دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ماهیت امامت از دیدگاه علامه طباطبایی

No image
ماهیت امامت از دیدگاه علامه طباطبایی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره جدید فصل‌نامه قبسات، نشریه علمی، پژوهشی حوزه فلسفه دین و کلام جدید را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 45 فصلنامه علمی، پژوهشی حوزه فلسفه دین و کلام جدید، قبسات از سوی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی منتشرشد.
نشریه قبسات دارای درجه علمی، ترویجی است وهم اکنون تقاضای اخذ درجه علمی، پژوهشی آن ارایه شده است. هرشماره آن به صورت ویژه نامه در یک موضوع خاص از موضوعات دین‌پژوهی تهیه و چاپ می‌شود. این نشریه به منظورپاسخ‌گویی به پرسش های فکری محققان و دانشوران حوزه و دانشگاه منتشر می‌شود تا ضمن طرح مباحث فکری و فرهنگی مورد نیاز جامعه علمی، روزنه‌ای به نقد و بررسی دیدگاه‌های موجود در فضای دین پژوهی کشور باشد.
دراین شماره از فصل‌نامه قبسات مقاله‌هایی از جمله «امامت در اندیش? اهل نظر مروی به روایات» به قلم احمد بهشتی، «نقش اهل بیت(ع) در حیات جاودانه قرآن» نوشته ابراهیم کلانتری، «عصمت امام از نگاه خرد» به قلم علی ربانی گلپایگانی و « ماهیت امامت از دیدگاه علامه طباطبائی» نوشته قاسم اخوان نبوی به چاپ رسیده است.
در بخشی از این فصل‌نامه آمده است : « هرچند فرقه های اسلامی در مساله نبوت، چندان اختلافی با یکدیگر ندارند، در موضوع امامت، اختلاف آنها گسترده است. برخی به طور کلی امامت را انکار می کنند، ولی بیشترشان نیز ضرورت آن را پذیرفته اند. شیعیان معتقدند امام باید معصوم و منصوب از طرف خدا باشد وامام معصوم و صاحب الزّمان را منشاء معجزات می شمارند».
«امامت علی (ع) و توجیه‌های مخالفان» به قلم محمد حسن قدران ملکی، « امامت و سکولاریسم» به قلم محمد محمدرضایی، «امامت و مؤلفه‌های دموکراسی» به قلم منصور میراحمدی و «تأملی در مکتب فرآیند تکامل» نوشته محمد صفر جبرئیلی از دیگر پژوهش‌های ارایه شده در این شماره ازفصل نامه قبسات است.
فصل‌نامه قبسات به صاحب امتیازی و مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد و سردبیری محمد محمدرضایی هر سه ماه یک‌بار از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می شود.
علاقه‌مندان، اندیشمندان و پژوهشگران می توانند برای تهیه این نشریه با شماره تلفن های 88503341 و88730446 تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی www.qabasat.org مراجعه کنند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS