مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
اخلاقی
مرثیه
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
اسلام و علم دوستی - پاسخگویى به ادعاهاى مروجان ضدیت اسلام با علم و تعقل
4 مرداد 1386, 0:0
بحث درباره شرایط امکان هم سخنى میان فرهنگها و گفتگوى تمدنها و انتقال علوم یک قوم به قوم دیگر شاید براى اولین باردر تاریخ علم و تفکر و فرهنگ در کتاب “الحروف”ابونصر فارابى آمده است
اسلام و علم دوستی - پاسخگویى به ادعاهاى مروجان ضدیت اسلام با علم و تعقل
یکى از تحولات بزرگ عالم اسلام تاسیس فلسفه اسلامى بود که شاید همه اختلافهاى صاحب نظران کنونى عالم اسلام به آن بازگردد.
فارابى و ابن سینا مقلد صرف افلاطون و ارسطو و افلوطین نبودند بلکه آنان فلسفه یونانى را در افق عالم اسلامى دیدند و تفسیر کردند. سلف بزرگ آنان یعقوب بن اسحاق کندى که آثار مهمى در فلسفه فراهم آورده بود، دین و فلسفه را دو امر جدا از هم مىپنداشت که ابن رشد نیز به مشى او بازگشت و راه فارابى و ابن سینا را ادامه نداد. اما اکنون بر سر ابن سینا و ابن رشد نزاع نکنیم تاثیر علم و فرهنگ اسلامى در تحول اروپا نیز محدود به تاثیر آثار یکى دو دانشمند و فیلسوف نیست. توجه کنیم تا وقتى اقتباس علم محدود به مسائل و مطالب علمى و مواد فلسفى باشد، این تاثیر تحولى پدید نمىآورد. مسلما اروپائیان از ابن رشد و غزالى و ابنسینا و از متکلمان اسلامى (بیشتر از طریق کتاب دلاله الحائرین موسى بن میمون) بسیار چیزها آموخته بودند و این آموختهها در فراهم آمدن نهضت علمى موثر بوداما آنچه اثر اساسى داشت توجه اروپا به روش تحقیق دانشمندان مسلمان بود که این را از همه بهتر راجر بیکن دریافته بود و تعلیم مىکرد.
این مطلب را بسیارى از مورخان در آثار خود تصدیق کردهاند و از میان آنان خصوصا بریفو )Briffault( در کتاب ( The making of Humamityلندن 1921) تاثیر و نفوذ مسلمین در پیدایش علم جدید را به خوبى نشان داده است. اشاره کردم که این تاثیر مىتوانست به دو نحو صورت گیرد یکى اینکه اثر توجه به علوم اسلامى در بینش اروپائیان ظاهر شود و بینش در روش آنان اثرگذارد و دیگر آنکه اروپائیان صرفا اطلاعات و معلومات دانشمندان مسلمان را فرا گرفته باشند. پیداست که بدون فرا گرفتن معلومات تغییر در بینش و روش حاصل نمىشود اما آموزش طوطىوار مسائل هم سودى ندارد زیرا در علم تا از مسائل به مبادى سیر نکنیم صاحب نظر نمىشویم و یک دوره علمى با مبادى و اصول آن شناخته مىشود پس لازم نیست بکوشیم در گذشته تاریخى خود چیزهایى را بجوییم که بیشتر با عالم کنونى مناسبت و قرابت دارد، یعنى بانظر و ارزشهاى عالم کنونى به گذشته نگاه کنیم.تاریخ اسلام گرچه با اخذ علوم از هند و چین و یونان و مصر و ایران و بینالنهرین و ماوراءالنهر قوام یافته است اما چیزى که به همه اجزاى آن تاریخ وحدت بخشیده نور هدایت قرآن بوده است.
