دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

در کشاکش فانتزی و درام | نقدی بر سریال «آب پریا»

«آب پریا» مجموعه‌ای است که همه دغدغه‌های تکرار شوندۀ سازنده‌اش را در خود جمع کرده و با تمرکز بر فاجعه‌ای به نام خشکسالی، راه علاج را در بیداری آدم‌ها و بازخوانی نقش آن‌ها در تجدید حیات منابعِ دربردارندۀ این منبع حیات جستجو می‌کند.
در کشاکش فانتزی و درام | نقدی بر سریال «آب پریا»
در کشاکش فانتزی و درام | نقدی بر سریال «آب پریا»

مرضیه برومند کار‌هایش را ساده و بی‌تکلف می‌سازد و اثری از افاضات روشنفکری را هم از خود به جا نمی‌گذارد. دغدغۀ تعلیم از طریق هنر را دارد و بار‌ها نشان داده که از پند گفتن به مخاطبش در لابلای آثار سینمایی خود واهمه‌ای ندارد. بیانش عاری از نیش و کنایه است و به مردم و مخاطب و دولت و خلاصه زمین و زمان متلک نمی‌گوید. این همه او را هنرمندی در میان مردم و البته قابل اعتماد می‌نمایاند. فردی از جنس هم‌وطنانش، با دغدغه‌هایی عمیقاً انسانی و علاقه‌ای ستودنی به انسان‌ها، همراه با تمرکزی مادارنه بر تعلیم کودکان، به عنوان سازندگان فردای وطن.

 «آب پریا» مجموعه‌ای است که همه دغدغه‌های تکرار شوندۀ سازنده‌اش را در خود جمع کرده و با تمرکز بر فاجعه‌ای به نام خشکسالی، راه علاج را در بیداری آدم‌ها و بازخوانی نقش آن‌ها در تجدید حیات منابعِ دربردارندۀ این منبع حیات جستجو می‌کند. برومند برای این‌که سفر در سراسر ایران و در اعماق خاک این سرزمین را واجد وجهی دراماتیک نشان دهد، سه پری را مأمور‌‌ رها ساختن پری چهارم از بند دیو خشکسالی قرار داده و از این طریق و با تاکید بر هفت خوان رفع خشکی این سرزمین، قصه‌های کهن ادب فارسی را دست مایۀ علاج یک معضل و ساخت اثری تعلیمی- سینمایی، برای رسیدن به مقصود قرار داده است.
ایدۀ سهل و ممتنع این سریال و گسترش و تبدیل آن به سفرنامۀ مرور فجایع زیست‌محیطی این سرزمین، اگر با مشی ساده و بی‌تکلّف برومند و رویکرد تعلیمی او سنجیده و طراز شود، موفقیتی تازه را در کارنامۀ این فیلم‌ساز کارآزموده درج خواهد کرد.
علی‌رغم فاجعۀ غیرقابل انکاری که اثر در پی ترسیم آن است، رنگ‌بندی اغلب نما‌ها سرشار از گرمی و امید و شادمانی است. ریتم یک دست و معتدل سریال، ضربانی یک دست را به قلب مخاطب جدی آن می‌نشاند. دیالوگ‌ها صبغۀ آموزشی خود را پنهان نمی‌کنند و نگاه فیلم‌ساز به مردمانِ درگیر در ماجرای خشکسالی، عاری از تحقیر و توهین به فقر فرهنگی آن‌هاست. آدم بد‌سرشتی در داستان مشاهده نمی‌شود و اگر هم فاجعه‌ای زیست‌محیطی به دامان این سرزمین نشسته، یک سره حاصل از خطاهای انسانی و قابل جبران است و این فقط دیو خشکسالی است که باید از شرّ آن خلاص شد و او را در اهدافش ناکام بگذارد. شخصیت‌ها مهربان هستند و روابطِ اقشار مختلفِ مردم با یکدیگر، حالتی مطلوب از ذهنیت آرمان‌گرا و همچنان شفاف و عاری از پنهان‌کاری سازندۀ اثر را نمایان می‌سازد. در ‌‌نهایت و به مدد همۀ کمک کننده های  زمینی و آسمانی، هفت خوان خشکسالی مغلوب و پری محبوس‌‌ رها می‌شود و همین کافی است تا مرضیه برومند را در ترسیم و گره‌گشایی از یک معضل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی موفق بدانیم.
با این حال، اگر از جهان استعاره‌های هنری خارج شده و از پی مشاهدۀ این سریال، به دنیای عادی باز گردیم، معضل زیست‌محیطی را برقرار خواهیم یافت. معضلی که حتی رجوع دوباره به اثر و بازبینی راه‌حل‌های ارائه شده از سوی فیلم‌ساز هم گره‌ای از ناکامی ما در علاج آن نخواهد گشود. انگار باید تعارف را با خود و خاطراتی که از «مدرسه موش‌ها» و «زی‌زی‌گولو» و «آرایشگاه زیبا» داریم، کنار گذاشته و با بازبینی قواعد ساخت آثار سینمایی، گره‌ای را از مشکل انطباق این اثر با «دنیای واقعی» گشوده و ناکامی این رویکرد تعلیمی را در برقراری وضعیت مطلوب خود در جهان خارج، بر کرسی نقد بنشانیم.

آن‌چه در آب پریا می‌بینیم، نه یک درام کلاسیک است و نه یک فانتزی تمام عیار؛ موقعیت داستان و شخصیت‌ها و کنش اصلی آن تماماً رئالیستی است، اما گره‌گشایی از کشمکش‌های داستان بر عهدۀ شخصیت‌های فانتزی‌ای گذاشته شده که قرار است به مدد نیروی جادوییشان، به یاری آدم‌های وظیفه‌شناسِ داستان آمده و زمین را از تبدیل شدن به جزیره‌ای در میان فاضلاب‌ها‌‌ رها سازند. از همین رو شاید چندان لازم نباشد که فیلم‌ساز به روابط خطی و علی/ معلولی حاکم بر آثار کلاسیک وفادار بماند و با قرار دادن موانعی فعال در برابر شخصیت‌ها، ضمن وفاداری به اصول حاکم بر آثار رئالیستی، معضلی به نام خشکسالی را نیز با رجوع به راه‌هایی حقیقتاً قابل اجرا علاج نماید.
اگر در «زی‌زی‌گولو» توان فوق طبیعی یک عروسک خاص به مدد آن زوج هنرمند می‌آمد، مطمئن بودیم که موقعیت رئالیستی داستان از فضای خانه و همسایه‌شان فرا‌تر نمی‌رود و سایه روشن‌های فانتزی/ رئال را باید در محدودۀ‌‌ همان مکان و گسترۀ فهم کودکان- به عنوان مخاطبان اصلی آن داستان- تفسیر کنیم. اما آب‌پریا داعیه‌دار حل گره‌ای به گسترۀ جغرافیای ایران زمین است و از همین رو اگر قرار است که از پس این داستان، تغییری در جهان خارج ایجاد شود- که فیلم‌ساز هم همواره نشان داده همین را می‌خواهد- این تغییر صرفاً با مرزبندی دقیق میان سرخوشی فانتزی، با تلخ و شیرین دنیای واقعی امکان‌پذیر خواهد بود. اگر این مرز به روشنی برای فیلم‌ساز تبیین نشده و به بیان صریح‌تر، داستان عاری از خودآگاهی نظری سراینده‌اش باشد، لاجرم تمام توفیقات مجموعۀ آب‌پریا را باید این‌گونه تفسیر کرد که فیلم‌ساز با ترسیم یک مینیاتور، آدمیان تردامن را به حضور دائمیِ فرشتگانی نگاهبان طبیعت بشارت داده است. فرشتگانی که اگر بخواهند دستی به یاری اهالی زمین فرود آورند، اهل مروتی را خواهند یافت که از خمودگی برخاسته و دور و اطراف خود را آباد خواهند ساخت.
 به روشنی می‌توان دید که گسترۀ تاثیر آب‌پریا در ترسیم‌ آرمان‌های سازنده‌اش محدود خواهد ماند. شاید هم به مدد تعلیم کودکانی که مجذوب پری‌های داستان شده‌اند، بتوان با تبلیغات بیشتر، نقشی مشابه همیار پلیس را برای مخاطبین خردسال داستان در نظر گرفت. نقشی که البته معلوم نیست چگونه می‌تواند از مرز نصایح خانوادگی فرا‌تر رفته و از خشک شدن قنات‌ها پیشگیری کند، یا آبادسازی دوبارۀ آن‌ها را در پیش بگیرد!
این‌که مرضیه برومند پیشاپیش کدام دسته از مخاطبین را آموزه‌های این اثر تازه‌اش در نظر داشته، چندان مشخص نیست. اما آن‌چه از فضای این داستان و کشاکش ناگشودنیِ میان دو موقعیت فانتزی و رئال به دست آمده حاوی این پیام تلخ و شیرین است که آب‌پریا از ارائه طریقی- هرچند سطحی و مقطعی- در حل معضل خشکسالی ناتوان مانده است. با این همه به‌سان یک مینیاتور و با توسل به فرشتگانی دست‌گیر و آدمیانی خوش‌سیما، خاطره‌ای به یادماندنی را از دنیای آرمانی سازنده‌اش در خاطر مخاطب خود مستدام می‌دارد.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده علیرضا آرام

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS