریافت گواهی اجتهاد از وزارت علوم و آموزش نائل آمد. وی در سال 1354 رهسپار دانشگاه مک‌‌گیل کانادا شد و در انستیتو مطالعات اسلامی به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ درجه کارشناسی ارشد در تاریخ و تمدن اسلامی شد.                                  
از سال 1361 در دانشگاه‌های ایران تدریس را آغاز کرد و از سال 1362 به عضویت فرهنگی دانشگاه الزهرا در آمد؛ از آغاز تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب از سوی مقام معظم رهبری به عضویت شورای عالی این مجمع در آمد و یک سال معاون امور بین‌المللی این مجمع بود.
 
 
منبع: www.farsnews.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
سرمقاله

سرمقاله

آزادی معنوی

آزادی معنوی

Powered by TayaCMS