مقصود این نیست که اثر قرآن و تعالیم ائمه دین را به دستورالعملهاى صریح محدود کنیم و به ذکر آیات و کلماتى که پیامبر اسلام(ص) و اولیا و ائمه دین در اهمیت و فضیلت علم گفتهاند بپردازیم، چیزى که بسیار مهم است و به آن چندان توجه نشده است زبان قرآن است. زبان قرآن عین زبان احکام خبرى علمى نیست چنان که آن را در زبان انشایى احکام اخلاقى ودینى هم نمىتوان محدود کرد. زبان قرآن، زبان تذکر است واین زبان به اسلام عظمت بخشیده است یعنى بیش از آنچه توصیهها و دستورالعملها موثر افتاده زبان تذکر، روح طلب و علم دوستى را در اسلاف ما پدید آورده و راسخ کرده است. قرآن هرجا به مردمان خطاب مىکند آنها را به تامل فرا مىخواند. حتى در تعلیم اصول دین گاهى براى بیان فروع به جاى بیان صریح حکم به پرسش مىپردازد. فى المثل حضرت یوسف(ع) از دو رفیق زندانى خود مىخواهد که تامل کنند و به خود پاسخ بدهند:یا صاحبى السجن ارباب متفرقون خیر امالله الواحد القهار. این پرسش از نوع مسائلى که معمولا در علم یا در زندگى معمولى پیش مىآید نیست
بلکه پرسشى است که مخاطب قبل از اینکه به آن پاسخ بدهد، پرسش را از آن خود مىیابد واگر جز این باشد نمىتوان به آن پاسخ دهد. قرآن روح مسلمانان را پاک کرد و جانشان را آزاد ساخت و با این طهارت و آزادگى بود که آنها به طلب علم برخاستند. اما وقتى نکث و رکود در تاریخ اسلام پدید آمد، کسانى اسلام را دین مخالف علم و مسلمانان را ناتوان در علمآموزى دانستند و گفتند که اسلام با روح علم و علم دوستى مغایر است. بد نیست بدانیم که این راى از چه زمانى و در کجا پدید آمده است. ظاهرا در آستانه جنگهاى صلیبى به تلویح و گاهى به صراحت اظهار شد که مسلمانان و مخصوصا اعراب روحى خشن و زمخت دارند و مستعد علم آموزى نیستند و به تدریج این پندار علىرغم نظرهاى مثبتى که بعضى از بزرگان فلسفه جدید نسبت به اسلام داشتهاند در همه جاى غرب مسلم انگاشته شد و حتى برخى از دانشمندان و پژوهندگان مسلمان هم آن را پذیرفتند. پاپ اوربان دوم در خطابهاى خطاب به شوالیههاى فرانسوى آنان را با این بیان که شما باید از اعمال قهر و خشونت بر مسیحیان متاسف باشید، به خشونت دعوت کرد والبته براى اینکه اروپا جنگ با مسلمین و اعمال خشونت را آغاز کند مىبایست قهر و خشونت را براى مسیحیانى که درس صلح و سلم آموخته بودند توجیه کند و مناسبترین شیوه این بود که تصویرى از خشونت که خود به آن نیازداشتند فراهم آورده و آن را در برابر آئینه اسلام قراردهند و صورت منعکس شده در آئینه را به اسلام و مسلمانان منسوب کنند. از آن زمان تصویر اسلام با زمختى و قهر و خشونت و رویگردانى از علم همراه شده است و هر ازچندگاهى عدهاى این تصور غلط از اسلام را احیا مىکنند که نمونههایى از این امر را ما مىتوانیم در سخنان پاپ بندیکت شانزدهم پیگیرى کنیم. اکنون زمان آن فرا رسیده است که این سوءتفاهم رفع شود و یکى از اهداف دیالوگ میان تمدنها رفع این قبیل سوءتفاهمهاست.دیالوگ میان تمدنها با گفتگوى میان سیاستمداران ودانشمندان پایان نمىیابد. این گفتگوها از زمانهاى قدیم انجام مىشده است.
دیالوگ میان تمدنها مشروط و موقوف به آمادگى روحى براى رفع کدورتها و پیشداورىها و نزدیک شدن مردمان به یکدیگر و برداشتن حجابها و موانع است و با تحقق این شرایط است که مردمان واقوام مختلف مىتوانند یکدیگر را به درستى بشناسند و به سخن یکدیگر گوش فرا دهند. دیالوگ گفتگو و مذاکره به معنى متداول لفظ نیست بلکه هم سخنى است و در هم سخنى قبل از آنکه زبان گشوده شود، گوش باید باز باشد. آن که گوش باز ندارد و خود را نیازمند شنیدن نمىداند براى گفتن نیزسخنى ندارد. بحث درباره شرایط امکان هم سخنى میان فرهنگها و گفتگوى تمدنها و انتقال علوم یک قوم به قوم دیگر شاید براى اولین باردر تاریخ علم و تفکر و فرهنگ در کتاب “الحروف”ابونصر فارابى آمده است.
کتاب الحروف یکى از مهمترین آثار فلسفى دوره اسلامى است که براى امروزىها نیز متضمن درسهاى بسیار است. بحث در این نیست که هر چه را فارابى گفته است، بپذیریم یا رد کنیم اما به هرحال براى اینکه وارد عالم علم و تحقیق بشویم بایداز نزاعها بگذریم و به جاى اینکه به رد این و آن بپردازیم یا فىالمثل ابن رشد را در مقابل ابن سینا قرار دهیم به هر دو احترام بگذاریم و اگر یکى را اسوه خود مىدانیم قدر دیگرى را انکار نکنیم. اینان و جمع کثیرى از صاحب نظران و دانشمندان و عرفا و شاعران و عالمان دین نمایندگان عالم اسلاماند و در این عالم پرورده شدهاند؛ عالم اسلام با وجود آنان قوام یافته است.
دانشمندانى همچون زکریاى رازی، ابوریحان بیرونى و ابونصر فارابى که البته تعداد کثیرى از این نمونه دانشمندان در عالم اسلامى مىزیستند، بنابر نقل فهرست نویسان بیش از سیصد کتاب نوشتهاند. همچنین در تاریخ علم اسلامى از کتابخانههایى یاد شده است که صدها هزار کتاب داشتهاند. اگر عالم اسلام عالم علم و تحقیق نبود توجه و علاقه به علم چه معنایى داشت و این همه دانشمند و فیلسوف و محقق و ادیب و فقیه و متکلم و عارف و شاعر از کجا آمدهاند و چگونه پرورده شدهاند و به راستى چرا در سرزمینهاى اسلامى در قرون قبل از اسلام تعلق به علم نبود یا ناچیز بود و بعد از نشر اسلام طلب علم قوت گرفت و موجب تحول بزرگى در تحقیق علمى و فلسفى و مودى به تاسیس دوره مهمى در تاریخ علم شد. پیداست که ذکر این مطالب براى صرف مفاخرت نیست، بازگشت به گذشته و اکتفا به علم گذشتگان نیز مورد ندارد. نکته این است که ما در باید نظام علم و تکنولوژى سهیم و شریک شویم و این شرکت در صورتى ممکن است که تکیه گاه محکم واستوارى در تاریخ داشته باشیم و با اعتماد به تفسیر و درک امکانها و توانایىهاى خود و مخصوصا باتذکر به فاصله تاریخى که میان علم جدید و عالم علمى نیاکان ما بهوجود آمده است با تامل و بصیرت به استقرار نظام علم و تکنولوژى اهتمام کنیم. علم بدون تعلق خاطر و پرواهایى که با آن ملازمه دارد به وجود نمىآید واگر هم در وجود اشخاص نشان آن را مىبینیم بدانیم که برقرارى عالم غیر از وجود چند یا چندین دانشمند است. دانشمندان باید در عالم علم زندگى کنند واگر غیر از این باشد دانش ایشان بى اثر و احیانا تباه مىشود.
روزنامه رسالت
اسلام و علم دوستی - پاسخگویى به ادعاهاى مروجان ضدیت اسلام با علم و تعقل
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
اسلام و علم دوستی - پاسخگویى به ادعاهاى مروجان ضدیت اسلام با علم و تعقل
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اسلام
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
منصور دوانیقی و امام صادق (علیهالسّلام)
26 آذر 1386, 0:0
غزوه حنین
پس از آن که پیامبر اکرم(ص) در رمضان سال هشتم قمری، مکه معظمه را فتح کرد و مردم متعصب و سرکش این شهر مقدس را مورد گذشت و بخشش خویش قرار داد و آنان را از کرامت و بزرگواری خویش بهره مند ساخت، اهالی طایف، به ویژه دو قبیله معروف "هوازن" و "ثقیف" به هراس افتاده و مردم این منطقه را بر ضد پیامبر(ص) و مسلمانان تحریک کردند و در نتیجه به همراه لشگری سنگین، که با زنان، فرزندان و چارپایانشان همراه بود، به سوی مکه معظمه حرکت کردند، تا به زعم خویش بر پیامبر(ص) و مسلمانان این شهر مقدس شبیخون زده و کار آنان را یکسره کنند.
19 مهر 1386, 0:0
امام حسن و طلاق زیاد؛ افسانه یا واقعیت
در برخی کتب روائی و تاریخ وارد شده است؛ حضرت امام حسن در طول حیات خود با زنان متعدد ازدواج کرده زود هم طلاق میداد و لذا در برخی روایات از آن حضرت با عنوان «مِطْلاق» یعنی زیاد طلاق دهنده، یاد شده است.
17 مرداد 1386, 0:0
جنگ نهروان
پس از آن که امیرالمؤمنین علىبنابىطالب(ع) در جنگ صفین، با اصرار و درخواست بسیارى از فرماندهان و سپاهیان خود، حکمیت را با اکراه پذیرفت و جنگ میان سپاهیان خود و سپاهیان معاویه را به پایان آورد، گروهى از لشکریان آن حضرت، به پذیرش حکمیت اعتراض کرده و آن را اقدامى غیرمشروع و اهانتآمیز براى خود به حساب آوردند.
15 مهر 1386, 0:0
جنگ احد
قرشیان پس از شکست سختی که از مسلمین در جنگ بدر (سال دوم هجری) خوردند؛ تصمیم گرفتند با تمام قوا و تجهیزات خود به مسلمانان حمله کنند .
2 مهر 1396, 11:28
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS