دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

یثربی؛ تعلیقات ناتمام علامه طباطبایی بر بحارالانوار باید کامل شود.

No image
یثربی؛ تعلیقات ناتمام علامه طباطبایی بر بحارالانوار باید کامل شود.
استاد فلسفه اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است نگارش تعلیقات ناتمام‌ علامه طباطبایی بر بحار الانوار باید ادامه پیدا کند چرا که نیاز امروز بیشتر از زمان علامه است.
 
«یحیی یثربی» که امروز به مناسبت سالروز درگذشت علامه طباطبایی با خبرنگار فارس گفت‌وگو می کرد با اشاره به تعلیقات علامه بر بحار الانوار نوشته بیان داشت: این کار، کار بسیار خوبی است اما باید سرآغازی باشد. علامه این کار را به نشانه اعتراض ادامه نداد ولی نسل امروز باید این کار را ادامه دهد ولی خیلی عمیق‌تر عمل کند.                                 
به گفته وی نیاز امروز بیشتر از زمان علامه است. واجب است که علمای ما این کار را ادامه دهند حتی به صورت جدی تر از علامه چون با برداشت‌های ضعیف تشیع را ضعیف خواهیم کرد.                          
وی یاد آور شد: علامه از دو جهت بر نسل معاصر و به خصوص نسل بعداز خود اثر گذاشت. یکی از جهت رویکرد به تفکرات عقلانی بود و دیگری هم توجه به مسائل روز. او با این‌که یک عارف و عابد بود بیشتر چهره‌ عقلانیت را ترجیح می‌داد چون همیشه فلسفه تدریس می‌کرد. او در رویکرد عقلانی به دین تاثیر شایانی بر اذهان دیگران گذاشت. او توجه خاصی نیز به مسائل روز داشت. برای مثال مشکلات جامعه را از نظر تمایلات کمونیستی که در آن زمان خیلی رایج بود مورد کنکاش قرار می‌داد، او به معنای واقعی مرد روزگار خود بود.                                            
وی ادامه داد: شاهدیم که بسیاری از شاگردان او شروع می‌کنند به بزرگ‌ کردن و تقدیس این عارف ربانی. این مشکلی است که همیشه گام های حرکت را کند می‌کند. علامه طباطبایی را در بسیاری از جنبه‌ها باید قدم اول به حساب بیاوریم نه او را قدم آخر فرض کنیم. او در تفسیر و فهم دین رویکرد تازه‌ای داشت اما فقط نیاییم حول محور او بگردیم بلکه این خط را بگیریم و دنباله‌رو او باشیم تا او به یک نهاد تبدیل نشود بلکه بدل به یک حرکت شود  . این نسل اگر بتواند ادامه دهنده راه او باشد خیلی تأثیر بیشتری خواهد داشت. این نسل و نسل بعد باید کار خودشان را بکنند.                  
یثربی تصریح کرد: شاگردان علامه را همه می‌شناسند از میان آن‌هایی که کمابیش با او بودند می‌توان به عزالدین‌حسینی زنجانی، آیت‌الله جوادی آملی، صائنی زنجانی و مصباح یزدی را ذکر کرد. منتهی باید عرض کنم که هرکس حال و هوای خودش را دارد و ما باید شاگردانی را تربیت کنیم که گامی به جلو بگذارند نه شاگردانی که حول محور استاد گشته باشند. شاگرد باید مکمل استاد باشد نه شارح او. در این باره باید در آینده داوری کرد.                                 
این پژوهشگر فلسفه اسلامی خاطر نشان کرد: در محیط ما علامه فرد شاخصی بود و مهمترین نکاتی که از ایشان می‌توان نام برد توجه به عقل و عقلانیت و همچنین بازگشت به خود قرآن و پرهیز از تفسیر به رأی‌های فرقه های مختلف بود. اما این به معنای این نیست که در این دو زمینه کار را به نهایت رساندند. مهم این است که از اولین اشخاصی بودند که این رویکردها را داشت.                                  
وی در پاسخ به این‌که چقدر برای معرفی علامه طباطبایی در سطح جهانی تلاش شده است بیان داشت: ما در معرفی پیغمبر(ص)، علی(ع) و عاشورای حسینی چه کرده‌ایم جز این‌که هنوز مثلاً عاشورا را در حد برنامه‌های محفلی قرون گذشته انجام می‌دهیم. ما اول باید خودمان را بشناسیم و بعد گام برداریم. مدیریت‌ها در این زمینه ضعیف است و گوش شنوایی هم نیست. باید عقلانیت را در جامعه خودمان تکمیل کنیم. جامعه نباید غرق در خرافه شود اما متأسفانه جامعه ما مثل دویست سال گذشته غرق در خرافات شده است. اول باید خودمان را سامان دهیم و بعد از آن مطمئناً حرف آخر را در جامعه جهانی خواهیم زد.
 
منبع: www.farsnews.ir
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
Powered by TayaCMS