دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اهمیت ترک منکرات و گناهان

No image
اهمیت ترک منکرات و گناهان

اولويت‌بندي در كارها يكي از ساده‌ترين اصول موفقيت است، اينكه در زندگي نظم داشته باشيم و ببينيم كدام كارها مهم‌تر است و بهتر است كه زودتر انجام شود. وقتي كارهاي بزرگ‌تر و مهم‌تر انجام شوند يك فراغ بال و آسودگي براي ما ايجاد مي‌شود تا بقيه امور را با دقت بیشتری انجام دهیم. اين اولويت‌بندي، مختص امور مادي و روزمره نيست، ما بايد در عبادات و امور معنوي هم اولويت‌بندي داشته باشيم. عمر كوتاه است و ما رهسپار سفر آخرت، اگر در اين مسير برنامه‌اي نداشته باشيم مشخص نيست كه به سلامت به مقصد برسيم يا نه ؟وقتي مي‌خواهيم در امور ديني و معنوي اولويت‌بندي كنيم بايد ببينيم، دين ما، برنامه سعادت‌ساز زندگي ما، نسبت به كدام امور سفارش بيشتري كرده است و اساساً دستورات ديني حول چه محوري است تا ما خود را با آن هماهنگ كنيم:1- دستور به ترك بدي‌ها 2- دستور به انجام كارهاي خوب بين دو دستور (ترك گناهان و انجام كار خوب). ترك گناه بر انجام كار خوب اولويت دارد؛ اولويت داشتن ترك گناه به اين معناست كه مواظبت بر ترك گناه بايد بيشتر از مواظبت براي انجام كار خوب باشد. البته اولويت گناه نكردن به معناي تعطيل شدن انجام كار خوب نيست. گناه نكردن، اولويت دارد و در جريان مبارزه با هواي نفس، اول بايد با آنچه مبارزه كرد كه دعوت به گناه مي‌كند. در مرحله دوم بايد با آنچه مبارزه كرد كه دعوت به مقدمه گناه مي‌كند. درباره ترك گناه بزرگ و ترك گناه كوچك هم اولويت‌بندي‌هايي وجود دارد كه مي‌توان آن را در برنامه دخالت داد. راه مبارزه با نفس، اگر چه ممكن است در ظاهر سخت به نظر برسد ولي با برنامه‌هايي كه براي آن وجود دارد، بسيار راحت خواهد بود. وقتي به مبارزه با نفس اقدام كنيم، كار آسان مي‌شود. دورى نمودن از محرمات و گناه، مصلحتش براى بنده بيشتر و مهم‌تر است. نكته مهمي در اين اولويت‌بندي وجود دارد و آن اينكه تا گناه ترك نشود انجام واجبات بي‌ثمر است، گناه مانند آتشي به باغ اعمال مي‌افتد و آن را مي‌سوزاند و به خاكستر تبديل مي‌كند. در روايتي از رسول گرامي اسلام (ص) در فضيلت تسبيحات اربعه آمده است: خداوند به عدد هر يك از اذكاري كه مؤمن مي‌گويد، درختي در بهشت براي او مي‌كارد. شخصي عرض كرد: پس درختان ما در بهشت چقدر زياد است! حضرت فرمود: بله، ولي مواظب باشيد كه آتشي نفرستيد كه آنها را بسوزاند. سپس اين آيه را قرائت فرمود: «اي كساني كه ايمان آورديد اطاعت خدا و رسول كنيد و اعمال خود را باطل نكنيد» سوره محمد(ص)، آيه 33. در ميان دستورات الهي در انجام كار خوب، توجه به نماز به عنوان مهم‌ترين كار خوب ضروري است. نماز به ترك گناه كمك مي‌كند. (صدوق، محمد بن علي، الامالي ج 1 ص 607). خداوند مي‌فرمايد: «نماز از فحشاء و منكرات جلوگيرى مى‌كند؛ إِنّ الصّلائ تنْهى‌ عنِ الْفحْشاءِ و الْمُنْكرِ» (عنكبوت/45). اين آيه هم نشان مي‌دهد ترك گناه خيلي مهم است و بايد از نماز براي دوري از گناه كمك گرفت و نیز اهميت نماز را در تأثيرش براي ترك گناه نشان مي‌دهد. رسول خدا(ص) فرمود: نمـازهاى پنجگانه همانند نهر آب گوارایى جلوى درب خانه شـماست، چنانچه كسى هر روز خود را پنج بار در آن بشويد هيچـگونه چركى باقى نـماند.(كنزالعمال، ج7، حديث 18931)

جمع‌بندی

ترك منكرات و گناهان در زندگي بسيار مهم است، اگر ما مي‌خواهيم در انجام اعمال عبادي و تكاليف واجبمان موفق باشيم بايد اول گناه را ترك كنيم بدون ترك گناه اعمال ما بي‌ثمر و بي‌نتيجه خواهد شد، چراكه گناه اثر عمل خير را از بين مي‌برد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS