دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر شیخ عبدالله نعمة درباره قاضی ابوالفتح محمد بن علی کراجی

No image
نظر شیخ عبدالله نعمة درباره قاضی ابوالفتح محمد بن علی کراجی

شیخ عبدالله نعمة:

او از پیشوایان زمان خودش در فقه، کلام، حکمت، طب، فلک و ریاضیات است. بسیارى از دانشمندان او را چنین ستوده اند. علاّمه، شیخ الفقها و المتکلمین، وحید عصره و فرید دهره در فقه، کلام، حکمت و ریاضیات، مصنف در همه این فنون و علوم و متفنن در تصنیف. وى از محضر بسیارى از عالمان بزرگ زمانش، از جمله: شیخ مفید، سیّد مرتضى و سلار بن عبدالعزیز دیلمى، حسین بن عبیدالله واسطى و ابوالحسن بن شاذان قمى، کسب فیض نموده است. مرغزار سبز و پربارش به گونه اى است که پژمردگى و زردى در آن راه ندارد. تألیفات او در ابواب مختلف دانش ها، به قدرى است که کتابخانه بزرگى را تشکیل مى دهد و هر انسانى را بى اختیار دچار حیرت و بهت زدگى مى نماید و گویاى نشاط علمى و اندیشه ژرف و پربار و نیز از سویى دلیل بر تعهد و پاى بندى او در قبال رسالت علمى اوست.

زندگى کراجکى در حال نقل و انتقال در بین شهرهاى: رمله، حلب، دمشق، و سایر شهرها سپرى مى شد. اقامت او در طرابلس طولانى شد و یافعى به خاطر سکونت کراجکى در «خیم» مصر، او را به «خیمى» توصیف کرده است. بسیارى او را «نیزیل الرمله و القاهره» نامیده اند. وى به صور و صیدا نیز سفر کرده است و برخى از کتاب هایش را براى شیعیان آنجا به نگارش درآورده است. تعدادى از آثارش را در طرابلس تألیف کرده است. کتابهاى کراجکى مورد اعتماد مرحوم مجلسىبوده و از منابع بحارالانوار محسوب مى شود زیرا در بحار، از کتاب هاى «النّصوص»، «معدن الجواهر»، «کنزالفوائد»، و «رساله تفضیل امیرالمؤمنین(علیه السلام)» اقتباس شده است.

سیّد بن طاووس نیز در کتاب «فلاح السائل» بر رساله اى که کراجکى براى فرزندش نوشته، اعتماد نموده امّا شهرت کراجکى به واسطه کتاب «کنزالفوائد» است. این کتاب حاوى مسائل دقیقى از علم کلام و مسائل مختلف از قبیل تعدادى از فروض و فقه، اصول، ادبیات، تازه هاى شعر، حدیث، تاریخ و... است.([30])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS